به گزارش اکوایران، در اولین واکنش علنی ایالات متحده در عراق به ده‌ها حمله اخیر علیه نیروهای نظامیش در منطقه، مقامات آمریکایی در روز سه‌شنبه گفتند که این کشور دو سری حمله در عراق علیه شبه‌نظامیان محور مقاومت انجام داده است.

به نوشته رویترز، تا این هفته، ایالات متحده به دلیل شرایط حساس سیاسی در عراق تمایلی به انتقام‌جویی نداشت. محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق کنترل محدودی بر نیروهای مقاومت دارد که یک سال پیش برای کسب قدرت به حمایت آن‌ها نیاز داشت و اکنون یک بلوک قدرتمند در ائتلاف حکومتی او تشکیل داده‌اند.

ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله شامگاه سه‌شنبه دو تأسیسات در عراق را هدف قرار داد. در این بیانیه آمده است: «این حملات در پاسخ مستقیم به محور مقاومت علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف جهانی بود».

یک مقام دفاعی آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که حمله هواپیماهای جنگنده یک مرکز عملیات کتائب حزب‌الله و یک گره فرماندهی و کنترل کتائب حزب‌الله در نزدیکی الانبار و جرف الصقر در جنوب بغداد را هدف قرار داده و منهدم کرد.

شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق یک جناح مسلح قدرتمند و جزئی از محور مقاومت هستند.

این مقام گفت که پرسنل کتائب حزب‌الله در آنجا حضور داشتند، اما ارزیابی در مورد تلفات ادامه دارد.

کابوس بزرگ آقای نخست‌وزیر در بحبوحه جنگ غزه/ عراق به صفحه شطرنج منطقه تبدیل می‌شود؟

به گفته مقامات آمریکایی، حدود ۲۴ ساعت قبل، نیروهای آمریکایی در یک پایگاه هوایی در غرب بغداد مورد حمله قرار گرفته و در پاسخ به آن، یک هواپیمای اِی‌سی-۱۳۰ ارتش ایالات متحده تعدادی از شبه‌نظامیان محور مقاومت را هدف قرار داد.

دو مقام آمریکایی گفتند که پایگاه هوایی عین‌الاسد مورد حمله یک موشک بالستیک دوربرد قرار گرفت که منجر به زخمی‌شدن هشت نفر و آسیب جزئی به زیرساخت‌ها شد.

تاکنون ایالات متحده در پاسخ به ۶۶ حمله علیه نیروهای خود در عراق و سوریه، به سه حمله جداگانه در سوریه دست زده بود.

دست‌کم ۶۲ پرسنل آمریکایی در این حملات صدمات جزئی یا آسیب‌های مغزی متحمل شده‌اند.

این حملات از ۱۷ اکتبر آغاز شد. گروه‌های شبه‌نظامی محور مقاومت حمایت ایالات متحده از اسرائیل در بمباران غزه را علت حملات خود عنوان کردند.

حملات علیه اهداف ایالات متحده به آتش‌بس یک‌جانبه یک ساله‌ای پایان داد که گروه‌های عراقی با واشنگتن اعلام کرده بودند.

حساب‌های شبکه‌های اجتماعی مرتبط با شبه‌نظامیان عراقی محور مقاومت بیانیه‌ای را به نام «مقاومت اسلامی در عراق» منتشر کردند و در سوگ یکی از اعضای این گروه که به گفته آن‌ها روز سه‌شنبه در نبرد با نیروهای آمریکایی کشته شده، بدون ذکر جزئیات، سوگواری کردند.

کشته‌شدن این فرد اولین تلفات گزارش‌شده در عراق در ارتباط با جنگ غزه است که گروه‌های دیگر در شبکه شبه‌نظامیان محور مقاومت مانند حزب‌الله لبنان را به خود کشانده است.