به گزارش اکوایران، روز پنجشنبه، یک روز پس از آن که روسیه متحدان غربی اوکراین را به کمک به برنامه‌ریزی و اجرای حمله موشکی هفته گذشته به مقر ناوگان دریای سیاه در شبه‌جزیره کریمه متهم کرد، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد تا وضعیت جنگ و نیازهای نیروها را مورد بررسی قرار دهد.

به نوشته آسوشیتدپرس، زلنسکی گفت که استولتنبرگ موافقت کرده تا تلاش‌هایی را برای کمک به اعضای ناتو برای کمک به ارائه سیستم‌های دفاع هوایی اضافی برای حفاظت از نیروگاه‌ها و زیرساخت‌های انرژی اوکراین که در حملات بی‌امان و مرگبار روسیه در زمستان گذشته آسیب دیدند، انجام دهد. او همچنین حملات مداومی را که اغلب مناطق غیرنظامی را مورد حمله قرار می‌دهد، از جمله ۴۰ حمله هواپیماهای بدون سرنشین در طول شب را به دبیرکل ناتو یادآوری کرد.

زلنسکی گفت: «در مواجهه با چنین حملات شدیدی علیه اوکراینی‌ها، شهرهای ما، بنادر ما که برای امنیت غذایی جهانی حیاتی هستند، ما به شدت به فشار بر روسیه و تقویت دفاع هوایی خود نیاز داریم. جهان باید ببیند روسیه چگونه به سختی شکست می‌خورد تا ارزش‌های مشترک ما در نهایت پیروز شود.»

استولتنبرگ گفت که ناتو قراردادهایی به ارزش ۲٫۴ میلیارد یورو (۲٫۵ میلیارد دلار) برای اوکراین دارد که شامل گلوله‌های ۱۵۵ میلی‌متری هویتزر، موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک و مهمات تانک می‌شود. استولتنبرگ اذعان کرد: «هرچه اوکراین قوی‌تر شود، به پایان‌دادن به تجاوز روسیه نزدیک‌تر می‌شویم.» او در ادامه گفت: «روسیه می‌تواند سلاح‌ها را زمین بگذارد و به جنگ خود پایان دهد. اوکراین این گزینه را ندارد. تسلیم اوکراین به معنای صلح نیست. این به معنای اشغال وحشیانه روسیه است. صلح به هر قیمتی اصلاً صلح نخواهد بود.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت که حمله به مقر ناوگان دریای سیاه در کریمه با کمک آژانس‌های امنیتی آمریکا و بریتانیا هماهنگ شده است و ماهواره‌ها و هواپیماهای شناسایی ناتو نیز در این حمله نقش داشته‌اند.

اوکراین بدون ارائه شواهد ادعا کرده که در این حمله ۳۴ افسر کشته و ۱۰۵ نفر دیگر زخمی شدند. اما این کشور همچنین ادعا کرده که فرمانده ناوگان، دریاسالار ویکتور سوکولوف را که روز چهارشنبه در تلویزیون دولتی روسیه در حال صحبت با خبرنگاران در شهر سواستوپل دریای سیاه نشان داده شد، کشته است.

گزارش‌های خبری تأییدنشده حاکی از آن است که موشک‌های طوفان سایه ارائه شده به اوکراین توسط بریتانیا و فرانسه در حمله به تأسیسات نیروی دریایی روسیه استفاده شده است.

وزارت دفاع بریتانیا در مورد اظهارات زاخارووا اظهار نظری نکرد.

دیدار با استولتنبرگ در همان روزی برگزار شد که سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه از دیوار یادبودی که به افتخار سربازان کشته شده در کیف ایجاد شده، بازدید کرد و یک روز پس از دیدار وزیر دفاع بریتانیا، گرانت شاپس، با زلنسکی برای تأیید مجدد حمایت بریتانیا از اوکراین و متعهدشدن به ارائه خدمات بیشتر.

شاپس که به مدت یک سال میزبان یک خانواده اوکراینی در خانه خود بود، گفت که شخصاً از آنچه این کشور متحمل شده ناراحت است.

شاپس در ویدئویی که توسط زلنسکی ارسال شده است، گفت: «حمایت ما از شما، از اوکراین، کاملاً خدشه‌ناپذیر است. ما شانه‌به‌شانه شما می‌ایستیم. ما درد شما را از آنچه اتفاق افتاده احساس می‌کنیم و می‌خواهیم نتیجه‌ای را ببینیم که همان راه‌حلی است که شما می‌خواهید و نیاز دارید.»

زلنسکی برای پیوستن اوکراین به ناتو فشار آورده است، اما در اجلاس سالانه این سازمان در تابستان امسال در لیتوانی، اعضای ائتلاف نظامی فراآتلانتیک قول حمایت بیشتر از اوکراین را دادند، اما از دعوت این کشور برای پیوستن به این ائتلاف کوتاهی کردند.

رهبران ناتو در این اجلاس گفتند که به اوکراین اجازه خواهند داد تا «در صورت توافق متحدان و برآورده‌شدن شرایط» به این ائتلاف بپیوندد. آنها همچنین تصمیم گرفتند موانع را در مسیر عضویت اوکراین از بین ببرند تا پس از پایان جنگ با روسیه، این کشور بتواند سریع‌تر به آن بپیوندد.

زلنسکی روز پنجشنبه گفت که اوکراین در حال کار بر روی طرحی است که گام‌های عملی اوکراین برای همسویی با اصول و استانداردهای ناتو را مشخص می‌کند. زلنسکی گفت: «و بسیار مهم است که متحدان توافق کرده‌اند که اوکراین نیازی به یک برنامه عملی برای عضویت در ناتو ندارد.»