به گزارش اکوایران، مس در اولین روز بازگشایی معاملات در هفته جاری یعنی دوشنبه 29 نوامبر در معاملات آتی کامکس در مسیر رشد نرخ قرار گرفت و ارزش آن تا 4.33 دلار به ازای هر پوند افزایش یافت که این رقم حدود یک درصد بالاتر از بهای بسته شدن معامله این فلز بود. اما این رویه افزایش نرخ در روز پایانی نوامبر ادامه نیافت و بهای فلز سرخ در روز پایانی نوامبر تا 4.27 دلار به ازای هر پوند عقب‌نشینی کرد. همچنین مس در بازار آتی کامکس در روز چهارشنبه اول دسامبر افزایشی بازگشایی شد.

در این شرایط Wenyu Yao، تحلیلگر ING در خصوص روند نوسان مس می‌گوید: شدت ویروس جدید جهش یافته کرونا مشخص نبوده و همین موضوع بازارها را با یک عدم قطعیت بزرگ روبرو کرده است. این عدم قطعیت بر برآورد رشد تقاضا مس در میان مدت سایه افکنده و در عین حال می‌تواند زنجیره تامین آن را نیز پیچیده‌تر کند و به این ترتیب معامله‌گران بازار در عدم قطعیت به سر می‌برند.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که مشخص شدن میزان خطر این ویروس جدید ممکن‌ است روزها به طول بینجامد. بنابراین استمرار رویه عدم قطعیت در بازارهای کالایی ادامه‌دار می‌شود.

کسری عرضه و رشد تقاضا حامی رشد قیمت مس

در این شرایط کاهش ذخایر مس می‌تواند از سقوط بیشتر نرخ آن در برابر اخبار سویه جدید کرونا (اومیکرون) حفاظت کند.

در عین حال اخباری از افزایش فعالیت کارخانه‌های چین در ماه نوامبر منتشر شده که نشان می‌دهد در ماه نوامبر برای اولین مرتبه ظرف 3 ماه گذشته فعالیت واحدهای تولیدی به دلیل کاهش قیمت مواد خام و کاهش سهمیه‌بندی برق، افزایش داشته است. این سیگنالی نیز داده‌ای مثبت در جهت حمایت قیمتی از فلز سرخ در بازارهای جهانی تلقی می‌شود.