به گزارش اکوایران، بازار ارز و سکه تغییر چندانی نسبت به روز سه‌شنبه نداشتند و در بازه مشخص نوسان زدند. به عقیده معامله‌گران بازار از امروز به استقبال تعطیلات رفته و فعلا جان نوسان ندارد غیر از اینکه در تعطیلات که دست بازارساز از بازار کوتاه است نوسان‌گیران رکب بزنند. از منظر آن‌ها بازار ارز و سکه بعد از سقف‌زنی در هفته گذشته، با ورود پرقدرت بازارساز کاهشی شد و در دو روز به مرز حمایت مهمی رسید. آن‌ها می‌گفتند بعد از رسیدن بازار به سطوح حمایتی دیگر بازارساز با بازار کاری نداشته و قیمت در دامنه فعلی رنج می‌زند. آن‌ها می‌گویند اگر بازارساز دوباره وارد شود از نوسان بازار کاسته می‌شود. 

این هفته هم دست به سیاست تبلیغی گسترده در رسانه‌های نزدیک به خودش زد که منابع ارزی به انداره کافی داریم و مشکلی در این رابطه نیست چرا که تحولات سیاسی نرخ را بالا برده، و این نوسان بازار اقتصادی نیست. 

معامله‌گران قدیمی معتقدند متغیر اصلی که در نوسان بازار نقش دارد حواله درهم است، اگر تزریق درهم روان باشد و پتروشیمی‌ها ارزشان را در دسترس قرار بدهند بازار می‌تواند آرام شود و کم نوسان باشد.

در هفته گذشته متغیر دیگری که بازار را نوسانی کرده بود تسویه شرکت‌ها برای سال نوی چینی بود که با تعطیل شدن این کشور برای سال نو، اثر نوسان از این کانال هم کم شد. حالا باید ببینیم با بازگشایی بازار چین، سیاست بازارساز برای تامین تقاضای تجاری احتمالی چه خواهد بود.

در روزهای کم‌نوسان یکی از سرگرمی‌های معامله‌گران توجه به اظهارنظرها هست. به خصوص اظهار نظرهای مقام های رسمی. آن‌ها با تکیه بر این اظهار نظرها پوزیشین معاملاتی می‌گیرند.

امروز صحبت‌های سخنگوی دولت درمورد اضافه‌بار 400 هزار میلیارد تومانی مصوبه مجلس، که آثار تورمی آن در سال بعد گریبان جامعه‌ را خواهد گرفت مورد توجه بازار بود. 

البته حرف‌های عبدالناصر همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی از دید معامله‌گران پنهان نمانده بود. همتی توییت زده که مسئولین دولتی مرتب می‌گویند مجلس بیش از 400 همت کسری، بار بودجه کرده، انگار که خود لایحه تراز بوده! همتی در انتهای توییتش به یکدست بودن دولت و مجلس اشاره کرده و گفته با این یکدست بودن بنشینید معضل را حل کنید. چرا مرتب به جامعه سیگنال انتظارات تورمی می‌دهید؟

در مجموع صحبت‌های سخنگوی دولت درمورد بودجه ناتراز از روز سه‌شنبه سیگنال منفی برای بازار بود.

یک تحلیل ارزی جدید هم در بازار دست به دست می‌شد. این تحلیل تکنیکال برای قیمت پوند انگلیس بود و در آن گفته شده محدوده 65 هزار تا 67 هزار تومان در قیمت پوند، حمایت مهمی است که در صورت حفظ آن دوباره می‌تواند به بالا نوسان بدهد.

به عقیده گروهی از معامله‌گران الان شرایط بازار طوری نیست که به آن وارد بشوید. آن‌ها با استناد به خبر عرضه سکه معتقدند سایه سنگین این خبر روی بازار است و اگر عملی شود قیمت سکه می‌تواند از حبابش کم کند. 

نکته بازار این بود که همزمان با ریزش قیمت دلار و سکه، شاهد کاهش در صندوق‌های طلا بودیم. با ریزش نزدیک به 8 درصدی قیمت دلار، بیشترین کاهش در صندوق‌های طلا برای صندوق کهربا و مثقال بوده که 11 درصد است.

نکته دیگری که در بازار شنیده می‌شد فروش یورو‌ بانک مرکزی با هدف خرید درهم از بانک‌ها است. یکسری‌ها می‌گفتند بانک‌مرکزی با هدف پوشش تقاضای درهم دست به این کار زده است.

البته این نکته از طرف منابع رسمی تایید نشده بود اما معامله‌گران مدعی بودند با این تاکتیک نوسان درهم مدیریت شد.