به گزارش اکوایران، پیروزی بزرگ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات آیووا در روز دوشنبه، یکی از شگفت‌انگیزترین کامبک‌ها در تاریخ سیاسی آمریکا بود.

رؤسای جمهور سابق شکست خورده تقریباً هرگز در مبارزات درون حزبی بعدی موفق ظاهر نمی‌شوند، چه رسد به این که یک پیروزی بزرگ کسب کنند که نشان دهنده تسلط کامل آن‌ها بر حزب باشد. ترامپ در سال 2016، حزب جمهوریخواه را با رویکرد پوپولیستی، ملی‌گرا و نهیلیستی خود متحول کرد. اکنون او با کسب 50 درصد آرا در بزرگترین پیروزی در تاریخ حزب، در مسیر سومین نامزدی متوالی خود قرار دارد. او همچنین نشان داد که حزب جمهوری خواه فعلی، به طور کامل حزب اوست.

به نوشته سی‌ان‌ان، ترامپ در اولین جشن پیروزی خود از زمانی که جهان را در انتخابات 2016 شوکه کرد، گفت: «شب بزرگ در نوامبر خواهد بود، زمانی که کشورمان را پس بگیریم». اما کامبک رئیس جمهور سابق به دلیل دیگری خیره کننده‌تر می‌شود. او با وجود 91 اتهام جنایی و سایر چالش‌های قانونی که آزادی و ثروت او را تهدید می‌کند، پیروز شد.

پیروزی او همچنین موفقیت استراتژی انکار انتخابات ترامپ را نشان می‌دهد، که میلیون‌ها رای‌دهنده جمهوری‌خواه را متقاعد کرده است که او در سال 2020 به طور غیرقانونی از قدرت اخراج شده است.

وعده ترامپ برای برنده شدن برای دومین دوره که به «انتقام» از دشمنانش اختصاص خواهد داشت، برچسب زدن او به مخالفان سیاسی به عنوان «موجودات موذی» و هشدارهای او مبنی بر اینکه مهاجران در حال «مسموم کردن خون» آمریکا هستند، منجر به رد کردن او توسط رای‌دهندگان آیووا نشد. در عوض، رئیس‌جمهوری که تلاش کرد دموکراسی را واژگون کند تا در قدرت بماند، بسیار مؤثرتر از هر یک از مخالفان جمهوری‌خواه خود از دموکراسی استفاده کرد.

شکست دسانتیس و هیلی در ظهور به عنوان تنها نامزد ضد ترامپ

نتیجه روز دوشنبه سوالات بزرگی را برای رقبای ترامپ ایجاد کرد. ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا، با فاصله کمی از فرماندار سابق کارولینای جنوبی، نیکی هیلی، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. این نتیجه‌ای است که امید زیادی به دسانتیس برای کسب نامزدی نمی‌دهد، اما حداقل ممکن است به او دلیلی برای ماندن در رقابت بدهد.

مناظره نیکی هیلی ران دسانتیس

هیلی سوم شد، اما او بیشتر بر انتخابات مقدماتی هفته آینده نیوهمپشایر متمرکز شده است، جایی که رای دهندگان مستقل، اعلام نشده و جمهوری خواهان میانه رو بهترین شانس او برای پیروزی زودهنگام در برابر ترامپ هستند.

و در حالی که هیلی و دیسانتیس ثابت کردند که کاندید دیگری غیر از ترامپ در حزب جمهوری خواه وجود دارد، مشخص نیست که این جبهه برای شکست دادن او به اندازه کافی بزرگ باشد، حتی اگر یکی از آن‌ها بتواند به عنوان تنها جایگزین رئیس جمهور سابق ظاهر شود. در حالی که ترامپ در سخنرانی پیروزی خود نسبت به رقبای خود مهربان بود، فشارهای زیادی از سوی کمپین او برای خروج آن‌ها از رقابت وجود دارد تا او بتواند روی بایدن تمرکز کند.

آیووا تنها یک ایالت در یک پروسه طولانی نامزدی است. اما تسلط ترامپ بر رای دهندگان روستایی در این ایالت منعکس کننده پایگاه حمایتی او در سراسر کشور در خارج از شهرها و حومه‌ها است. و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که پیروزی او در اینجا می‌تواند در بیشتر سنگرهای حزب جمهوری‌خواه در سراسر کشور تکرار شود.

پیروزی ترامپ در آیووا همچنین توجهات به ابهام قانونی او را تشدید می‌کند. تثبیت وضعیت او به عنوان کاندیدای اصلی حزب جمهوری خواه این احتمال را افزایش می‌دهد که حزبش بتواند یک مجرم محکوم شده را برای ریاست جمهوری نامزد کند - چیزی که قبلا دیده نشده است.

یک پیروزی که صدای آن در سراسر جهان شنیده شد

پیروزی ترامپ دورنمای این که او می‌تواند به کاخ سفید برگردد را به احتمال مستقیم‌تری تبدیل می‌کند. در صورت عدم وقوع رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی، تسلط او در آیووا نشان می‌دهد که رقبای باقی‌مانده‌اش برای دور نگه‌داشتن او از کاندیداتوری جمهوری‌خواهان با دشواری‌های زیادی مواجه خواهند شد. و نظرسنجی‌های اخیر میان ترامپ و بایدن به شدت رقابتی است و حتی در تعداد انگشت شماری از ایالت‌های نوسانی که سرنوشت کاخ سفید را تعیین می‌کنند، از بایدن پیشی گرفته است. در کشوری که از وسط تقسیم شده باشد، انتخابات در هر صورت نزدیک خواهد بود.

ترامپ

با این حال، کمپین انتخاباتی بایدن، که با نگرانی فزاینده در میان دموکرات‌ها در مورد چشم‌انداز انتخاب مجدد رئیس‌جمهور مواجه است، استدلال کرده است که پیروزی بزرگ ترامپ در آیووا باعث می‌شود آمریکایی‌هایی که در سال 2020 او را نپذیرفتند، نسبت به خطر واقعی بازگشت او به کاخ سفید بیدار شوند.

پیروزی ترامپ همچنین در سرتاسر جهان طنین انداز خواهد شد و متحدان ایالات متحده را وادار خواهد کرد تا با این احتمال مواجه شوند که متخاصم‌ترین رئیس جمهور در تاریخ مدرن، که با رهبران استبدادی همراهی می‌کرد و دوستان سنتی آمریکا در کشورهای دموکراتیک را طرد کرد، به زودی ممکن است بازگردد.

کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا هفته گذشته زنگ خطر را به صدا درآورد و گفت: «اگر بخواهیم از تاریخ درس بگیریم، مانند روشی که او چهار سال دوره ریاستش را مدیریت کرد، [ترامپ] به وضوح یک تهدید است.»

بازگشت ترامپ به قدرت می تواند یک خطر وجودی برای ناتو باشد که به حفظ صلح در اروپا در طول جنگ سرد و تا قرن بیست و یکم کمک کرد. پیروزی ترامپ همچنین به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دلیل دیگری برای طولانی کردن جنگ خونین در اوکراین خواهد داد. ترامپ روز دوشنبه گفت که پوتین را با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اتاقی خواهد برد، دیداری که تنها می‌تواند با شرایطی نامطلوب برای اوکراینی‌ها پایان ‌یابد.