به گزارش اکوایران، ایالات متحده به گروه حوثی انصارالله هشدار داده که در صورت ادامه حملات این گروه به کشتی‌های تجاری، طرح صلح یمن که با عربستان سعودی مذاکره شده و به نماینده صلح سازمان ملل تحویل داده شده است، با شکست مواجه خواهد شد.

به نوشته گاردین، وزارت دفاع فرانسه در روز سه‌شنبه اعلام کرد که ناو فرانسوی لانگدوک در شامگاه دوشنبه طی یک حمله هوایی پیچیده از مبدأ یمن یک پهپاد را که نفتکش نروژی استریندا را تهدید می‌کرد، رهگیری و منهدم کرده است. این وزارتخانه گفت که این حمله باعث حریق در نفتکشی شد که با پرچم نروژ در حرکت بود. حوثی‌ها در روز سه‌شنبه مسئولیت حمله به کشتی را که از مالزی به هند در حرکت بود، بر عهده گرفتند.

روز چهارشنبه هم یک مقام آمریکایی ادعا کرد: «دو موشک شلیک‌شده از قلمرو تحت کنترل انصارالله یمن در روز چهارشنبه نفتکشی تجاری را در نزدیکی تنگه کلیدی باب‌المندب هدف قرار داده بودند اما به هدف برخورد نکردند».

در همبستگی با فلسطینی‌ها، حوثی‌ها از کنترل خود بر سواحل غربی یمن از جمله بنادری مانند حدیده استفاده می‌کنند تا حملاتی علیه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل انجام دهند.

ایالات متحده با عجله در تلاش است تا نیروی حفاظت دریایی بزرگی را سازماندهی کرده تا از مسدودشدن شلوغ‌ترین خط کشتیرانی جهان جلوگیری کند.

تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن که اخیراً برای گفتگو با اعضای دولت رسمی یمن به دوحه سفر کرده، در حال رایزنی با عربستان سعودی و واشنگتن در مورد واکنش غرب است. کنگره آمریکا فشار می‌آورد تا حوثی‌ها به عنوان سازمانی تروریستی ثبت شوند. دیپلمات‌ها گفته‌اند که تروریستی‌خواندن انصارالله، مرحله اول طرح صلح سه‌مرحله‌ای بین عربستان سعودی و حوثی‌ها را متوقف می‌کند.

دیپلمات‌ها می‌گویند که اگر حوثی‌ها به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شوند، درخواست اصلی حوثی‌ها برای مرحله اول طرح صلح که عبارت است از پرداخت حقوق کارمندان دولتی، مسدود شود. به همین ترتیب، گشایش برنامه‌ریزی‌شده بنادر دریایی یا فرودگاه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود و اقتصاد یمن در وضعیت بحرانی باقی خواهد ماند.

دیپلمات‌های آمریکایی به وضوح امیدوارند که هشدارهایشان حوثی‌ها را متقاعد سازند که از حملات به کشتی‌ها دست بکشند. هشدار به انصارالله نشان‌دهنده بهایی است که آمریکا حاضر است برای حمایت از جنگ اسرائیل بپردازد.

از سوی دیگر، ایالات متحده در حال مذاکره با ۱۲ کشور در پاسخ به حملات حوثی‌ها برای نیروی دریایی است. یک مقام دفاعی ایالات متحده به العربیه گفته که واشنگتن با حداقل ۱۲ کشور به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای ایجاد گروه ضربت دریایی برای ایمن‌سازی خط دریایی دریای سرخ و اطراف آن در تماس بوده است.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که به دنبال راه‌هایی برای گسترش یک گروه ضربت موجود به نام Combined Task Force 153 هستند که اکنون در پایگاهی در بحرین مستقر است. در حال حاضر، این گروه ضربت ۳۹ کشور عضو دارد. اما این مقام دفاعی ایالات متحده گفت که مذاکرات با ۱۲ کشور متمرکز است.

هنوز تعداد کشورهایی که در این مذاکرات مشارکت دارند، گزارش نشده است. این مقام نیز جزئیات بیشتری در مورد اینکه آمریکا با کدام کشورها مذاکره می‌کند، ارائه نکرد.