به گزارش اکوایران، وزیر انرژی عربستان در روز دوشنبه در مورد پیشبرد برنامه انرژی هسته‌ای این کشور گفت که سیاست‌های خود را به روز خواهد کرد و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) دسترسی وسیع‌تری به تأسیسات خود جهت بازرسی مواد هسته‌ای خواهد داد. این خبر در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها از جاه‌طلبی‌های پادشاهی برای ساخت سلاح هسته‌ای و در میان لفاظی‌های شدید محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور منتشر می‌شود.

به نوشته المانیتور، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان آل سعود، وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت که پادشاهی مجموعه قوانین منسوخ‌شده‌ای که مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور شده است را کنار خواهد گذاشت.

برنامه عربستان سعودی تحت «پروتکل مقادیر اندک» رصد می‌شود؛ این توافقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که کشورهایی فاقد مواد هسته‌ای بوده یا مواد هسته‌ای کمی دارند را از بسیاری از تعهدات گزارش‌دهی و بازرسی معاف می‌کند.

وزیر انرژی سعودی در این کنفرانس گفت: «پادشاهی اخیراً تصمیم گرفته که پروتکل مقادیر کم خود را لغو کرده و به سمت اجرای یک توافقنامه جامع پادمان حرکت کند. پادشاهی از طریق سیاست خود در مورد انرژی اتمی به بالاترین استانداردهای شفافیت و اطمینان، متعهد است». شاهزاده عبدالعزیز افزود که پادشاهی به دنبال فعال‌کردن یک مرکز همکاری منطقه‌ای با مشارکت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است تا آمادگی خود برای شرایط اضطراری هسته‌ای را افزایش دهد.

این کشور خلیج اکنون می‌تواند به مواد شکافت‌پذیر دسترسی پیدا کند و کار اولین رآکتور هسته‌ای خود در ریاض را آغاز کند. عربستان سعودی می‌خواهد در نهایت بتواند فعالیت‌هایی از جمله غنی‌سازی اورانیوم حساس به اشاعه را در خاک خود انجام دهد.

بن سلمان در هفته گذشته در گفتگو با فاکس‌نیوز گفت که می‌خواهد از رویارویی هسته‌ای اجتناب کند، اما اگر ایران به گریز هسته‌ای برسد، عربستان سعودی نیز چاره‌ای جز انجام این کار نخواهد داشت. ولیعهد پنج سال پیش در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌بی‌اس هشداری مشابه داده بود.

توانایی توسعه یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی شرط کلیدی عربستان برای توافق عادی‌سازی با اسرائیل است که دولت بایدن میانجی‌گری آن را بر عهده دارد. با این حال، منتقدان می‌گویند که چنین برنامه‌ای احتمال رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه را بیشتر کرده و دموکرات‌های سنا به بایدن هشدار داده‌اند که برای دستیابی به توافق عادی‌سازی که شامل همکاری هسته‌ای با ریاض است، با مشکل اساسی مواجه خواهد شد.

علاوه بر این، تلاش‌های کاخ سفید برای احیای مذاکرات با ایران که مستلزم اعمال مجدد محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای تهران است، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. با این حال، ایران به طور غیررسمی با کاهش غنی‌سازی اورانیوم موافقت کرده و ایالات متحده چشم خود بر تحریم‌های صادرات نفت این کشور را بسته است.

وال‌استریت ژورنال گزارش داد که عربستان سعودی در ماه آگوست در حال بررسی پیشنهاد چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در این کشور است؛ اقدامی که احتمالاً واشنگتن را عصبانی می‌کند.