به گزارش اکوایران، تحلیلگران به الجزیره گفتند که بعید است ائتلاف ۱۰ کشوری به رهبری ایالات متحده بتواند مانع از حمله حوثی‌های یمن علیه کشتی‌های دریای سرخ شود؛ اما هر دو طرف علاقه دارند از تشدید تنش که می‌تواند از کنترل خارج شود، جلوگیری کند.

به نوشته الجزیره، مقامات حوثی می‌گویند که هدف آن‌ها از حمله به کشتی‌های تجاری و نظامی مرتبط با اسرائیل، تحت فشار قرار دادن تل‌آویو برای پایان‌دادن به جنگ غزه است. حملات حوثی‌ها محبوبیت زیادی داخل یمن داشته و به این گروه اجازه داده تا نیروهای جدیدی را جذب کند.

گرگوری برو، تحلیلگر گروه اوراسیا به الجزیره گفت: «حوثی‌ها تا زمانی که حمله اسرائیل به غزه به پایان نرسد، حملاتش را متوقف نخواهند کرد و حتی پس از آن نیز احتمالاً برای مدتی ادامه خواهند داشت».

اهرم فشار در گلوگاه ژئوپلیتیک

در ۱۹ نوامبر، حوثی‌ها یک کشتی باری مرتبط با اسرائیل به نام گلکسی لیدر را به تصرف خود درآورده و مدت کوتاهی پس از آن، ویدئویی از توقیف این کشتی منتشر کردند. از آن زمان به بعد، این کشتی به جاذبه‌ای گردشگری برای یمنی‌ها تبدیل شده است. این گروه متعاقباً به کشتی‌های متعددی که از تنگه باب‌المندب عبور می‌کردند حمله کرد.

مسیر دریای سرخ و کانال سوئز ۳۰ درصد ترافیک کشتی‌های کانتینری جهان را تشکیل می‌دهند.

صنم وکیل، معاون برنامه خاورمیانه شمال آفریقا در مؤسسه چتم هاوس به الجزیره گفت: «موقعیت حوثی‌ها در شمال یمن، آن‌ها را در گلوگاه ژئوپلیتیکی مهمی قرار داده است. طی چند سال گذشته، جامعه بین‌المللی این موضوع را دست‌کم گرفته بود».

تاکنون کشته یا زخمی‌شدن فردی در حملات حوثی‌ها گزارش نشده است. اما پیامد حملات برای کشتیرانی جهانی بسیار زیاد بوده است. حداقل ۱۲ شرکت کشتیرانی ترانزیت خود از طریق دریای سرخ را به دلیل این حملات به حالت تعلیق درآورده‌اند.

حدود ۱۲ درصد نفت دریایی و هشت درصد گاز طبیعی مایع جهان از تنگه باب‌المندب می‌گذرد که بیشتر به سمت اروپا می‌رود. اما اقلام دیگری مانند غلات، روغن نخل و کالاهای تولیدی نیز تحت تأثیر این حملات قرار گرفته‌اند. در عوض، بسیاری از شرکت‌ها از نواحی جنوبی آفریقا سفر کرده و سفر خود را حدود ۹ روز و هزینه آن را حداقل ۱۵ درصد افزایش داده‌اند.

پاسخ جهانی

در پاسخ، ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه ۱۳ سرمایه‌گذار حوثی‌ها اعمال کرده و ائتلافی دریایی از ۱۰ کشور را برای جلوگیری از حملات انصارالله در دریای سرخ گرد هم آورده است. اعضای دیگر ائتلاف عبارتند از: بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا، هلند، نروژ، اسپانیا، سیشل و بحرین.

طوفان الاقصی حوثی یمن اسراییل گلکسی لیدر

دولت مستعفی یمن که پس از ۹ سال جنگ با حوثی‌ها در عدن فعالیت می‌کند، حملات در دریای سرخ غصب حاکمیت خود دانسته و آن را محکوم کرده است. نیکلاس برومفیلد، محقق مسائل یمن به الجزیره گفت: «اما دولت یمن در موقعیت دشواری قرار دارد؛ زیرا نمی‌خواهد به عنوان حامی اسرائیل دیده شود».

اما ایران، یکی از حامیان اصلی حوثی‌ها، نسبت به گسترش جنگ غزه محتاط بوده است. به گفته کارشناسان، اما حتی نفوذ ایران بر حوثی‌ها نیز محدودیت‌هایی دارد. الئونورا اردمانی، پژوهشگر ارشد مؤسسه مطالعات سیاسی بین‌المللی ایتالیا به الجزیره گفت: «حوثی‌ها اهداف مشترکی با تهران دارند، اما ما نباید اهرم ایران بر حوثی‌ها را دست‌بالا بگیریم. یمنی‌ها دستور کار خود را دارند».

