به گزارش اکوایران، به عقیده معامله‌گران بازار فعلا دست فروشنده‌ است و هرچقدر به آخر ماه نزدیک بشویم به خاطر کمبود نقدینگی در بازار، وضعیت بلوکه بیشتر خواهد شد.

توصیه به معامله گران

البته این گزاره با یک توصیه همراه است: آن‌ها می‌گویند فروشنده حواسش را جمع کند چرا که در چارت داریم به انتهای موج نزدیک می‌شویم. به عقیده آن‌ها هرات محدوده فعلی را مثل سیریش چسبیده ولی طلای آبشده و سکه می‌توانند به خاطر شرایط بلوکه و نگاه خراب معامله‌گران به انس طلا، کاهش بدهند اما با این نکته که اعداد پایین واگرایی مثبت مخفی دارند و آن‌جا اشباع فروش شکل می‌گیرد. 

با این تفاسیر قیمت طلای آبشده در معاملات یکشنبه زیر مرز حمایت 10 میلیون و 500 هزار تومان بازگشایی کرد. قیمت سکه در 29 میلیون تومان شروع به کار کرد و با کاهش کانال 29 میلیونی را از دست داد.

قیمت در بازار سکه تا 28 میلیون و 900 هزار تومان پایین رفت اما در 29 میلیون و 950 هزار تومان بسته شد که نشان دهنده وابستگی سکه به کانال 29 میلیون است. قیمت دلار هرات مثل چند روز گذشته در 51 هزار و 100 تومان شروع به کار کرد و بعد از نرخ‌دهی درهم و افزایشش به 14 هزار و 100 تومان، دلار هم با دو پله صعود تا 51 هزار و 350 تومان رفت اما آنقدر بازار بی‌جان بود و محدوده‌‌اش مشخص که همه آن‌جا فروشنده شدند. در نهایت قیمت دلار هرات در 51 هزار و 150 تومان به کار خود پایان داد. بازار ارز هرات در پشت خط با کاهش تا مرز کف 51 هزار تومان هم رفت اما دوباره به حوالی نرخ بسته شده برگشت.

نگاه بازار به جنگ نیم‌نگاه شد

با اینکه همچنان مهمترین اتفاق در بازار ارز اخبار جنگ است اما از آن‌جایی که اتفاق جدید حاصل نشده انگار بازار هم نگاه مطلقش را از آن برداشته است. بعضی ها می‌گویند نگاه بازار به جنگ نیم نگاه شده است.

 در روز یکشنبه یک خبر به بازار آمد مبنی بر اینکه آکسیوس از طرح پیشنهادی برای مبادله اسرا میان اسرائیل و حماس خبر داده است. اما رویترز مدعی شده حماس مذاکرات تبادل اسرا با اسرائیل را متوقف کرده. 

چرا آتش‌بس و تبادل اسرا برای بازار داخل مهم است؟

به عقیده معامله‌گران با این اتفاق قطعا قیمت انس طلا به کف کانال 1900 دلاری حرکت می‌کند و این نزول انس می‌تواند موجب کاهش سکه و طلای آبشده داخل بشود.

از نظر تحلیل‌گران فنی قیمت طلای آبشده می‌تواند با کاهش به سمت محدوده حمایتی خود یعنی 10 میلیون و 350 هزار تومان برود که اگر زیر عدد تثبیت دهد در حوالی 10 میلیون و 200 هزار تومان هم یک گپ دارد و ان‌جا می‌تواند آن را پر کند. اما آن چیزی که جلوی کاهش طلا را می‌گیرد واگرایی مثبت و اشباع فروش است. به عقیده معامله‌گران این واگرایی می‌تواند تمام فروش‌ها را ببندد و آن‌جا می‌بینیم که کلی آدم جا مانده‌ از بازار داریم. 

یک پیش‌بینی از قیمت در بازار ارز و سکه هست که می‌گوید طی چهار هفته گذشته بازار در روز دوشنبه کاهشی بوده و این دوشنبه هم این روند می‌تواند تکرار شود. البته که بازار ملزم به تکرار روند نیست.

بازار دو نکته داشت. یک اینکه با وجود شل بودن بازار آزاد قیمت دلار و یورو در بازار رسمی افزایشی شد. قیمت دلار با افزایش جزئی به 41 هزار و 400 تومان رسید و قیمت یورو هم با رشد 200 تومانی در 44 هزار و 300 تومان بسته شد.

نکته دوم بازار این است که گفته می‌شود بازار ارز و طلای اراک انتظامی شده و 6 نفر را دستگیر کردند.