به گزارش اکوایران، در شرایطی که  جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده اعلام کرده در آینده نزدیک نیروهای آمریکایی، بدون حمایت ناتو، به شرق اروپا اعزام خواهند شد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا گفت که ایالات متحده نباید در بحران اوکراین و روسیه دخالت کند و آن را «مشکل اروپایی» خواند.

مسئله‌ای اروپایی

به گزارش دیلی‌میل، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگو با گلن بک، مجری و مفسر دست راستی فاکس نیوز،  با انتقاد از رویکردهای جهانی در قبال بحران روسیه و اوکراین گفته ایالات متحده نباید در بحران اوکراین و روسیه دخالت کند و آن را «مسئله‌ای اروپایی» خواند.

او در این گفت‌وگو در مورد نگرانی فزاینده از تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین گفت این اروپا است که باید کاملاً درگیر شود و آمریکا باید از آن دوری گزیند.

روسیه مالک آلمان است

ترامپ در این مصاحبه ضمن انتقاد نسبت به موضع دولت آلمان پیرامون بحران اوکراین، گفته تردید دارد که آلمان به دلیل وابستگی گازی خود به روسیه از طریق قرارداد خط لوله نورد استریم 2، بتواند به توافق صلح کمک کند. ترامپ گفته: «آن‌ها انرژی خود را از روسیه می گیرند، بنابراین روسیه کنترل کامل آلمان را در دست دارد. آلمان می‌گوید: "اوه، ما نمی خواهیم با آن‌ها بجنگیم." آن‌ها نمی توانند با روسیه مبارزه کنند. در واقع روسیه مالک آلمان است».

خط لوله گازی 11 میلیارد دلاری نورد استریم 2 جهت دو برابر کردن جریان انتقال مستقیم گاز از روسیه به آلمان طراحی شده است. این پروژه از ابتدا با انتقاد در اروپا و ایالات متحده روبرو شده بود، زیرا اهرم خطرناک کرملین بر اروپا را فراهم می‌کند. ترامپ در این گفت‌وگو آن را «یکی از احمقانه‌ترین حرکاتی که تا به حال دیده‌ام» خواند و گفت که به آنگلا مرکل صدراعظم وقت آلمان درباره پیامدهای آن هشدار داده است. او افزود وقتی آلمان با قرارداد خط لوله موافقت کرد، او یک پرچم سفید را برای مرکل فرستاده است. به گفته ترامپ: «آن یک پرچم سفید تسلیم بود. به آنجلا گفتم، تو کل کشورت را تقدیم روسیه می‌کنی».

دفاع از مرزهای آمریکا و نه اوکراین

هم‌چنین دونالد ترامپ شب گذشته در جمع هواداران خود در تگزاس هم جو بایدن را به دلیل تصمیم برای اعزام نیرو به شرق اروپا مورد حمله قرار داد. او گفته معتقدست بایدن بهتر است به جای اعزام این نیروها به شرق اروپا، آنها را برای کنترل مرزهای آمریکا اعزام کند.

ترامپ در این تجمع گفته: «با وجود بایدن و چپ‌های رادیکال، آمریکا همیشه اولویت آخر است و این دلیل عملکرد دولت اوست. به این توافق‌های بد نگاه کنید. الان همه در واشنگتن از این نگران هستند که چگونه باید از مرزهای اوکراین محافظت کنند، ولی مهم‌ترین مرزی که الان در تمام جهان برای ما وجود دارد، مرزهای اوکراین نیست، مرزهای آمریکاست و ما هم هیچ کاری برایش انجام نمی‌دهیم. اولین وظیفه رئیس جمهور آمریکا، دفاع از مرزهای آمریکاست. بایدن باید قبل از این که نیروهایی را برای دفاع از مرزهای اروپا بفرستد، برای دفاع از مرزهای خودمان به تگزاس بفرستد». او ترامپ هم‌چنین هشدار داد اقدامات بایدن خطر آغاز جنگ جهانی سوم را به همراه دارد.

عفو مهاجمان ششم ژانویه

بنا بر گزارش رویترز، ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود در جمع هوادارانش ادعا کرده در صورت کاندیداتوری و پیروزی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده، آشوبگران 6 ژانویه را عفو خواهد کرد.  با این حال او هم‌چنان اعلام نکرده آیا دوباره برای ریاست جمهوری نامزد خواهد شد یا خیر. هزاران نفر از حامیان ترامپ در 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره یورش بردند، که بدترین حمله به کنگره از زمان جنگ 1812 بود. مهاجمان با تائید ادعای دروغ ترامپ مبنی بر این‌که شکستش در انتخابات نوامبر 2020 نتیجه تقلب بوده است، تلاش کردند با حمله به ساختمان کنگره از تایید پیروزی بایدن توسط کنگره جلوگیری کنند.

ترامپ در میان تشویق حضار گفت: «کار دیگری که انجام خواهیم داد و بسیاری از مردم در مورد آن از من می‌خواهند، اینست که اگر نامزد و برنده شوم، با آن‌ها منصفانه رفتار خواهیم کرد و اگر نیاز به عفو داشته باشد، آنها را عفو خواهیم کرد. زیرا با آنها بسیار ناعادلانه رفتار می شود».