رییس شورای شهر تهران با گرامیداشت روز شوراها، از دعوت رسمی شورای ششم برای حضور تمامی اعضای ادوار شورای شهر تهران در جلسه هم اندیشی روز یکشنبه آینده خبر داد و در این خصوص، گفت: در این جلسه مسائل روز تهران را مرور خواهیم کرد.

مهدی چمران  با تأکید بر اینکه شورا، یک اصل عقلی است که آموزه های دین اسلام در کتاب و سنت نیز بر آن صحه گذاشته است، با گرامیداشت روز ۹ اردیبهشت که بنام روز شوراها در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده از دعوت رسمی شورای ششم برای حضور  تمامی اعضای ادوار شورای شهر تهران در جلسه هم اندیشی روز یکشنبه خبر داد و در این خصوص اظهار کرد: از تمامی اعضای شوراهای ادوار و شهرداران سابق شهر تهران دعوت بعمل آمده تا بتوانیم در این جلسه که در صحن فعلی شورا برگزار خواهد شد مسائل روز تهران را مرور کنیم.

او در ادامه سخنان خود موضوع حمل و نقل را یکی از پر اهمیت ترین موضوعات مهم برشمرد و با اشاره به نامگذاری روز هفتم اردیبهشت ماه بنام «روز ایمنی حمل و نقل» این روز را به همه فعالان این عرصه تبریک گفت و با بیان اینکه باید کاری کنیم که سطح ایمنی و حمل و نقل هر روز ارتقاء یابد از حضور محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه آتی صحن شورا خبر داد.

وی همچنین با گرامیداشت  فرارسیدن سوم اردیبهشت ماه سالروز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار این روز را به همه معماران تبریک گفت و افزود: امیدواریم بتوانیم معماری اصیل ایرانی-اسلامی که جایگاه ارزشمند و قدمتی دیرینه در معماری جهان دارد را ارتقاء بدهیم.

علیرضا نادعلی در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه سوم اردیبهشت ماه به مناسبت زاد روز مرحوم شیخ بهایی بزرگ (ره)، فقیه، اندیشمند، حکیم، شاعر و معمار فرزانه ایرانی، روز معمار نام گرفته است، گفت: گرامیداشت این روز بهانه‌ای است برای تعمق در گنجینه غنی میراث عظیمی که از نیاکان ما به جای مانده است؛ میراثی که گویای سنت دیرین این سرزمین کهن در ساخت و ساز بناهای بزرگ و کوچک، ازخانه‌های مردم عادی تا سراها و عمارت های با شکوه و مساجد زیبا و بزرگ و کاروانسراهای استثنایی و... است.

وی افزود: ایران عزیز ما، زادگاه معمارانی بزرگ بوده است که شاهکارهای کم و گاه بی نظیری را هم در دوره پیش از اسلام و به ویژه در دوره پس از اسلام از خود به ارمغان گذاشته‌ و به واسطه آن در تاریخ ماندگار گشته و شهرتی جهانی یافته‌اند. حقیقتا به ندرت می توان هنر فنی یافت که به اندازه معماری با زندگی مردم پیوند داشته باشد. معماری و فرهنگ، دو واژه آشنا با ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند. معماری از مهمترین مقولات فرهنگ است و بر آن تاثیر می‌گذارد و آینه ایست روشن از شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه در ادوار مختلف و نحوه زیست وسبک زنگی مردم در آن.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه نبود الگوهای متناسب با میراث و سنت فرهنگی اجتماعی پیشین ما و تکیه بر الگوهای وارداتی، غرب‌گرا، گاه مغشوش و به دور از انگاره های اسلامی، ایرانی و حتی شرقی، معماری و شهرسازی، امروز شهرهای ما به ویژه تهران را از مسیر صحیح خود دور کرده است، گفت: این خود جای خالی الگوهایی کارآمد و الهام بخش با طعم فرهنگ ایرانی – اسلامی را در معماری امروز ما نشان می‌دهد؛ الگوهایی که تنها در کتابها و کلاس‌های دانشگاه‌های ما آموزش داده نشود؛ بلکه در عمل، ظاهر و باطن خانه‌ها و ابنیه ما را شکل دهد.

نادعلی ادامه داد: الگوی طرحهای جامع موجود که هنوز توسعه شهری امروز ما پیرو آن است، گرچه به جهت معماری داخلی هم از موازین و آموزه های فرهنگی و سبک زندگی ایرانی اسلامی دور است، در عین حال به شکل ویژه تر مفهوم منظرین و فرهنگی محیط شهری را نادیده میگیرد. این امر منجر به پیشامد تناقضی شده است که چرا کلانشهر تهران به عنوان مرکز سیاسی و اداری و پایتخت جمهوری اسلامی ایران شاهد چنین نابهنجاری و اغتشاشی در سیما و منظر خود شده است!؟  بسیاری از نماهای شهری، چه در حوزه ساختمان های مسکونی شخصی و چه در ساختمان هایی با کاربری اجتماعی و حتی ابنیه حاکمیتی همچون وزارتخانه ها و ادارات و بانک ها و غیره در شأن و جایگاه یک شهر ایرانی اسلامی نیست، چه برسد در شأن ام القرای جهان اسلام که ما بدان نظر ویژه داریم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نباید فراموش کرد که سیما و منظر شهری بخشی از مشاعات شهر است و جزء املاک شخصی مردم به شمار نمی‌آید، با توجه به اینکه شکل و قالب نماهای شهری بر روی افکار، روح و روان، سبک زندگی و در یک کلام فرهنگ مردم اثرگذار است، باید نسبت به آن دقت حداکثری شود. تدوین سیاست‌های ارتقاء کیفیت معماری ساختمان‌های شهر تهران و بهبود سیما و منظر شهری یکی از اصلی‌ترین اهداف و مأموریت‌هایی است که مجموع مدیریت شهری باید در برنامه های خود قرار دهد؛ امر مهمی که البته در سال‌های گذشته چندان در برنامه‌ریزی‌های شهری دیده نشده است.

