به گزارش اکو ایران، سی‌ان‌بی‌سی نوشت شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین در سال 2019 به همه چینی‌ها فراخوان داد که از فرصت‌های فناوری بلاکچین بهره بگیرند و به این ترتیب حمایت شخصی خود را از این فناوری نشان داد.

در حال حاضر پکن، پایتخت چین و همچنین بخش‌هایی از شانگهای در طرح آزمایشی این پروژه شرکت دارند. بخش‌های دولتی، دانشگاه‌ها، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های تولیدکننده برق و انرژی جزو بخش‌هایی هستند که قرار است کاربردهای فناوری بلاکچین را امتحان کنند.

البته فناوری بلاکچین عمدتا در رابطه با رمزارزها به کار رفته‌است. اما گستره آن وسیع‌تر از بحث رمزارزها است. اکنون چین قصد دارد از این فناوری بیشتر بهره بگیرد و به کمک آن، بهره‌وری را در کسب‌وکارها افزایش دهد.

در اعلامیه‌ای که در چین منتشر شده، همه بخش‌هایی که در طرح پایلوت شرکت دارند باید به بهره‌گیری از فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بلاکچین اولویت دهند.

البته به‌رغم نزدیکیِ بحث رمزارزها با بلاکچین، پکن مدت‌هاست که بیت‌کوین و سایر رمزارزها را تهدیدی برای ثبات مالی خود می‌بیند و در نتیجه سعی دارد با قوانینی، جلوی توسعه آن‌ها را در چین بگیرد.

بانک چین هم تلاش دارد روی یوآنِ دیجیتالی که همان ارز رایج چین است، کار کند. البته یوآنِ دیجیتالی، رمزارز غیرمتمرکز مثل بیت‌کوین نیست و بانک مرکزی چین روی آن سلطه خواهد داشت.