به گزارش اکوایران: فعالان این صنعت معتقدند که عرضه خودرو در بورس کالا، اجازه قیمت گذاری دستوری خودروها را نخواهد داد و دست دلالان را بازار خودرو کوتاه خواهد کرد.

اما این اقبال به معنی موافقت قطعی و بدون هیچ اما و اگری از سوی فعالان صنعت خودروی کشور نیست. آنها پرسش هایی دارند که هنوز پاسخ دقیق و کاملی برای آن ندارند. در این خصوص فعالان صنعت قطعه سازی کشور سه پرسش اساسی را در رابطه با عرضه خودروها در بورس کالا مطرح می دانند و اعلام می کنند در صورتی که این سه پرسش پاسخی منتقی و قابل قبول داشته باشد، با عرضه خودرو به بازار از طریق بورس کالا موافق بوده و از این طرح حمایت می کنند.

فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن قطعه سازان در رابطه با این سه پرسش توضیح داد: هنوز نمی دانیم قیمت پایه خودروها دقیقا قرار است، چطور تعیین شود، آیا قیمت پایه در بورس کالا انجام می شود یا خودروسازان منبع تعیین قیمت هستند یا سازمان یا نهاد دیگر. پرسش دوم در رابطه با خودروهایی است که قرار است در بورس کالا عرضه شوند، آیا تمامی خودروها می توانند از طریق عرضه در بورس کالا وارد بازار شوند؟ و پرسش سوم در رابطه با تعهد خودروسازان است. آیا خودروسازان می توانند به صورت مستمر و بدون وقفه خودرو در بورس عرضه کنند؟

او تاکید کرد: چنانچه خودرو سازی ها پس از آغاز عرضه خودرو در بورس کالا، به هر دلیلی نتوانند به تعهد عرضه خودرو پایبند باشند، باعث می شوند بازار با تلاطم های قیمتی رو به رو شود و افزایش قیمت رقم بخورد.

سخنگوی انجمن قطعه سازان ادامه داد: چنانچه پاسخ تمام سوالات را بدانیم و پاسخ ها تماما مثبت باشد، انجمن قطعه سازان با عرضه خودرو به بازار از طریق بورس کالا کاملا موافق است. زیرا معتقدیم یکی از راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی بازار خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا خواهد بود.

پایان یافتن قیمت گذاری دستوری، حذف بازار دو نرخی و خداحافظی دلالان از بازار خودرو، از اساسی ترین مزایای طرح عرضه خودرو در بورس کالا عنوان می شود، در این رابطه بهنیا با اشاره به اینکه قطعا با عرضه خودرو در بورس کالا، اختلاف قیمت کارخانه و بازار از بین می رود، توضیح داد: حذف اختلاف قیمت تنها به معنی افزایش قیمت خودروهای صفر نیست، قیمت ها پس از عرضه در بورس کالا واقعی می شوند.

او ادامه داد: با حقیقی شدن قیمت خودرو، قیمت خودروها در بازار آزاد کاهش خواهد یافت به این ترتیب جلوی زیان دهی خودروسازان که این بخش به آن دچار شده گرفته می شود. همچنین، با این اتفاق از ورود سود اختلاف قیمت کارخانه و بازار به جیب دلالان، گرفته می شود.

سخنگوی انجمن قطعه سازان، با یادآوری اینکه عرضه خودرو در بورس کالا جلوی شرایط زیان دهی خودروسازان را می گیرد، گفت: این عرضه باعث می شود، خودروسازان وضعیت نقدینگی بهتری پیدا کرده و امکان افزایش تیراژ داشته باشند. چنانچه خودروسازان بدانند که از محل خودروهای تولیدی خود دچار زیان نمی شوند، قطع بر یقین افزایش تیراژ خواهند داد و کیفیت خودروهای تولیدی را نیز ارتقا می دهند. این اتفاق یعنی افزایش عرضه که به کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروها منتهی می شود، به نفع مصرف کنندگان نیز خواهد بود.