به گزارش اکوایران؛ به گفته فعالان این بازار افزایش قیمت و کمبود نهاده های دامی عمده دلیلی است که موجب شده تا افزایش عرضه نتواند زمینه کاهش قیمت طیور در بازار را فراهم کند.

فعالان این بازار معتقدند با توجه به افزایش کمبود نهاده های دامی در دنیا این احتمالا وجود دارد که در سال جاری نیز شاهد افزایش قیمت طیور در بازار با وجود افزایش تولید باشیم.

براساس گزارش مرکز آمار ایران مقدار تولید گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در اسفند 1400 نسبت به ماه قبل (بهمن) حدود 5.2 درصد افزایش داشته است. همچنین مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور دراسفند 1۴۰۰ با ماه مشابه سال 1399 ،نشان دهنده افزایش 17 درصدی مقدار تولید گوشت انواع طیور است. مقدار عرضه گوشت طیور در اسفند 1۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال 1399 برای ماکیان (خروس و مرغ) 17 درصد افزایش و برای بلدرچین 55 درصد کاهش و برای سایر انواع طیور 1۰۲ درصد افزایش داشته است.

داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که در سال گذشته بیشترین عرضه گوشت و انواع طیور در اسفند ماه صورت گرفته بطوریکه در این ماه بر اساس وزن لاشه های قابل مصرف کشتار شده 206 هزار و 900 تن گوشت و انواع طیور در این ماه وارد بازار شده است. در ماه اسفند، متوسط وزن لاشه های قابل مصرف ماکیان (مرغ و خروس) 1.9کیلوگرم، بوقلمون 9.43 کیلوگرم، بلدرچین 0.21 کیلوگرم و سایر انواع طیور 1.37 کیلوگرم بوده است، با توجه به داده های اعلام شده می توان گفت روند عرضه انواع لاشه به بازار در این ماه افزایش بوده است.

با توجه به افزایش عرضه این انتظار به وجود می آید که شاهد کاهش قیمت طیور در بازار مصرف کنندگان باشیم، اما شواهد خلاف این واقعیت اقتصادی است؛ ارزیابی های میدانی نشان می دهد عامل اصلی این افزای به هزینه های تولید وابسته است.

طیور