حمایت از فلسطین؛ یک استراتژی دیپلماتیک؟

قبل از ۷ اکتبر، حوثی‌ها به خاطر مسائلی مانند اصلاحات نامحبوب دولتی و عدم پرداخت حقوق کارمندان، تحت فشار داخلی قرار داشتند. اما حمایت آن‌ها از مردم غزه محبوبیت بین یمنی‌ها پیدا کرده است.

وکیل درباره حوثی‌ها گفت: «مدت‌هاست که از نظر ایدئولوژیک آن‌ها کاملاً با اسرائیل مخالف بوده‌اند. حوثی‌ها خصوصاً در تلاشند تا پیامدهای فراملی دیدگاه‌های خود را نشان داده و قدرت و موقعیت خود را به نمایش بگذارند».

برومفیلد می‌گوید که از زمان آغاز جنگ تاکنون، رسانه رسمی انصارالله بیش از هزار تظاهرات، تحریم یا جذب اعلام کرده است. با گذشت یک دهه از جنگ داخلی، بسیاری از یمنی‌ها از جنگ خسته شده‌اند؛ اما حمایت از فلسطین به قدری محبوبیت دارد که حوثی‌ها توانسته‌اند رزمندگان جدیدی را جذب کنند که بعداً توانستند آن‌ها را برای جنگ داخلی به کار گیرند.

برومفیلد گفت: «آن‌ها گروهی از رزمندگان را با این قول به خدمت گرفته‌اند که در فلسطین بجنگند. آن‌ها به نیروهای جدید گفتند که «می‌توانی بروی در فلسطین بجنگی» و سپس آن نیروها را علیه دولت یمن در مأرب مستقر کردند».

به گفته برخی تحلیلگران، ممکن است حملات دریای سرخ تا حدی یک استراتژی دیپلماتیک باشد. در ماه‌های اخیر، حوثی‌ها و عربستان سعودی پس از آتش‌بسی با میانجی‌گری سازمان ملل که تا حد زیادی درگیری‌ها را متوقف کرد، در گفتگو با هدف آتش‌بس بلندمدت شرکت کرده‌اند. عربستان سعودی از دولت رسمی یمن حمایت می‌کند. تنش‌ها در دریای سرخ و اختلالات احتمالی در تجارت نفت به اکثر اقتصادهای منطقه آسیب می‌زند که عربستان سعودی بزرگ‌ترین آن‌هاست.

وکیل گفت: «از منظر انصارالله، حمله به کشتی‌های دریای سرخ فرصتی برای بالابردن ریسک علیه عربستان سعودی است. آنچه می‌توانیم شاهد آن باشیم، مذاکره مجدد است».

خطوط قرمز در دریای سرخ

تأثیر بر کشتیرانی جهانی از طریق باب‌المندب و دریای سرخ، موجب دست به عمل شدن ایالات متحده و متحدانش شده است. اما تا کنون، به نظر نمی‌رسد که حوثی‌ها را منصرف کرده باشد.

حوثی

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله در اظهاراتی به الجزیره گفت: «ما به همه تأکید کرده‌ایم که عملیاتمان برای حمایت از مردم فلسطین در نوار غزه بوده و ما نمی‌توانیم در مقابل تجاوز و محاصره بیکار باشیم. عملیات‌های دریایی نیز با قوت در حال انجام بوده و حداکثر هر ۱۲ ساعت عملیات داریم».

با این حال و علی‌رغم این لفاظی‌ها، حوثی‌ها و ایالات متحده تا کنون برخی خطوط قرمز را حفظ کرده‌اند.

در ۲۶ نوامبر، انصارالله دو موشک بالستیک شلیک کرد که نزدیک یک کشتی جنگی آمریکا فرود آمد. برومفیلد معتقد است که حوثی‌ها عمداً کشتی جنگی را مستقیماً هدف قرار ندادند.

در حال حاضر، ائتلاف آمریکایی بیش‌تر قصد دارد از کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند با رهگیری حملات حوثی‌ها دفاع کند. برو، تحلیل‌گر گروه اوراسیا گفت: «ایالات متحده نمی‌خواهد این بحران را تشدید کند». با وجود موشک‌هایی که از حوثی‌ها به سمت دریای سرخ پرتاب می‌شود، آمریکا تاکنون به سوی یمن شلیک نکرده است.

تغییر در این معادله به نفع انصارالله نخواهد بود. برومفیلد گفت: «حوثی‌ها می‌دانند که نباید از این خط‌قرمز عبور نکنند. آن‌ها سناریویی را نمی‌خواهند که در آن «ایالات متحده مجبور شود واقعاً علیه آن‌ها دست به عمل بزند».