به گزارش اکوایران، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌ای به ان‌بی‌سی نیوز گفت حزب‌الله مصمم است که نبردهای چند ماهه خود را در مرز جنوبی لبنان تشدید نکند، اما به هر گونه تشدید تنش اسرائیل پاسخ خواهد داد.

نعیم قاسم اسرائیل و ایالات متحده را به خاطر تداوم حملات متقابلی مقصر دانست که منجر به کشته شدن صدها نفر در جنوب لبنان و آواره شدن ده ها هزار غیرنظامی در دو طرف مرز اسرائیل و لبنان شده است.

در حالی که درگیری دو جبهه‌ای اسرائیل به هفتمین ماه خود کشیده شده است، قاسم گفت: «انتظار نداشتیم جنگ اینقدر طول بکشد، زیرا فکر نمی کردیم که نتانیاهو انقدر احمق باشد، و همینطور بایدن و سایر کشورها».

حزب الله روز چهارشنبه مسئولیت حمله موشکی و پهپادی به شمال اسرائیل را بر عهده گرفت که در آن 18 نفر زخمی شدند که 14 نفر از آنها سربازان اسرائیلی بودند و گفت این حملات انتقامی بود برای کشته شدن دو تن از فرماندهان این گروه توسط اسرائیل در حمله روز قبل.

در میان گروه‌های متعدد مورد حمایت ایران، حزب‌الله با اختلاف قوی‌ترین و بزرگ‌ترین دریافت کننده کمک‌های ایران است.

ایران اعلام کرده است که را به سمت اسرائیل پرتاب کرد، تمام اقدامات تلافی جویانه خود را برای حمله اول آوریل اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه، نشان داد که منجر به کشته شدن دو مقام ارشد شد. فرماندهان و پنج مستشار از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران.

قاسم درباره حمله شنبه شب با بیش از 300 موشک و پهپاد ایرانی گفت که ایران پیام‌های علنی خود را به حزب الله تکرار کرده است.

او گفت: «تهران علنا و شفاف صحبت می‌کند. آنها خواهان جنگ نیستند و به حمله به سفارتشان پاسخ داده اند و بس.»

قاسم از سه کشور عربی - اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی - که شنبه شب در دفاع از اسرائیل در برابر حمله ایران کمک کردند، انتقاد کرد.

او گفت: «بدون توجه به توجیهاتی که داشتند، حمایت از اسرائیل برای هیچ یک از کشورهای عربی ، شایسته نبود. همه کسانی که این تصمیم را گرفتند در مقابل مردمشان پاسخگو خواهند بود.»

قاسم هم اسرائیل و هم ایالات متحده را برای تلفات غیرنظامی غزه مقصر دانست و شکاف عمومی اخیر بین جو بایدن و بنیامین نتانیاهو را به عنوان سیاستی صرف جهت «حفاظت از وجهه آمریکا» رد کرد.

قاسم گفت: «من فکر می‌کنم که بایدن و نتانیاهو هر دو در یک طرح شریک هستند با اختلافات بسیار جزئی.»

قاسم در مصاحبه قبلی در ماه نوامبر به ان‌بی‌سی نیوز گفت که اگر اسرائیل به تهاجم خود به غزه ادامه دهد، حزب‌الله با قدرت بیشتری وارد نبرد خواهد شد.

اما تقریباً شش ماه بعد، هم حزب‌الله و هم اسرائیل عمدتاً به «قواعد درگیری» پایبند بوده‌اند - تفاهم اعلام‌نشده بین هر دو طرف که تا کنون درگیری‌ها را کاهش داده و آن را به مناطق مرزی دو کشور محدود کرده است.

وی گفت: «نخواهیم پذیرفت که اسرائیلی‌ها از قوانین تعاملی که در حال حاضر در جنوب لبنان وضع شده است، تخطی کنند. اگر اسرائیلی‌ها حملات خود را افزایش دهند، ما نیز حملات خود را افزایش خواهیم داد.»

در حالی که اسرائیل در حال حاضر طبق قوانین درگیری بازی می‌کند، مقامات ارشد اسرائیل تهدید کرده‌اند که در صورت تشدید تنش توسط حزب الله، لبنان را نابود خواهند کرد.

در ژانویه، ترور یکی از رهبران حماس توسط هواپیماهای بدون سرنشین در بیروت توسط اسرائیل انجام شد که در آن زمان تنش‌ها را تشدید کرد، اگرچه اسرائیل مسئولیت آن را بر عهده نگرفت.

علیرغم درگیری محدود، قاسم گفت که نبرد حزب‌الله با «مشغول کردن نیروهای اسرائیلی در شمال» به جای غزه، «به هدف خود عمل می‌کند».

وی گفت: «بنابراین، ما به این کار ادامه خواهیم داد و تا زمانی که اسرائیلی‌ها تصمیم نگیرند علیه ما وارد جنگ شوند، جنگی تمام عیار به راه نمی‌اندازیم. در غیر این صورت ما برای رویارویی کامل آماده هستیم.»