به گزارش اکوایران، روسیه روز جمعه گفت که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

به نوشته رویترز، روسیه این هفته تمدید ماموریت هیئت کارشناسان نظارت بر اجرای تحریم‌های موشکی و هسته‌ای سازمان ملل متحد علیه کره شمالی را وتو کرد.

اقدام مسکو، که به اجرای تحریم‌های بی‌شمار سازمان ملل-که پس از انجام اولین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ در سال 2006 اعمال شد- ضربه می‌زند، بر مزایایی اشاره دارد که کیم جونگ اون با نزدیک شدن به ولادیمیر پوتین در بحبوحه جنگ در اوکراین به دست آورده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: برای ما واضح است که شورای امنیت سازمان ملل دیگر نمی‌تواند از الگوهای قدیمی در رابطه با مشکلات شبه جزیره کره استفاده کند.

زاخارووا گفت که ایالات متحده به تنش‌های نظامی دامن می‌زند، و محدودیت‌های بین المللی وضعیت امنیتی را بهبود نداده است و عواقب انسانی شدیدی برای جمعیت کره شمالی، ایجاد کرده است. 

او گفت:«ایالات متحده و متحدانش به وضوح نشان داده‌اند که منافع آن‌ها فراتر از وظیفه "خفه کردن" کره شمالی با همه ابزارهای موجود نیست و حل و فصل صلح آمیز به هیچ وجه در دستور کار نیست.» 

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که وتوی روسیه «به طرز بدبینانه‌ای صلح و امنیت بین المللی را تضعیف کرده است» و مسکو را متهم کرد که به دنبال دفن گزارش‌های هیئت کارشناسان درباره «تبانی» خود با کره شمالی برای به دست آوردن تسلیحات است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «روسیه به تنهایی مسئول نتیجه این وتو خواهد بود: یک کره شمالی با جسارت بیشتر برای رفتارهای بی‌پروا و تحریکات بی ثبات کننده، و همچنین کاهش چشم انداز برای صلح پایدار در شبه جزیره کره».

وتوی روسیه به عنوان یک نقطه عطف بزرگ در رژیم تحریم‌های بین المللی علیه کره شمالی تلقی می‌شود که در سال 1948 با حمایت اتحاد جماهیر شوروی آن زمان-در حالی که جمهوری کره مورد حمایت ایالات متحده بود- شکل گرفت.

بر اساس گزارش سازمان ملل، کره شمالی تنها کشوری است که در قرن بیست و یکم، در سال‌های 2006، 2009، 2013، دو بار در سال 2016 و 2017 آزمایش‌های هسته‌ای انجام داده است.

روسیه گفت که کار کارشناسان نه عینی و نه بی طرفانه بوده و آنها به ابزار غرب تبدیل شده اند.

زاخارووا گفت: «گروه کارشناسان کمیته 1718 شورای امنیت سازمان ملل متحد، تمام استانداردهای عینی و بی طرفی را که باید از ویژگی های اصلی مأموریت آن باشد، از دست داده است.» 

او گفت که کارشناسان «به ابزار مطیع مخالفان ژئوپلیتیک کره شمالی تبدیل شده‌اند. هیچ فایده‌ای در نجات آن در این شکل وجود ندارد».

این وتو نشان می‌دهد که جنگ اوکراین، که عمیق‌ترین بحران را در روابط روسیه با غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 آغاز کرد، تا چه حد همکاری قدرت‌های بزرگ را در سایر مسائل مهم جهانی تضعیف کرده است.

از زمانی که پوتین در سال 2022 دستور تهاجم کامل به اوکراین را صادر کرد، مسکو سعی کرده تا روابط خود - از جمله روابط نظامی - با پیونگ یانگ را احیا کند.

واشنگتن می گوید کره شمالی موشک‌هایی را به روسیه داده است که علیه اوکراین از آنها استفاده می‌کند، ادعاهایی که توسط کرملین و پیگون یانگ رد شده است.