به گزارش اکوایران، علت کاهش ارزش طلا به افزایش قابل توجه ارزش دلار و پیش‌بینی‌ها از افزایش دوباره نرخ بهره آمریکا نسبت داده شده است.

به نوشته رویترز، قیمت کنونی طلا طی امروز با کاهش 0/9 درصدی به 1831 دلار به ازای هر اونس رسید که پایین‌ترین سطح آن از اوایل ماه مارس محسوب می‌شود. قیمت آتی طلا نیز با کاهش 1 درصدی به 1847 دلار رسید.

«جیم ویکاف» تحلیل‌گر ارشد شرکت «کیتکو متالز» (Kitco Metals) اعلام کرده: «این پیش‌بینی وجود دارد که نرخ‌های بهره به مدت طولانی‌تری در سطوح بالای فعلی باقی خواهد ماند؛ اتفاقی که باعث کاهش ارزش بازار طلا شده است. این امکان وجود دارد که قیمت طلا در کوتاه‌مدت به کمتر از 1800 دلار نیز سقوط کند.»

در حال حاضر وضعیت بازارهای ارز قوی‌تر شده و این وضعیت مثبت در بازارهای مربوط به ارز طولانی‌تر شده است. روند افزایشی ارزش دلار آمریکا ممکن است به این زودی‌ها پایان نیابد و بازار طلا را تحت فشار قرار دهد.

شاخص دلار آمریکا 0/6 درصد افزایش یافت و باعث شد طلا برای سایر دارندگان ارز، جذابیت کمتری داشته باشد.

معامله‌گران با احتمال 55 درصد برآورد می‎کنند که فدرال رزرو نرخ بهره را در محدوده فعلی 5.25 تا 5.50 درصد در سال جاری میلادی باقی بگذارد.

طبق اعلام یکی از مقامات بانک مرکزی آمریکا، اگر داده‌های دریافتی نشان دهد پیشرفت برای مقابله با تورم متوقف شده یا بسیار کند پیش می‌رود، او از افزایش دوباره در نرخ‌ بهره حمایت می‌کند.

از زمانی که طلا در اوایل ماه می 2023 به بالاتر از سطح کلیدی 2 هزار دلار در هر اونس رسید، قیمت این فلز گران‌بها بیش از 11 درصد یا 230 دلار کاهش یافته است؛ فشاری که ناشی از افزایش بسیار زیاد بازدهی اوراق قرضه دولتی خزانه‌داری آمریکا بوده چراکه باعث می‌شود طلای بدون بازده، جذابیت کمتری داشته باشد.

تای وونگ، تاجر مستقل فلزات مستقر در نیویورک، گفته: «خرید از سوی بانک‌های مرکزی به وسیله طلا به شکل آشکاری متوقف شده است.»

همچنین هر اونس نقره با 4/2 درصد کاهش به پایین‌ترین سطح بیش از 6 ماه گذشته خود یعنی 21 دلار و 23 سنت رسید. پلاتین با 2/8 درصد کاهش به 879 دلار و پالادیوم با 3/1 درصد کاهش به 1207 دلار رسیده است.