به گزارش اکوایران؛ داده های اعلام شده از سوی گمرک نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی صادرکنندگان در مجموع 44 میلیون تن کالا صادر کرده اند و کشورهای «چین»، «عراق»، «امارات متحده عربی»، «ترکیه» و «هند» پنج مقصد نخست صادراتی ایران در این مدت بوده اند.

اما چه کالایی در این مدت در فهرست اقلام صادراتی ایران قرار داشته اند، به گفته علیرضا مقدسی رییس‌کل گمرک ایران «پروپان مایع»، «متانول»، «گاز طبیعی مایع شده»، «پلی اتیلن»، «شمش آهن و فولاد» در میان اقلام مهم صادراتی ایران در پنج ماه ابتدای سال جاری قرار داشته اند.

مقدسی در جمع خبرنگاران در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که به لحاظ وزن در مدت زمان مورد بررسی صادرات ۳.۵ درصد کاهش وزن داشته است. به گفته رییس کل گمرک طی پنج ماهه امسال ۱۴ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار واردات انجام شده است که کاهش ۸.۵ درصدی در وزن و افزایش ۱۹ درصدی در ارزش را تجربه کرده است.

صادرات ۴۴ میلیون تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون تومان در مقابل واردات ۱۴ میلیون تن واردات به ارزش ۲۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار نشان می دهد که در تجارت خارجی کشور، کالاهای ارزان صادر شده و کالاهای گران به کشور وارد شده اند.

از سوی دیگر با توجه به آمار اعلام شده از سوی گمرک در این مدت کالاهایی مانند «گندم»، «برنج»، «گوشی تلفن همراه»، «روغن خام»، «سویا» و «کنجاله» از پنج کشور «امارات متحده عربی»، «چین»، «ترکیه»، «هند» و «روسیه» در پنج ماهه نخست امسال وارد کشور شده است.

مقدسی در خصوص آخرین وضعیت واردات گوشی در مدت زمان مورد بررسی گفت: در چهار ماهه امسال ۱۶۶ هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش ۱۹۸ میلیون دلار وارد کشور شد، که حقوق ورودی آن به ویژه برای موبایل های بالای ۶۰۰ دلار اعمال شده است.

 وی با بیان اینکه گمرک سومین منبع درآمدی کشور را در اختیار دارد، افزود: صیانت از سلامت و بهداشت جامعه برای کالاها برعهده دارد به همین دلیل برای تجارت یک کالا چندین مجوز نیاز است که گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی باید مورد توجه قرار دهد.