به گزارش اکوایران، در پی شدت گرفتن تنش‌ها در دریای سرخ، شرکت‌های بزرگ کشتیرانی مجبور شدند از گذر از این آبراه اجتناب کنند، و درآمد کانال سوئز در ماه ژانویه تقریباً به نصف کاهش یافت.

اسامه ربیعی، رئیس اداره کانال سوئز، شامگاه جمعه در یک برنامه گفتگوی تلویزیونی مصر گفت: «درآمد ماه گذشته حدود 428 میلیون دلار در مقایسه با 804 میلیون دلار برای مدت مشابه در سال 2023 بود.» او گفت که تعداد کشتی‌های در این کانال 36 درصد کاهش یافته است.

این کاهش تردد آخرین دردسر برای این کشور شمال آفریقا است که پیش از آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر و تهدید به اختلال در تجارت و گردشگری، با بدترین بحران اقتصادی خود در دهه‌های گذشته دست و پنجه نرم می‌کرد.

انصارالله یمن، در پاسخ به درگیری در غزه حمله به کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل را آغاز کردند، و حتی پس از اینکه ایالات متحده و متحدانش حملات هوایی خود را در 12 ژانویه برای بازدارندگی آنها آغاز کردند، متوقف نشده‌اند.

به گزارش بلومبرگ، کانال سوئز، کوتاه‌ترین مسیر دریایی بین آسیا و اروپا، منبع مهم ارز خارجی برای مصر است و در سال 2023 حدود 10.25 میلیارد دلار درآمد داشت. قبل از خشونت‌هایی که باعث شد شرکت‌هایی از جمله مرسک کشتی‌های خود را از این مسیر منحرف کنند، این کشور در حال توسعه آبراه بوده است.

ربیعی گفت «این اولین بار است که کانال سوئز درگیر چنین بحرانی می‌شود. ما عادت داشتیم هر ماه بهتر از ماه قبل و هر سال بهتر از سال‌های قبل باشد.»

مصر در حال نزدیک شدن به توافقی با صندوق بین‌المللی پول است که ممکن است بسته نجات 3 میلیارد دلاری فعلی خود را بیش از دو برابر کند و شرکای دیگر را نیز وارد کند.