نوسانات طلای جهانی چندوقتی است مهمترین عامل نوسانات در بازار ارز و طلا بوده‌است.

اونس جهانی طلا که تحت تأثیر نگرانی‌ها از رکود و تنش‌های به وجود آمده افزایش یافت و رکورد تاریخی خود را جابه‌جا کرد، پس از انتشار گزارش بازار کار آمریکا در روز جمعه سقوط کرد. میزان استخدام بخش غیرکشاورزی بالاتر از پیش‌بینی ۱۸۰ هزار نفری بود. طبق گزارشات نوامبر ۲۰۰ هزار نفر در بخش غیرکشاورزی استخدام شده بودند؛ امری که انتظارات رکودی اقتصاد را تعدیل کرد. شاخص دلار آمریکا پس از این گزارش افزایش یافت و اونس طلا به عنوان دارایی رقیب دلار کاهشی شد.

معامله‌گران بازار داخل مهم‌ترین عامل موثری که می‌تواند در قیمت‌ها نوسان ایجاد کند را بازگشایی اونس جهانی طلا دانسته بودند. اما اونس طلا معاملات خود را در ساعات ابتدایی معاملات در همان مرز ابتدای کانال ۲ هزار دلار شروع کرد. درصورتیکه طلا کانال دو هزار دلار را از دست بدهد، با تثبیت پایین این محدوده انتظارات کاهشی بازار سکه و طلا تقویت می‌شود.

تتر بالاتر از دلار رفت

 تتر در معاملات روزقبل‌ مانند درهم افزایشی شد، تتر که در محدوده ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان آغاز به کار کرده بود در ادامه افزایش یافت و تا محدوده ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان بالا رفت و بالاخره بازهم تتر بالاتر از دلار تهران معامله شد.

سکه امامی در معاملات روز قبل در محدوده ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان کار خود را به پایان رساند و حمایت کیوجنسن اندیکاتور ایچی کومو را حفظ کرد.

برخلاف درهم و تتر، دلار تهران دیروز نزولی بود و دویست تومان کاهش داشت تا در محدوده رنج دلار از تاریخ ۲۸ آبان بماند.

سیگنال مثبت به بورس تهران

ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه روند نزولی دارد که برای تشکیل روند صعودی مناسب نیست. البته در روز قبل از فشار نزولی قیمت‌ها کم شد و شاخص کل در پایان معاملات کمی مثبت شد.

در حالی‌که بازار سرمایه در پی اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها روند مناسبی گرفته است، مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس درباره تجدید ارزیابی دارایی‌ها گفت که در فرآیند تجدید ارزیابی دارایی‌ها آنچه به سرمایه شرکت‌ها اضافه می‌شود سود نقدی نیست که مشمول مالیات شود.

عباس علی‌آبادی وزیر صمت نیز روزقبل اعلام کرد خودروسازان به جای واردات خودروی برقی چینی باید خودروی برقی ایرانی تولید کنند.

در ساعات پایانی معاملات در روز گذشته صندوق‌های اهرمیرنج مثبت زدند که همین مسئله انتظارات افزایشی از بازار سرمایه را برای ساعات ابتدایی معاملات امروز تقویت کرد.‌