به گزارش اکوایران، مقامات ارشد اسرائیل و مصر به طور مخفیانه برای بحث در مورد حمله احتمالی به رفح ملاقات کردند.

سه مقام ارشد اسرائیلی به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس گفته‌اند مقامات ارشد اطلاعاتی و نظامی اسرائیل چهارشنبه در قاهره با رئیس اطلاعات مصر و دیگر مقامات کلیدی  این کشور دیدار کردند تا در مورد عملیات احتمالی ارتش اسرائیل در رفح گفت‌وگو کنند.

مقامات مصری نگران هستند که عملیات اسرائیل در جنوب شهر غزه منجر به ورود ده ها هزار فلسطینی آواره به خاک آن‌ها شود که از نگاه آن‌ها به طور بالقوه شامل نقض مرزها شده و امنیت مصر را به خطر می‌اندازد.

مقامات ارشد مصری به طوز علنی و در مذاکرات بسته با اسرائیل گفته‌اند که چنین سناریویی منجر به گسست در روابط با اسرائیل می‌شود و حتی می‌تواند توافقنامه [به اصطلاح] صلح بین آن‌ها را به خطر بیاندازد.

مقامات اسرائیلی مدعیند هماهنگی نزدیک نظامی و دیپلماتیک با مصر یکی از شروط اساسی برای اقدام نظامی اسرائیل در رفح است، به ویژه با توجه به قصد اسرائیل برای کنترل کریدور فیلادلفی که در مجاورت مرز نوار غزه و مصر قرار دارد.

به نوشته راوید، این دومین سفر  رونن بار، رئیس سرویس اطلاعاتی شین بت و ژنرال حرزی حلوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل از 7 اکتبر به مصر برای گفت‌وگو درباره عملیات احتمالی در رفح است. در این سفر، بار و حلوی با عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر و اسامه عسکر، رئیس ستاد ارتش مصر دیدار کرده‌اند.

آن‌ها هم‌چنین درباره تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی برای آزادی اسرا که در غزه نگهداری می‌شوند و آتش‌بس موقت صحبت کردند. مصر یکی از میانجی‌های اصلی در مذاکرات اسرائیل و حماس است.

سفر پیشین در اواسط فوریه که برای اولین بار توسط اکسیوس گزارش شده بود، برای انتقال این پیام بود که اسرائیل اقداماتی را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که عملیات رفح منجر به هجوم هزاران پناهنده فلسطینی به خاک مصر نخواهد شد.

یک مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفته: «همه منتظر دستور نتانیاهو برای شروع تخلیه غیرنظامیان از رفح هستند. او باید این موضوع را هم با آمریکایی‌ها و هم با مصری‌ها حل کند».

یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با این رسانه به طرح‌هایی اشاره کرده که ارتش اسرائیل در هفته‌های اخیر به وزارت دفاع ایالات متحده ارائه کرده که شامل عملیات آرام و تدریجی در رفح -محله به محله- و نه تهاجم همه‌جانبه به کل شهر است. این مقام آمریکایی گفته که بر اساس طرح اسرائیل که به دولت بایدن ارائه شده، تخلیه فوری همه شهروندان از شهر ضروری نیست، بلکه هر محله به طور جداگانه تخلیه خواهد شد.

مقام‌های ارشد آمریکایی و اسرائیلی گفته‌اند که اسرائیل پنج‌شنبه گذشته در جریان یک نشست مجازی بین اسرائیل و ایالات متحده، طرح خود را در مورد عملیات رفح ارائه کرد. مقامات آمریکایی گفتند، در این دیدار، اسرائیل به آمریکا ادعا کرد‌ه‌اند که تصمیم برای آغاز عملیات در رفح «مبتنی بر شرایط و نه مبتنی بر زمان» و مرتبط با وضعیت انسانی در زمین خواهد بود.

مقامات اسرائیلی مدعی شدند که 250000 نفر از بیش از یک میلیون فلسطینی که در رفح پناه گرفته‌اند، در دو هفته گذشته از زمان خروج ارتش اسرائیل از منطقه خان یونس، شهر را ترک کرده‌اند.

مقامات ارشد آمریکایی گفتند که در روزهای اخیر پس از اینکه متوجه شدند زیرساخت‌ها و خانه‌های خان یونس به طور کامل ویران شده، بازگشت برخی از این افراد به رفح را تحت نظر داشتند.

مقامات ارشد ایالات متحده ادعا کرده‌اند که اسرائیل رویکرد خود را تغییر داده و به انتقادات و نگرانی‌های دولت بایدن را در نظر می‌گیرند. با این حال این مقامات آمریکایی گفته‌اند که دولت بایدن همچنان نگران عملیات اسرائیل در رفح است و در آخرین نشست مجازی حداقل ده سوال را مطرح کرده که مایل است در مورد آنها توضیحاتی را از اسرائیل دریافت کند.

یکی از مقامات آمریکایی گفت: «پیشرفت وجود دارد، اما کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. در ارائه‌های پاورپوینت ارتش اسرائیل که دیدیم، همه چیز خوب به نظر می‌رسید. سوال این است که در واقعیت چگونه به نظر می‌رسد».