وی در ادامه نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از بناهایی که شهرداری تهران در ادوار پیشین، خود متولی ساخت آنها بوده است نیز سنخیت چندانی با معماری ایرانی اسلامی ندارد، گفت: این در حالی است که مصوبه «ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری و کیفیت محیطی شهر تهران» بر تدوین سندی جامع به‌منظور تحقق اهداف سیما و منظر در چشم‌انداز طرح راهبردی شهر تهران تأکید دارد و شهرداری تهران می بایست ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این مصوبه، این سند را ارائه می‌کرد که متأسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و کماکان جای آن خالی است.

سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد: با نظر به لزوم توجه و تمرکز بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و جایگاه ویژه امر مهمی چون معماری در فرهنگ زیست و سبک زندگی مردم در شهر، باید موضوع سیما و منظر شهری را جدی بگیریم و از هویت بر جای مانده از گذشته و میراث فرهنگیمان در معماری شهری حفاظت کنیم و بدین منظور اگر به دنبال توفیقاتی در اجرا و عمل هستیم نیازمند تشریک مساعی جدی شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران می‌باشیم و  مجموعه مدیریت شهری نسبت به اجرایی شدن این مصوبه و مصوباتی از این دست و موضوع پاسداشت سیما و منظر شهر خود باید اهتمام ویژه ای داشته باشد. 

مهدی چمران هم در ادامه سخنان نادعلی گفت: متاسفانه علیرغم تذکراتی که در دوره‌های گذشته نیز داده شده است شاهد ساخت ساختمان‌ها و نمای شیشه‌ای بوده‌ایم. به عنوان مثال می‌توان به ساختمان شیشه‌ای وزارت نیرو اشاره کرد که قطعا برای تأمین این انرژی در این ساختمان باید هزینه و انرژی زیادی صرف شود.

وی افزود: یکی دیگر از ساختمان‌ها و نمای شیشه‌ای به ساختمان بانک مرکزی مربوط می‌شود و علیرغم اینکه تذکر داده‌ایم ساختمان دیگری با این نما ساخته نشود اما باز هم شاهد هستیم که ساختمان دیگری با نمای شیشه‌ای در حال ساخت است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: سایر بانک‌ها از جمله بانک ملت و تجارت نیز از نماهای شیشه‌ای برای ساختمان‌های خود استفاده کرده‌اند به طوریکه در خیابان طالقان نمای شیشه‌ای از این ساختمان‌ها وجود دارد که قطعا این اقدام آنها دهن کجی به اصول معماری است.

وی با اشاره به فعالیت کمیته نما در مناطق تهران تأکید کرد: این مجموعه تا حدی توانسته است این موارد را مهار و اصلاح کند و ان‌شاءالله امیدواریم ادامه پیدا کند.

در جلسه امروز شورای شهر تهران اعضای شورای شهر تهران  یک فوریت طرح تشکیل شورای راهبری سلامت شهر تهران بررسی کردند ، سوده نجفی در تشریح دلایل یک فوریت این طرح گفت: با استناد به سیاست های کلی سلامت و لزوم ایجاد سلامت همه جانبه و پیگیری  انسان سالم و همچنین با استناد به قانون شوراها و با عنایت به بندها و تبصره های و احکام برنامه چهارم توسعه این طرح پیشنهاد شده است.

وی افزود: بر این اساس پیشنهاد می‌شود که در راستای ایجاد مدیریت یکپارچه سلامت شهری، شهرداری تهران  با مشارکت سازمانهای دولتی و غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد، به ایجاد شواری راهبری سلامت شهر تهران اقدام کند.

   اعضای شورای شهر تهران با رأی مثبت خود یک فوریت طرح تشکیل شورای راهبری سلامت شهر تهران را تصویب کردند.

اعضای شورای شهر تهران همچنین در جلسه علنی امروز شورا بررسی صلاحیت ۲۵ نفر قائم مقام ذی حساب مناطق و سازمان ها در شورا را در دستور کار خود داشتند که در همین راستا میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران گفت: در این دوره کار حرفه‌ای در زمینه ارزیابی تخصصی ذیحسابان صورت گرفته و افراد پیشنهاد شده همگی در آزمون مکتوب فنی تخصصی که شورا درنظر گرفت، شرکت کردند و سپس در صورت کسب حداقل امتیاز لازم به مصاحبه حضوری دعوت شدند.

وی افزود: اشراف به قوانین و مقررات ، آشنایی با شرح وظایف و اختیارات قائم مقامان ذی‌حساب ، تسلط به بودجه مصوب سالیانه، بررسی سوابق گذشته و اخذ استعلامات از نهادهای نظارتی و گذراندن دوره‌های آموزشی حرفه‌ای  بخشی از پروسه ارزیابی قائم مقامان ذیحساب بوده است. 

 نهایتا نمرات ارزیابی نهایی  ۲۵ نفر واجد صلاحیت تصدی مسئولیت بعنوان قائم مقام ذی‌حساب در مناطق ، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران به تفکیک در صحن شورای شهر تهران ارائه و با رأی اکثریت اعضاء صلاحیت ایشان به تصویب رسید.