بازار سرمایه ریسک‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته است و در حالیکه تصور می‌شد دیگر این محدوده آخر خط نزول بازار باشد انعکاس یک‌خبر در بازار نشان داد که اوضاع می‌تواند بدتر هم شود.

گروه خودروسازی از دیرباز به عنوان لیدر سنتی بازار سرمایه شناخته شده که چشم شاخص کل هم‌وزن و سهام کوچک به آن دوخته شده است، در روز قبل سهام سایپا و ایران خودرو به تابلوی فرعی بازار دوم منتقل شدند ، نزول به بازار پایین‌تر برای سهامدارانی که نگران زیان دو‌ شرکت بودند خبر خوشی نبود. ایران‌خودرو و سایپا مدت هاست که اسیر سیستم قیمت‌گذاری دستوری هستند و به همین خاطر با زیان انباشته قابل توجه روبه‌رو شده اند که باید تعیین تکلیف شود. در چنین شرایطی که سهامداران در انتظار خبر تجدید ارزیابی یا اجازه فروش با نرخ حاشیه بازار بودند تا جان تازه‌ای بر کالبد بی‌جان بازار دمیده شود، خبر تنزل این دو خودروساز نشان داد که همچنان اتفاقات بدتری هم می‌تواند وجود داشته باشد و در حالیکه سهامداران با وعده مسولان در انتظار اخبار خوب در این بازار بودند خبر فوق سقوط بازار سرمایه را رقم زد.

اهمیت این خبر برای بازار سرمایه به قدری بود که، بازار سرمایه را بار دیگر به پایین حمایت ۲ میلیون و۱۰۰ هزار واحدی هل داد. از آنجایی که گروه خودروسازی لیدر سهام کوچک و شاخص هم‌وزن است این خبر باعث اصلاح بیشتر شاخص کل هم‌وزن نسبت به شاخص کل شد شاخص کل ۰.۳۹ درصد اصلاح کرد و شاخص هم‌وزن اصلاح ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد.

تتر حمایت از دست داد

عقب نشینی تتر همچنان ادامه‌دار است،‌ هرچند دلار رنج است و نوسان زیادی را تجربه نمی‌کند ولی دلار دیجیتال حمایت محدوده ۵۵ هزار تومان را از دست داده که نشان می‌دهد جهت انتظارات کوتاه مدت بازار ارز فعلا صعودی نیست. در نوسان رو به بالای اخیر دلار، تتر لیدر بود و جلوتر از دلار تهران حرکت می‌کرد در حال حاضر، تتر در جهت عکس و پایین‌تر از دلار تهران حرکت می‌کند که نشان می‌دهد بازار دیگر هیجان افزایشی ندارد و آرام است و حتی تتر می‌تواند این‌بار لیدر کاهشی بازار ارز شود.

 اتفاقی که بازار ارز و سکه را عقب می‌زند

حباب سکه امامی در کانال ۱۸ درصدی قرار گرفته است و این در حالی است که در ابتدای هفته گذشته تحت تاثیر اخبار مربوط به انتشار سکه جدید در کانال ۱۴ درصدی قرار داشت.

بازار هنوز در انتظار عرضه ‌سکه‌های جدید است و در صورتی که بانک مرکزی سکه‌های جدید را منتشر کند حباب سکه کاهش خواهد یافت و راه برای دلار تهران برای حرکت به سمت حمایت بعدی هموار می‌شود، در صورتی که دلار. تهران حمایت ۵۵ هزار تومانی را ترک کند حمایت بعدی محدوده ۵۳ هزار تومان خواهد بود.

در حال حاضر بازار ارز و سکه در حال تست محدوده‌های حمایتی خود هستند و توانایی بازارساز و سطح خرید مردم را تست می‌کنند. در حال حاضر تتر مرز حمایتی را از دست داده است و باید دید سایر بازیگران چه عملکردی نشان‌ خواهند داد.