اکوایران: بازارها اصلاح شدند. معامله‌گران به شوخی می‌گفتند در روز سه‌شنبه بازارها سلمونی رفتند و خودشان را اصلاح کردند. دلار هرات که طی دو روز گذشته در کانال 55 شروع شده بود در روز سه‌شنبه هم در میانه این کانال استارت زد و از ساعت 12 به بعد شروع به اصلاح کرد و بیش از هزار تومان کاهش داشت. نرخ هرات با برخورد به حمایت 54 هزار و 100 تومان به بالا برگشت، با این حساب سقف دلار در سال 1402 نرخ 55 هزار و 700 تومان است. دلار تهران هم با هرات به کانال 54 هزار برگشت. نرخ تتر هم که تا میانه کانال 56 رفته بود با اسکناس دلار همراه شد و بیش از هزار تومان کاهش پیدا کرد. طلای آبشده هم با از دست دادن کانال 12 میلیون در 11 میلیون و 700 هزار معامله می‌‍شد. البته معامله‌گران در طلای آبشده شاهد بلوکه 100 هزاری بودند، یعنی اگر قیمت نقدی 11 میلیون و 700 هزار بود، بنکدار آن را 11 میلیون و 800 هزار تومان می‌فروخت. می‌شود گفت فعلا بازارها بالای مرز حمایت هستند.

 بعضی وقت‌ها کانال‌ها از قبل نرخ اشتباهی می‌زنند و معامله‌گران می‌گویند که این سیگنالی است که نرخ به آن می‌رسد. کانال دلار هرات در پشت خط دیشب چپ‌زنی کرد و نرخ پایین زد که با این عمل به دل خیلی‌ها شک افتاد. در روز سه‌شنبه هم اکثر کانال‌ها نرخ اشتباه می‌زدند و معامله‌گران می‌گفتند که ربات‌ها به اشتباه افتادند و بخاطر همین هم کلا نرخ‌ها پرت شدند؛ مثلا یک کانال درهم کلا نرخ 14 هزار را برای این ارز می‌زد که درهم در بازار بالای 15 هزار بود. یکسری‌ها هم با توجه به پوزیشن معاملاتیشان در تحلیل‌ها از این نرخ‌ها سواستفاده می‌کردند. یکسری‌ها هم نرخ 53 هزار که سایت‌ها زده بودند، آن را مبنای تحلیل‌هاشان قرار دادند اما در بازار تهران دلار زیر 54 هزار و 300 تومان نیامده است.

همانطوری که قبلا معامله‌گران گفته بودند با شروع موج صعود در اردیبهشت، دلار در طول ده روز نزدیک به چهار هزار تومان رشد داشت و تحلیلگران معتقد بودند که اگر در روز سه‌شنبه هم دلار بالای 55 بماند هدف این موج صعود، 58 هزار تومان خواهد بود. بخاطر همین اکثر آن‌ها می‌گویند که هر اصلاح به کانال 54 و 53 بدون فاند خبری مثبت، فرصت خرید است.( که این تحلیل میانمدت است)

در تحلیل کوتاه‌مدت فنی‌کاران معتقدند که اگر مقاومت سر راه هرات یعنی نرخ 54 هزار و 700 که شنبه و یکشنبه برای شکستن آن تلاش کرده بود بشکند، روند کوتاه‌مدت صعودی شکل می‌گیرد.

اما دلیل کاهش دلار چه بود؟

چیزی که اکثر معامله‌گران روی آن متفق‌القول هستند این است که هر بازاری پس از هر رشد، نیاز به اصلاح دارد و دلار که طی ده روز چهار هزار تومان رشد داشته باید اصلاح می‌زد. یکسری معتقدند که مصوبه مجلس برای مالیات بر عایدی سرمایه کار خودش را کرده است. یکسری‌ها هم ثبت‌نام خودرو که از 16 ام شروع می‌شود ‌را دلیل کاهش سه‌شنبه می‌دانستند. البته تزریق درهم امارات هم به بازار مخابره شد. اما خبر مثبتی که در روز سه‌شنبه به بازار تزریق شد نصب دوربین توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. البته این خبر بعد از ریزش دلار به بازار تزریق شد و برای همین معامله‌گران معتقدند که بازار این خبر را پیشخور کرد. یکسری‌ها هم با اشاره به خبر تحریم‌های دائمی آمریکا علیه ایران معتقد بودند که نصب دوربین آژانس با دائمی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران به هیچ دردی نمی‌خورد.