به گزارش اکوایران؛ نزدیک به ۱۸ میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور وجود دارد که ۶ درصد آن کلاس ۱ و ۲ هستند، اما هنوز آنها با تغییر کاربری گسترده روبرو هستند. حتی اراضی یکپارچه هم با تغییر کاربری روبرو هستند. این درحالی که به گفته علیرضا گودرزی، معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور، صدور مجوز برای تغییر کاربری در اراضی یکپارچه ممنوع است.

در طرف دیگر هنوز کشت گلخانه‌ای به صورت محدود اجرا می‌شود.  وزیر کشاورزی هم این موضوع را تایید می‌کند. به گفته او در این بخش ظرفیت‌های مغفول زیادی وجود دارد. 

در بخش کشاورزی موضوع آبخیزداری با ضعف اجرا می‌شود. درحالی که ظرفیت‌های فراوانی برای ذخیره‌سازی آب و جلوگیری از فرسایش خاک در این مسیر وجود دارد. نیکبخت هم  با توجه به نزولات جوی مناسب به زیرمجموعه خود در مورد اجرا درست آبخیزداری تاکید کرد.

نمره صادرات منفی است

سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیارد دلار افزایش صادرات محصولات کشاورزی داشتیم که از لحاظ وزنی ۱۳ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۳ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱رشد داشته است.

 

وزیر جهادکشاورزی اخیرا از  معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تخصصی وابسته به وزارتخانه متبوعش خواست که برنامه‌های خود را در راستای تسهیل امور و جلب مشارکت صادرکنندگان قرار دهند. 

او افزود: علاوه بر تسهیل کارهای فنی برای جهش صادرات، صنایع تبدیلی، تکمیلی و فراوری محصولات کشاورزی  می‌تواند ، زمینه ساز ارزش افزوده بیشتر و مکمل  موفقیت صادرات باشند.

نیکبخت با اشاره به تمایل برای واردات به جای صادرات در تمام دهه‌های اخیر گفت: هنوز  شرایط به گونه‌ای است که اگر هم اکنون درهای کشور به روی واردات باز شود، علاقمندی برای واردات بسیار وجود دارد، اما همین شرایط زیر ساختی و علاقه برای صادرات کامل نیست.

طبق اعلام وزارت جهادکشاورز، او به موضوع مولدسازی سرمایه‌های راکد اشاره کرد و افزود: هم اکنون بیش از ۳۵همت مصوبه واگذاری از هیأت عالی مولدسازی دریافت کردیم که رتبه نخست کشوری در میان همه دستگاه‌ها محسوب می‌شود.