به گزارش اکوایران، شاخص آلودگی هوای پایتخت، از آغاز چهارشنبه تا لحظه انتشار این خبر، در محدوده ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار داشته و هم‌اکنون روی عدد 167 است و طی 24 ساعت اخیر نیز بطور میانگین 169 بوده است.

تعداد روزهای ناسالم از ابتدای ماه تا این زمان (23 آذرماه) به چهار روز رسیده و تعداد روزهای ناسالم برای گروه حساس 12 روز بوده و تنها شش روز از 23 روز آذر امسال، هوای تهران در رده قابل قبول قرار داشته است و پایتخت هیچ روز پاکی را در آذر امسال تجربه نکرده است.

با این حساب آذر 1401 بیشترین تعداد روزهای ناسالم را داشته و تا امروز، ناسالم‌ترین ماه سال محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، آلودگی هوا دست‌کم تا فردا (پنجشنبه، 24 آذر) همچنان ادامه خواهد داشت.

بنا بر توصیه‌های بهداشتی شرکت کنترل کیفیت هوا، افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند و افراد دیگر هم باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

تشدید آلودگی هوا در هفته جاری موجب تعطیلی مهدهای کودک و غیرحضوری شدن مدارس تهران و البرز (به جز چند شهرستان)  شده و علاوه بر اینها، امروز و فردا دانشگاه‌ها نیز تعطیل شده‌اند.

قانون هوای پاک پس از تأیید نهایی در شورای نگهبان مرداد 1396 ابلاغ شد که طی آن وظایف سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در زمینه کاهش آلودگی هوا اعلام شده است. در تبصره 2 از ماده 3 این قانون تصریح شده که تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط موظف به همکاری در این زمینه هستند و «مسئولان و مدیران مستنکف از این حکم، مشمول قانون مجازات اسلامی می‌شوند». با این حال، نه‌تنها اجرای این قانون همچنان معطل مانده و پاسخ تکراری مسئولان همواره این بوده که سازمانِ ما تنها ارگانِ ذیل این قانون نیست و دیگران هم باید به وظیفه خود عمل کنند، بلکه تاکنون هیچ فرد یا دستگاهی بابت اجرا نکردن این قانون، احضار، بازداشت، مجازات نشده است.