به گزارش اکوایران، فلزات صنعتی روز ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه ششم دسامبر را کم قدرت آغاز کردند و اغلب آن‌ها در معاملات فروش آتی با افت نرخ روبرو شدند. در این میان کاهش نرخ در معاملات آتی شیکاگو به مراتب جدی‌تر از عقبگرد قیمتی در معاملات بورس فلزات لندن بود.

بهای آلومینیوم در معاملات آتی شیکاگو در روز ابتدایی هفته کاهشی 4.5 دلاری به ازای هر تُن داشت، روی 14.5 دلار به ازای هر تن عقب‌نشینی کرد، هر تن قلع با افت نرخ 20 دلاری روبرو شد و مس نیز با کاهش 0.02 دلاری در هر تن روبرو شد.

داده‌های منتشر شده از CFTC (شورای نظارت بر معاملات سلف آمریکا) بیانگر آن است که در هفته گذشته منتهی به روز جمعه سوم دسامبر، میزان موقعیت خرید کامودیتی‌ها 17 درصد کاهش داشته است و به 105 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده که این رقم کمترین میزان موقعیت خرید کالاهای پایه ظرف 15 ماه اخیر است. خروج سرمایه‌گذاران از معاملات آتی کامودیتی‌ها در اثر تقویت دلار و نگرانی نسبت به سویه امیکرون رخ داده به افت بهای فلزات صنعتی در بازارهای کالایی منجر شده است. این رویه در هفته گذشته آغاز شد اما در ادامه شاهد اثرگذاری آن بر بازارها در روزهای ابتدایی هفته جاری بودیم.

شاخص دلار آمریکا در حال حاضر در کانال 96 واحدی نوسان دارد؛ اگرچه این شاخص ظرف روزهای اخیر نسبت به روزهای پایانی نوامبر اندکی کاهش داشته اما همچنان توانسته کانال 96 واحدی را حفظ کند که این کانال بیشترین میزان شاخص دلار آمریکا پس از جولای 2020 است. بهبود ارزش دلار آمریکا یکی از دلایلی است که از ریزش بهای کامودیتی‌ها حمایت می‌کند.

در هفته گذشته داده‌های نرخ بیکاری و اشتغال ایالات متحده آمریکا منتشر شد. اگرچه میزان اشتغال ایجاد شده در بخش غیر کشاورزی ایالات متحده آمریکا برابر 210 هزار شغل جدید بود که این رقم بسیار کمتر از میزان مورد پیش‌بینی یعنی 553 هزار نفر بود اما نرخ بیکاری در ایالات متحده در این هفته به 4.2 درصد رسید که این رقم نیز کمتر از پیش‌بینی‌ها بود. افت نرخ بیکاری ذهنیت تسریع اعمال سیاست‌های انقباضی را میان معامله‌گران به‌وجود آورد و با احتمال تقویت شاخص دلار از تضعیف نرخ کامودیتی‌ها حمایت کرد.

در این شرایط بازار در انتظار انتشار اخباری قطعی از سویه جدید کرونا است؛ نامشخص بودن قدرت این سویه جدید ابهامات اقتصادی را افزایش داده و باعث کاهش ریسک‌پذیری معامله‌گران بازارهای مالی و کالایی تا مشخص شدن نتیجه دقیق‌تری از وضعیت امیکرون شده است.