به گزارش اکوایران، بازار ارز و سکه در روز یکشنبه با نوسان به مرز مقاومت مهم خودشان رسیدند و از ساعت 17 به سمت اصلاحات رفتند.

بعد از شروع اصلاح یک خبر هم به بازار آمد که سرعت اصلاحات را بیشتر کرد. در روز یکشنبه یک خبر به بازار رسید مبنی بر اینکه عرضه سکه‌های جدید از 13 اسفند شروع می‌شود. همین خبر کافی بود تا قیمت سکه امامی که تا 33 میلیون و 300 هزار تومان بالا رفته بود این کانال را از دست بدهد.

بعد از این اتفاق اکثر معامله‌گران تصور می‌کردند اصلاح قیمت‌ها در بازار دوشنبه ادامه‌دار باشد و قیمت دلار و سکه به سمت حمایت‌های پایینی حرکت کند، اما این اتفاق نیفتاد. در روز دوشنبه قیمت‌ها دوباره به سمت مرزهای مقاومتی حرکت کردند و با این اتفاق تحلیل‌ها متفاوت شد. بازاری که جمیعا در پشت خط یکشنبه تصور می‌کردند قیمت‌ها ریزشی می‌شود در روز دوشنبه به دو قسمت تقسیم شد، گروهی بدبین و گروهی همچنان کاهشی.

قیمت دلار هرات در روز دوشنبه 56 هزار و 300 تومان شروع به کار کرد و در نیمه اول با کاهش کانال 56 هزار را از دست داد اما در ادامه دوباره قیمت با نوسان به کانال از دست رفته برگشت. قیمت درهم امارات که لیدر بازار است روندش مثل دلار بود. همانطوری که پیش‌بینی می‌شد قیمت درهم با گپ منفی در 15 هزار و 590 تومان بازگشایی کرد و در نیمه اول با کاهش به 15 هزار و 530 تومان پایین رسید اما در نیمه دوم با نوسان در 15 هزار و 560 تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت سکه هم در 33 میلیون و 100 هزار تومان آغاز به کار کرد و با رسیدن به کف دوباره به نرخ بازگشایی برگشت.

گروهی از معامله‌گران معتقد بودند صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی درمورد FATF ، سیگنال منفی به بازار داده است. در روز دوشنبه فرزین گفته به‌دلیل تحریم‌ها از سوئیفت استفاده نمی‌کنیم. به جای سوئیفت از ابزارهای دیگری استفاده می‌کنیم و ابزار مالی خودمان را داریم. چه اشکالی دارد که FATF خودمان را داشته باشیم. این صحبت فرزین اینجوری تعبیر شد که فرزین به عدم پیوستن ایران به FATF مهر تایید زده است.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی درمورد حکمرانی ریال صحبت کرده و گفته ریال، امروز جایگزین پیدا کرده و خبرهایی می‌شنویم که فلان اصناف از دلار، شمش و رمزارز استفاده می‌کنند و با افتخار هم اعلام می‌کنند؛ نهاد قضایی باید ورود کند. کسی حق ندارد در مبادلات کشور از ارزی غیر ریال استفاده کند. این صحبت‌ها هم مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت.

یکی از معماهایی که در بازار وجود داره نوسان نرخ درهم است.  سوال این بود که در شرایطی که چینی‌ها در تعطیلات سال نو بودند و هنوز بازار این کشور تق و لق و پیک تقاضای تجاری هم خوابیده‌ است و تقریبا واردکننده ها بار شب عیدشان را خرید کردند چرا کماکان در قیمت درهم نوسان داریم؟ امروز معامله‌گران یک بحث جدیدی را باز کرده بودند. آن‌ها می‌گفتند برابری سنتی درهم و دلار که در همه جا 3/67  است در ایران به هم خورده. به گفته آن‌ها شما وقتی حواله درهم به ایران می‌زنید و در داخل تقاضای اسکناس دلار می‌کنید صراف‌ها هر دلار را 10 سنت گران‌تر حساب می‌کنند. آن‌ها می‌گفتند امکان دارد این یک شیوه جدید درآمدزایی باشد که صراف‌ها کارمزد بیشتری می‌گیرند. البته یکسری‌ها مدعی بودند که چون اسکناس در بازار کمتر شده دلار گران‌تر حساب می‌شود.

با این حال هنوز این توضیح هم نمیتواند دلیل نوسان درهم را توجیه کند. چون به هر حال مشخص نیست که این شکل از تقاضا در بازار چه اندازه است و آیا در مسیر معکوس یعنی از ایران به امارات هم این برابری به هم خورده یا نه؟ وقتی از معامله‌گران می‌پرسی می‌گویند طبیعتا وقتی مثل ظروف مرتبط است این به هم خوردن برابری خودش را در ورود و خروج نشان می‌دهد. با این حال همچنان این سوال برقرار است که مگر چقدر تقاضا در این موقع سال برای درهم وجود دارد که قیمتش در بازار کماکان نوسان‌ساز است.

به عقیده تحلیل‌گران فنی تا قیمت دلار و سکه از مرز مقاومت مهم خودشان عبور نکنند و تثبیت ندهند گارد بازار به سمت اصلاح است.

نکته بازار این بود که همچنان اختلاف قیمت اسکناس دلار تهران و قیمت تتر هزار تومان است.