به گزارش اکوایران، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد 30 مهر 1402 با اشاره به لغو هشت ساله پروازهای حج عمره از شرایط و اعزام جدید برای این سفر خبر داد.

او اظهار کرده بود که تا پیش از آغاز حج واجب می‌توانیم ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر را برای اعزام عمره آماده کنیم.

پس از آن قرار شد 13 دی 1402، پروازهای حج عمره از سر گرفته شود اما عربستان مجوز پرواز صادر نکرد و این پروازها تا اطلاع ثانوی لغو شد. 

از آنجایی که زائران حج عمره با بلاتکلیفی روبرو بودند، بسیاری از آنها خواستار عودت پول خود شدند که پس از آن رئیس سازمان حج و زیارت از بازگشت پول به زائران خبر داد.

با این حال امروز شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از موافقت عربستان با پروازهای عمره و صدور مجوزهای لازم در این زمینه خبر داد. 

در روزهای گذشته نیز سازمان حج و زیارت از اعزام زائران حج عمره از سوم اردیبهشت امسال خبر داده بود. 

با این حال با توجه شرایط فعلی و نزدیک شدن به پروازهای حج تمتع اعزام زائران حج عمره در دوره کوتاه ۱۰ روزه (۵ روز در مدینه و ۵ روز در مکه) در ماه شوال انجام می‌شود.

اولویت نیز با افرادی است که در کاروان‌های عمره سال ۱۴۰۲ ثبت‌نام قطعی و واریز وجه کردند، در اولویت ثبت‌نام قرار گرفتند و هزینه این سفر بین ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

ثبت‌نام زائران حج عمره تنها به صورت حضوری در دفاتر زیارتی مشخص شده یا از طریق سامانه (« umrah.haj.ir» صورت می‌گیرد و شخص باید روی آدرس آبی رنگ کلیک کند سپس کد ملی و رمز خود وارد کند) خواهد بود.

با وجود اطلاعیه جدید سازمان حج و زیارت این سوال مطرح می‌شود که پس از نوسانات نرخ ارز در سال جدید، هزینه حج عمره تغییری خواهد کرد یا زائران با همان مبلغ قبلی می‌توانند از سوم اردیبهشت به این سفر مشرف شوند.