به گزارش اکوایران، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که به رسمیت شناختن کشور فلسطین دیگر برای فرانسه یک تابو نیست.

به گفته رویترز، به رسمیت شناختن یکجانبه فرانسه بدون مذاکرات واقعی تغییر چندانی در وضعیت میدانی ایجاد نمی‌کند، اما از نظر نمادین و دیپلماتیک وزن خواهد داشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مخالفت خود را با تشکیل دولت فلسطین اعلام کرد و گفت که در مورد کنترل کامل امنیتی اسرائیل در غرب اردن سازش نخواهد کرد.

قانونگذاران فرانسوی در سال 2014 رای دادند تا از دولت خود بخواهند فلسطین را به رسمیت بشناسد، اقدامی نمادین که تأثیر کمی بر موضع دیپلماتیک فرانسه داشت.

این اولین بار بود که یک رهبر فرانسوی چنین پیشنهادی را مطرح می‌کرد و بر بی‌صبری بیشتر رهبران غربی با افزایش تلفات فلسطینی‌ها، تأکید می‌کرد.

مکرون گفت: «شرکای ما در منطقه، به ویژه اردن، روی این موضوع کار می‌کنند، ما با آنها روی آن کار می‌کنیم. ما آماده‌ایم در اروپا و شورای امنیت به آن کمک کنیم. به رسمیت شناختن کشور فلسطین برای فرانسه یک تابو نیست.»

مکرون افزود: «ما این را مدیون فلسطینی‌ها هستیم که آرمانشان مدتی مدید است که به هیچ انگاشته شده.  ما این را مدیون مردم منطقه هستیم که از مروجان هرج و مرج و کسانی که در پی انتقام هستند، می‌گریزند.»

اظهارات مکرون احتمالاً با هدف افزایش فشار بر اسرائیل است. در حالی که اکثر کشورهای در حال توسعه، فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسند، اکثر کشورهای اروپای غربی این را نمی‌پذیرند، و استدلال می‌کنند که یک کشور مستقل فلسطینی باید از مذاکرات با اسرائیل پدید آید.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا در اوایل این ماه گفت که بخشی از سیاست بریتانیا این است که بگوید زمانی خواهد رسید که بریتانیا به دنبال به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی از جمله در سازمان ملل باشد.

مکرون افزود که حمله اسرائیل به رفح تنها می‌تواند به یک فاجعه انسانی بی‌سابقه منجر شود و نقطه عطفی در درگیری خواهد بود.