یک مشاور املاک در محدوده‌ی محله فاطمی واقع در منطقه 6 تهران به اکوایران می‌گوید، رهن و اجاره خانه‌های زیر هم‌کف پایین‌تر از خانه‌های روی هم‌کف است؛ برای مثال برای رهن یک واحد 60 متری در این محله، 200 میلیون تومان و برای اجاره آن 8 میلیون تومان در نظر گرفته شده است؛ اما اگر واحدی در طبقه هم‌کف و بالاتر این آپارتمان در نظر بگیریم، با رهنی بالای 300 الی 400 میلیون تومان پیشنهاد می‌شود.

در رهن و اجاره هم متقاضی این خانه‌ها کمتر است و دیر به اجاره می‌روند ، نداشتن نورکافی و پنجره ،نزدیکی به پارکینگ و موتورخانه ، آنتن‌دهی ضعیف از نقاط ضعف واحدهای زیر هم‌کف محسوب می‌شود و در حوزه خرید و فروش این خانه‌ها هم، تعداد معاملات کم است؛ مگر اینکه کسی بالاجبار و به دلیل کمبود بودجه متقاضی خرید یک واحد زیر هم‌کف باشد.

بررسی‌های اکوایران نشان می‌دهد، برای رهن یک خانه 55 متری زیر هم‌کف و بدون اتاق در محله اختیاریه، 100 میلیون تومان و برای اجاره آن 15 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در محله فاطمی، برای رهن واحدی 73 متری، زیر هم‌کف و دارای یک خواب، 250 میلیون تومان رهن و 7 میلیون تومان اجاره ماهانه و در محله نارمک، برای رهن یک واحد با مساحت 62 مترمربع، 300 میلیون تومان و برای اجاره آن 4 میلیون تومان لازم است.

در محله پونک نیز، برای رهن یک واحد زیر هم‌کف با 53 مترمربع زیربنا 300 میلیون تومان و اجاره ماهانه آن 2 میلیون تومان پیشنهاد شده است.

در ولنجک نیز، یک آپارتمان با متراژ 90 مترمربع و دارای دو خواب و زیر هم‌کف، با 200 میلیون تومان رهن و 14 میلیون تومان اجاره داده می‌شود.

photo_۲۰۲۳-۰۴-۲۷_۱۱-۰۷-۰۰