به گزارش اکوایران، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان روز جمعه جیم جردن، نماینده اوهایو را به عنوان نامزد جدید ریاست مجلس انتخاب کردند، اما بیش از 50 جمهوری‌خواه به حمایت از او در صحن مجلس رای منفی دادند و این باعث شد که حزب همچنان در آشفتگی قرار داشته باشد، زیرا پس از برکناری تاریخی کوین مک کارتی تاکنون نتوانسته است رئیس مجلس را انتخاب کند.

به گفته سی‌ان‌ان، قانونگذاران گفتند که جردن قصد دارد از زمان برای صحبت با مخالفان خود استفاده کند و سعی کند آنها را به نفع خود جلب کند.

جردن با مقاومت سختی روبرو است تا به عنوان رئیس مجلس انتخاب شود. این مقاومت به دلیل مسئله مشابه که برای استیو اسکالیز نیز به وجود آمد، که ابتدا نامزد رئیس حزب جمهوری‌خواه شد، اما پس از مواجهه با یک بلوک سختی از مخالفت، روز پنجشنبه ناگهان از رقابت خارج شد.

کنفرانس جمهوری‌خواه با شکست در ایستادن پشت یک نامزد، مجلس نمایندگان را در قلمروی ناشناخته فرو برد و عملاً مجلس را در زمانی که بحران‌های بزرگ بین‌المللی و داخلی در پیش است، از جنگ اسرائیل علیه حماس تا تعطیلی احتمالی دولت در اواسط نوامبر، منجمد کرده است.

جردن یا هر نامزد ریاست جمهوری جمهوری خواه دیگری در صورتی که همه اعضا رای دهند تنها می‌توانند چهار رای حزب جمهوری خواه را از دست بدهند، زیرا برای کسب رای رئیس مجلس نیاز به اکثریت کامل نمایندگان مجلس است.

حامیان جردن ابراز اطمینان کردند که او هنوز می‌تواند به آنجا برسد، اما جمهوری‌خواه اوهایو با یک سربالایی بزرگ روبرو است.

کنفرانس حزب جمهوریخواه مجلس نمایندگان روز جمعه جردن را به عنوان آخرین سخنران خود با رای 124 بر 81 بر نماینده حزب جمهوری خواه، آستین اسکات از جورجیا انتخاب کرد که در آخرین لحظه پیشنهادی غافلگیرکننده ارائه کرد. جردن در مقایسه با رای روز چهارشنبه که اسکالیس، جردن را با نتیجه 113 بر 99 شکست داد، تنها 25 طرفدار به دست آورد.

او سپس رأی‌گیری دومی را برگزار کرد و از اعضا پرسید که آیا از او حمایت خواهند کرد، تا ببیند آیا این کار می‌تواند مخالفت با او را کاهش دهد یا خیر. آن رای، که به صورت مخفی انجام شد، 152 بر 55 بود، که نشان می‌دهد جردن راه طولانی را برای موفقیت در انتخابات ریاست مجلس در پیش دارد.

جردن نام خود را به عنوان یکی از متحدان سرسخت دونالد ترامپ بر سر زبان‌ها انداخته است و رئیس جمهور پیشین در تلاش برای تصدی پست ریاست از او حمایت کرده است. این جمهوریخواه اوهایو رئیس کمیته قدرتمند قضایی مجلس نمایندگان آمریکا است.