به گزارش اکوایران، دو مقام آمریکایی به باراک راوید، خبرنگار آکسیوس گفتند روز پنجشنبه زمانی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با امیر قطر و رئیس جمهور مصر تماس گرفت، پیام او مستقیم بود: برای من یک توافق به دست بیاورید.

بایدن، تحت فشار فزاینده دموکرات‌های مترقی، به شدت خواهان آتش بس موقت در غزه است. او توافق برای اسرای حماس را تنها راه برای دستیابی به آن می‌داند و در عین حال حمایت تزلزل‌ناپذیر خود از اسرائیل را حفظ می‌کند.

بایدن از قطری‌ها و مصری‌ها - میانجی‌های کلیدی در مذاکرات اسرا - می‌خواهد که حماس را قبل از ماه رمضان که از 10 مارس آغاز می‌شود، به توافق وادار کنند.

این دو منبع با آگاهی مستقیم از تماس‌ها گفتند بایدن در تماس خود با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، به آن‌ها گفت که ایالات متحده اسرائیل را برای موافقت با توافق تحت فشار قرار می‌دهد و از آن‌ها خواست حماس را برای انجام این توافق تحت فشار قرار دهند.

یکی دیگر از منابع آمریکایی با آگاهی مستقیم از این تماس‌ها گفت: «هر سه رهبر توافق کردند که در حال حاضر توپ برای رفع شکاف‌های باقی مانده در زمین حماس است.

یک مقام آمریکایی گفت که مرگ ده‌ها فلسطینی در روز پنجشنبه در میان هرج و مرج پیرامون کاروان کمک‌رسانی در غزه، فوریت را برای بایدن برای دستیابی به معامله اسرا که منجر به آتش‌بس شود، افزایش داد.

طبق گزارش‌های مطبوعاتی، هیئتی از حماس برای دیدار با مقامات اطلاعاتی مصر، در قاهره به سر می‌برد. نمایندگان سیا نیز برای پیگیری مذاکرات در آنجا حضور دارند.

در همین حال، یک مقام اسرائیلی به تایمز اسرائیل گفته که تل‌آویو در مورد چارچوب معامله اسرا که آخر هفته گذشته در پاریس درباره آن توافق شد پاسخی از حماس دریافت کرده، اما این گروه از رسیدگی به درخواست اسرائیل برای ارائه لیستی از اسرای زنده و تعداد زندانیان فلسطینی که اسرائیل باید برای هر اسیر آزاد کند خودداری کرد. این مقام می‌گوید که در پی این پاسخ غیر رضایت بخش، اسرائیل امروز هیأتی به قاهره نمی‌فرستد.