به گزارش اکوایران،‌ نتایج نظرسنجی فایننشال تایمز از اقتصاددان‌های برجسته نشان می‌دهد بانک مرکزی آمریکا تا جولای 2024 نسبت به کاهش نرخ بهره اقدام نخواهد کرد.

به نوشته فایننشال تایمز،‌ در حالیکه بسیاری از اقتصاددان‌های شرکت‌کرده در این نظرسنجی معتقد بودند چرخه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به پایان رسیده است، دوسوم آن‌ها اعلام کردند که بانک مرکزی آمریکا تا پیش از سه‌ماهه سوم 2024 اقدام به کاهش نرخ بهره نخواهد کرد.

سه‌چهارم این کارشناسان نیز معتقد بودند فدرال رزرو نرخ بهره بانکی را در سال آینده میلادی تنها 0/5 درصد یا کمتر از آن کاهش خواهد داد. نرخ بهره آمریکا اکنون بین 5/25 تا 5/5 درصد قرار دارد که بالاترین سطح 22 سال اخیر است.

از سوی دیگر، وال‌استریت و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده‌اند که روند کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو از مارس 2024 آغاز خواهد شد و این بانک نرخ بهره را تا پایان سال آتی میلادی به 4 درصد کاهش خواهد داد که بیش از یک درصد پایین‌تر از نرخ کنونی است.
FT 1

این نظرسنجی در حالی انجام شده که نشانه‌هایی از آغاز روند کاهش سرعت رشد اقتصادی آمریکا دیده می‌شود.

مقامات فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ جهان اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که تا چه زمانی باید نرخ بهره را در سطوح بالای فعلی نگه دارند و از چه زمانی می‌توانند شروع به کاهش هزینه‌های استقراض کنند.

FT 2

رابرت باربرا، مدیر مرکز اقتصاد مالی در دانشگاه جانز هاپکینز گفته: «فدرال رزرو باید قبل از اینکه به کاهش نرخ بهره بپردازد، بهبودهای مسمتری در کاهش نرخ تورم و همچنین اطلاعاتی درباره کاهش قابل توجه در تقاضای نیروی کار در اختیار داشته باشد».

در طول پنج ماه گذشته،‌ اقتصاد آمریکا به طور متوسط 190 هزار شغل جدید را در هر ماه ایجاد کرد که نزدیک به میانگین 10 ساله از سال 2010 است. انتظار می‌رود در آمار جدیدی که در این زمینه در روز جمعه (17 آذر) منتشر خواهد شد، 180 هزار شغل جدید در ماه نوامبر ایجاد شده باشد که بالاتر از آمار 150 هزار شغل ایجادشده در اکتبر است.

لورا کورونئو، اقتصاددان دانشگاه یورک، نسبت به تأثیر وقوع یک شوک قیمتی در بازار نفت بر روند کاهش تورم ابراز نگرانی کرده است.

از سوی دیگر،‌ گروه اوپک پلاس در روزهای اخیر اعلام کرده عرضه نفت در سال 2024 نیز کاهش خواهد یافت تا قیمت طلای سیاه تقویت شود. جنگ ادامه‌دار در اوکراین و تنش‌های فزاینده در خاورمیانه نیز نگرانی‌ها از افزایش تورم در بخش حامل‌های انرژی را افزایش داده است.

اکثر این اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که بعید است تورم آمریکا تا دسامبر 2024 بالاتر از 3 درصد باشد، اما میزان تورم تا آن زمان از هدف 2 درصدی بانک مرکزی آمریکا بیشتر خواهد بود. میانگین تخمین این کارشناسان نشان می‌دهد میزان تورم آمریکا تا پایان سال 2024 میلادی 2/7 درصد خواهد بود. طبق شاخص مورد استفاده توسط فدرال رزرو برای برآورد تورم آمریکا، میزان تورم در ماه اکتبر 3/5 درصد اعلام شد.

همچنین نتیجه نظرسنجی فایننشال تایمز نشان می‌دهد میزان رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال آینده میلادی با در نظر گرفتن تورم، 1/5 درصد خواهد بود.

FT 3

اقتصاددان‌ها همچنین انتظار ندارند که تغییرات سریعی در برنامه فدرال رزرو برای کاهش ترازنامه 8 تریلیون دلاری این بانک ایجاد شود.

اکثر کارشناسان معتقد بودند که شانس بالایی برای وقوع رکود اقتصادی در آمریکا طی سال 2024 وجود ندارد،‌ در حالیکه کمی بیش از نیمی از آن‎ها اعلام کردند احتمال وقوع رکود در سه‌ماهه سوم 2025 و بعدتر از آن، 50 درصد است.

همچنین 54 درصد این اقتصاددان‌ها به فایننشال تایمز اعلام کردند که نرخ بیکاری در آمریکا طی سه سال آینده به 5 درصد یا بیشتر از آن خواهد رسید و 46 درصد معتقد بودند نرخ بیکاری کمتر از این میزان خواهد بود. طبق گزارش‌ها، نرخ بیکاری آمریکا در ماه اکتبر سال جاری میلادی 3/9 درصد بوده است.

FT 4