به گزارش اکوایران، هم‌زمان با شعله‌ورشدن جنگ اسرائیل و حماس و انجام ده‌ها حمله به مواضع نظامی ایالات متحده توسط نیروهای مقاومت عراق، بغداد مجبور به حفظ تعادلی شده که روز‌به‌روز سخت‌تر می‌شود.

به نوشته آسوشیتدپرس، در حالی که مقامات عراقی تلاش می‌کنند تا جلوی پس‌لرزه‌های جنگ اسرائیل و حماس در کشور خود را بگیرند، حمله موشکی روز جمعه علیه سفارت ایالات متحده در بغداد، تنش‌ها را شدیدتر کرد.

گروه‌های مقاومت عراق در به قدرت رسیدن محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور در اکتبر ۲۰۲۲ نقش به سزایی داشت. در عین حال، تحت توافق واشنگتن با بغداد، حدود ۲ هزار نیروی ارتش آمریکا برای نبرد با داعش همچنان در عراق مستقرند.

بغداد هم‌چنین شدیداً به معافیت‌های واشنگتن برای خرید برق از ایران متکی است و از زمان تهاجم سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق، ذخایر ارزی این کشور در فدرال رزرو ایالات متحده نگهداری می‌شود که کنترل قابل توجهی به واشنگتن بر منابع دلاری عراق می‌دهد.

نخست‌وزیرهای قبلی مجبور بودند خط ظریفی را بین تهران و واشنگتن طی کنند، اما جنگ اسرائیل و حماس ریسک را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

از زمان شروع جنگ در ۷ اکتبر، حداقل ۹۲ حمله علیه پایگاه‌های ایالات متحده در عراق و سوریه توسط نیروهای مقاومت عراق صورت گرفته است. این گروه‌ها می‌گویند که حملات آن‌ها در تلافی حمایت واشنگتن از اسرائیل و حضور نظامی آن در عراق و سوریه است.

السودانی این حملات و حملات متقابل آمریکا را نقض حاکمیت کشورش دانسته و محکوم کرده است. او همچنین به مقامات عراقی دستور داده که مسببان این حملات را تعقیب کنند؛ حملاتی که بیشتر آن‌ها هیچ صدمه‌ای نداشته و تنها خسارات جزئی به همراه داشتند.

واشنگتن به بغداد پیام داده که صبرش به پایان رسیده است.

پس از حمله به سفارت، پنتاگون گفت که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده «برای السودانی روشن کرد که حملات علیه نیروهای آمریکایی باید متوقف شود».

یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به السودانی گفته که واشنگتن انتظار دارد مقامات عراقی اقدامات بیشتری برای جلوگیری از چنین حملاتی انجام دهند و معتقد است که بغداد توانایی انجام این کار را دارند.

یک مقام عراقی گفت که ویلیام برنز، مدیر سازمان سی‌آی‌ای، در سفر اخیر خود به منطقه، به السودانی درباره «عواقب سخت» متوقف‌نشدن حملات هشدار داد.

به گفته دو مقام عراقی که نخواستند نامشان فاش شود، بلینکن در اوایل ماه جاری در تماسی با نخست‌وزیر عراق گفت که در صورت عدم اقدامی از سوی بغداد، آمریکا شخصاً دست به کار خواهد شد. بلینکن مدعی شد بغداد به اندازه کافی برای تعقیب عاملان حملات اقدام نکرده است.

دو روز بعد، حمله ایالات متحده به یک سایت پرتاب پهپاد در نزدیکی شهر کرکوک عراق، پنج شبه‌نظامی را کشت.

ایالات متحده و بسیاری از جامعه بین‌المللی تلاش کرده‌اند تا از گسترش جنگ غزه به سراسر منطقه جلوگیری کنند.

رناد منصور، تحلیلگر خاورمیانه مسائل معتقد است که محور مقاومت می‌خواهد این حملات زیر آستانه تحمل آمریکا مانده و منجر به پاسخگویی بزرگی از سوی واشنگتن نشود. منصور، پژوهشگر ارشد اندیشکده چتم‌هاوس گفت: «ایران و عراق معتقدند که در حال حاضر، عراق نباید به زمین بازی تبدیل شود که دولت سودانی را بی‌ثبات سازد». او گفت که این تا حدودی به دلیل نقش عراق در انتقال پیام بین واشنگتن و تهران است. گاهی خود السودانی پیام‌رسان است.

در اوایل نوامبر و یک روز قبل از سفر نخست‌وزیر عراق به تهران، بلینکن با السودانی در بغداد دیدار کرد. به گفته یک مقام عراقی و یکی از اعضای گروه کتائب حزب‌الله، السودانی وعده مشخصی از محور مقاومت دریافت کرده که در طول سفر بلینکن هیچ حمله‌ای انجام نخواهد شد. پس از این دیدار، السودانی پیامی از سوی بلینکن به ایران برای مهار نیروهای مقاومت ارسال کرد.

یک هفته پس از تلاش‌های دیپلماتیک نخست‌وزیر عراق، ایالات متحده معافیت‌های عراق برای خرید برق تحریمی از ایران را چهار ماه تمدید کرد.

منصور می‌گوید واشنگتن از معافیت‌های تحریمی به عنوان «یکی از کارت‌های خود» در فشارهای اقتصادی‌محور خود بر ایران و عراق استفاده می‌کند.

برخلاف گروه حزب‌الله لبنان که قدرتمندترین نیروی مقاومت در منطقه محسوب می‌شوند، تاکنون گروه‌های عراقی تنها نقش محدودی در جنگ غزه ایفا کرده‌اند.

یکی از مقامات گروه کتائب حزب‌الله گفت: «در حال حاضر تنها تعداد کمی از شبه‌نظامیان عراقی در جنوب لبنان و نزدیک مرز شمالی اسرائیل حضور دارند». او افزود که عراقی‌ها در کنار حزب‌الله و نمایندگان حماس، روی «مدیریت نبرد» کار می‌کنند.

او همچنین خاطرنشان کرد که گروه‌های مقاومت در عراق نمی‌خواهند درگیری در منطقه گسترش یابد، اما آماده‌اند تا با قدرت، به هر حمله‌ای پاسخ دهند.

ایاد الانبار، استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد گفت که اگر محور مقاومت تشدید تنش را انتخاب کنند، دولت السودانی احتمالا نتواند آن‌ها را مهار کرده یا از عواقب آن در خاک عراق جلوگیری کند. الانبار گفت: «به همین دلیل است که السودانی تمام تلاش خود را برای ایجاد آرامش از طریق صدور بیانیه انجام دهد».