به گزارش اکوایران، مرکز آمار سوم اردیبهشت‌ماه اولین تصویر از تورم 1403 را منتشر کرد. بر اساس این داده‌های جدید، تورم کل کشور به 2.6 درصد رسید که نسبت به اسفند سال قبل 0.6 واحد درصد بالاتر است. از میان استان‌های کشور، 19 استان تورم ماهانه‌ای بالاتر از میانگین کشوری را تجربه کرده‌اند و در میان آن‌ها تورم 2 استان نیز به بالای 4 درصد رسیده است. به‌علاوه، کمترین تورم ماهانه ثبت شده در میان استان‌ها به نام سیستان و بلوچستان ثبت شده است.

در مقایسه تورم ماهانه استان‌ها در فروردین 1403 نسبت به اسفند 1402 مشخص شده است که این نرخ تنها در استان تهران کاهش یافته و در سایر استان‌ها افزایش یافته است. البته باید توجه داشت که تورم ماهانه سیستان و بلوچستان در فروردین سال جاری بدون تغییر نسبت به اسفند سال قبل باقی مانده است.

030204

تورم 19 استان بالاتر از میانگین کشوری

تورم ماهانه کل کشور در فروردین سال جاری 2.6 درصد برآورد شده است. 19 استان از جمله استان‌های گیلان، فارس، خراسان رضوی و اردبیل تورمی بالاتر از میانگین کشوری را به نام خود ثبت کرده‌اند.

بالاترین سطح این نرخ 4.8 درصد بود که مربوط به استان خوزستان می‌شود. این نرخ افزایشی نزدیک به سه واحد درصد را در مقایسه با اسفند سال قبل تجربه کرده است.

در رتبه بعد، استان بوشهر قرار گرفته که تورم ماهانه آن در فروردین به سکوی 4.1 درصد رسیده که نسبت به اسفند سال قبل مانند استان خوزستان، 2.9 واحد درصد افزایش را تجربه کرده است.

خوزستان و بوشهر تنها استان‌هایی هستند که تورم ماهانه در آن‌ها به بالای چهار درصد رسیده است. این نرخ در سایر استان‌ها از 3.6 درصد شروع می‌شود و تا 1.6 درصد ادامه ‌می‌یابد. برای مثال تورم سیستان و بلوچستان برابر با 1.6 درصد بوده که کمترین تورم ماهانه ثبت شده در فروردین امسال است. دومین استان کم‌تورم در این ماه نیز تهران بوده که تورم ماهانه آن به 1.8 درصد رسیده است.

نکته جالب توجه این است که تورم ماهانه در تمام استان‌ها نسبت به اسفند سال قبل افزایش یافته است. شدیدترین سطح افزایش مربوط به خوزستان و بوشهر (2.9 واحد درصد) و خفیف‌ترین افزایش مربوط به استان اصفهان (0.1 واحد درصد) بود. در میان تمام استان‌های کشور، تنها تورم ماهانه سیستان و بلوچستان بدون تغییر نسبت به اسفند سال قبل باقی مانده است. این نرخ در تهران نیز با کاهش 0.3 واحد درصدی روبه‌رو شده و این استان را به تنها استان شاهد کاهش تورم در فروردین 1403 تبدیل کرده است.

030204