به گزارش اکوایران، وقتی صحبت از تورم می‌شود افزایش قیمت کالاها و خدمات اعم از خوراکی و غیرخوراکی در یک اقتصاد مدنظر است. اما لزوما تورمی که از مراکز رسمی کشور منتشر می‌شود با تورم هر یک از اجزای خوراکی و غیرخوراکی برابری نمی‌کند. به عبارتی تورم گروه‌های تشکیل‌دهنده سبد مصرفی خانوار هریک تورم متفاوتی را تجربه کنند.

به همین جهت در این گزارش بر آن شدیم تا تورم ماهانه کالاهای خوراکی و غیرخوراکی را به تفکیک برای سال گذشته بررسی کنیم و مورد ارزیابی قرار دهیم.

بر اساس آمارهای اعلام شده سال ۱۴۰۲، میانگین تورم ماهانه در کالاهای خوراکی ۱.۹ درصد بوده است. همچینین تورم ماهانه این گروه در آذرماه ماه سال گذشته بیشترین سطح را داشته است.

از سوی دیگر میانگین تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در سال گذشته معادل ۲.۶ درصد بوده است. طبق آمارهای تورم ماهانه این سال، بیشترین سطح تورم ماهانه این گروه در فروردین رقم خورده است.

تورم ماهانه کالاهای خوراکی در سال ۱۴۰۲

بر اساس آمارهای اعلام شده توسط مرکز آمار ایران از تورم کالاهای خوراکی، میانگین تورم ماهانه این گروه در سال ۱۴۰۲ معادل ۱.۹ درصد بوده است. به بیان دیگر قیمت کالاهای خوراکی مانند نان، گوشت و آشامیدنی‌ها هر ماه به طور میانگین ۱.۹ درصد افزایش یافته است.

بررسی روند این تورم در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تنها در یک ماه از سال کاهش قیمت کالاهای خوراکی در کشور اتفاق افتاده است. طبق آمارها صرفا در بهمن ماه تورم این گروه منفی شده که به سطح منفی ۰.۴ درصد رسیده است.

بیشترین تورم ماهانه در این گروه در آذر ماه سال گذشته بوده که سطح ۴.۱ درصدی را به خود دیده و کمترین تورم مثبت ماهانه این گروه در مهر ماه رخ داده که تورم ماهانه به ۰.۵ درصد رسیده است.

در ادامه به بررسی گروه کالاهای غیرخوراکی میپردازیم و روند تورم ماهانه آن را در سال ۱۴۰۲ بررسی می‌کنیم.

030122

تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در سال ۱۴۰۲

طبق آمارهای این مرکز، میانگین تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در سال ۱۴۰۲ معادل ۲.۶ درصد بوده است. به بیان ساده‌تر قیمت کالاهایی از قبیل مسکن، آموزش و بهداشت در سال گذشته، ماهانه حدود ۲.۶ درصد افزایش یافته است که این افزایش از قیمت کالاهای خوراکی بیشتر بوده است.

بررسی روند تورم ماهانه در این گروه نشان می‌دهد بیشترین میزان تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در سال ۱۴۰۲ در فروردین ماه بوده است. طبق آمارها تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در این ماه ۳.۵ درصد بوده است.

از سوی دیگر کمترین میزان تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در سال گذشته مربوط به دو ماه اسفند و خرداد بوده است. تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در این دو ماه معادل ۲.۲ درصد بوده که حداقل میزان افزایش قیمت ماهانه این کالاها در سال ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد.

030122