به گزارش اکوایران، وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در لوکزامبورگ دیدار کردند تا درباره تقویت دفاع هوایی اوکراین و گسترش تحریم‌ها علیه ایران گفتگو کنند.

در حالی که وزیران درباره جنگ در سودان نیز بحث خواهند کرد، بیشتر تمرکز آن‌ها بر درگیری‌هایی است که در مجاورت این بلوک 27 عضوی در شرق و جنوب - در اوکراین و خاورمیانه - در جریان است.

تحریم‌های ایران

پس از پاسخ موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل در هفته گذشته، وزیران به دنبال توافق بر سر این خواهند بود که در تحریم ایران تا کجا پیش روند.

به نوشته رویترز، اتحادیه اروپا در حال حاضر برنامه‌های تحریمی متعددی علیه ایران دارد - برای اشاعه تسلیحات، نقض حقوق بشر و ارائه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه.

رهبران اتحادیه اروپا هفته گذشته توافق کردند که تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کنند. بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا خواستار گسترش رژیم تحریم‌های مرتبط با هواپیماهای بدون سرنشین هستند تا موشک‌ها و معاملات نیروهای متحد ایران در خاورمیانه را نیز شامل شود.

به گفته دیپلمات‌ها، کشورهای اتحادیه اروپا همچنین در حال بحث در مورد اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با تولید موشک هستند.

برخی کشورها همچنین به اتحادیه اروپا فشار می‌آورند تا راهی برای افزودن سپاه پاسداران به لیست سازمان‌های تروریستی بیابد.

اما مقامات می‌گویند که هنوز مبنای قانونی برای چنین اقدامی پیدا نکرده‌اند و مطمئن نیستند که همه اعضای اتحادیه اروپا از آن حمایت کنند.

دفاع هوایی اوکراین

با تشدید حملات هوایی روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین و سایر اهداف، دولت‌های اتحادیه اروپا تحت فشار هستند تا سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری مانند پاتریوت را به کیف ارائه کنند.

کیف و متحدان اروپایی آن در آخر هفته نیروی تازه‌ای گرفتند، زمانی که مجلس نمایندگان ایالات متحده بسته‌ای به ارزش بیش از 60 میلیارد دلار را برای رسیدگی به جنگ در اوکراین تصویب کرد.

اما جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ینس استولتنبرگ، رهبر ناتو، مدت‌هاست از کشورهای اروپایی خواسته‌اند تا تلاش‌های خود را برای ارائه تسلیحات به اوکراین، به ویژه دفاع هوایی، افزایش دهند.

استولتنبرگ پس از کنفرانس ویدئویی وزیران دفاع ناتو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در روز جمعه گفت که انتظار دارد به زودی اطلاعیه‌هایی منتشر شود.

او گفت: «ناتو قابلیت‌های موجود در سراسر ائتلاف را ارزیابی کرده است و سیستم‌هایی وجود دارد که می‌توان در اختیار اوکراین قرار داد».

وی افزود: «علاوه بر پاتریوت‌ها، تسلیحات دیگری نیز وجود دارد که متحدان می‌توانند ارائه کنند، از جمله (سیستم فرانسوی) SAMP/T».

تاکنون، آلمان تنها عضو اتحادیه اروپا است که اعلام کرده است در پاسخ به آخرین درخواست‌های اوکراین، سیستم‌های پاتریوت بیشتری را ارسال خواهد کرد.

وزرای خارجه پیش از رسیدگی به بحران خاورمیانه، روز دوشنبه با همتایان دفاعی خود و همچنین وزرای خارجه و دفاع اوکراین برای مذاکرات درباره کمک‌های تسلیحاتی همراه خواهند شد.