به گزارش اکوایران، عناوین زیر از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

برخورد دو هواپیمای آموزشی جان سه خلبان اوکراینی را گرفت

نیروی هوایی اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که سه خلبان اوکراینی بر اثر برخورد دو هواپیمای آموزشی ال-۳۹ در مرکز این کشور جان باختند.

رویترز نوشت که از دست دادن سه خلبان ضربه‌‌ای به اوکراین خواهد بود. این کشور هم‌اکنون در شرف آموزش سریع خدمه هوایی خود با جت‌های اف-۱۶ اهدایی غرب است.

فشار آمریکا به اسرائیل برای امتیاز دادن به فلسطینیان

وب‌سایت اکسیوس در گزارشی به نقل از چهار مقام آمریکایی و یک منبع آگاه نوشت دولت جو بایدن هفته گذشته به دولت بنیامین نتانیاهو تاکید کرده که هر معامله کلان احتمالی اسرائیل با عربستان، از جمله عادی‌سازی روابط، باید شامل دادن امتیازهای قابل توجهی به فلسطینیان باشد.

بنا بر این گزارش، دولت بایدن تلاش می‌کند مسئله عادی‌سازی مناسبات میان اسرائیل و عربستان پیش از آغاز مبارزات انتخاباتی سال آینده در ایالات متحده به نتیجه برسد زیرا برای سیاست خارجی دولت او یک «دستاورد تاریخی» محسوب خواهد شد.

تلاش آمریکا برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل از مدتی پیش با سفر مقام‌های ارشد آمریکایی به ریاض به شدت افزایش یافته و احتمال موفقیت این تلاش‌ها در آینده زیاد ارزیابی می‌شود.

به نوشته اکسیوس، مسئله ضرورت دادن امتیازهای قابل توجه به فلسطینیان در سفر هفته گذشته ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل به واشنگتن با او در میان گذاشته شده است.

این نشریه به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌گوید، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با ران درمر درباره این مسئله با او صحبت کرده‌اند.

واکنش طعنه‌آمیز جو بایدن به بازداشت ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به انتشار عکس بازداشت دونالد ترامپ در زندان فولتون کانتی گفت که این عکس را دیده و «او آدم خوش‌تیپی است.»

دونالد ترامپ روز پنجشنبه ساعت 19:30 (به وقت محلی) برای رسیدگی به اتهامات خود در پرونده تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات در ایالت جورجیا در سال ۲۰۲۰ خودش را تسلیم بازداشتگاه فولتون کرد.

او به مدت 20 دقیقه بازداشت بود و بعد از آن به قید وثیقه 200 هزار دلاری از این زندان آزاد شد. در این زندان از ترامپ برای نخستین بار عکس بازداشت گرفته شد؛ عکسی که دقایقی بعد منتشر شد. 

بایدن در جمع خبرنگاران گفت که این عکس را دیده است و با لحنی کنایه‌آمیز ترامپ را «فردی خوش‌تیپ» توصیف کرد. 

ترامپ در روزهای گذشته حملاتش علیه بایدن را افزایش داده است. او روز پنجشنبه گفته بود بایدن تا انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 زنده نخواهد ماند. 

نماینده کنگره خواستار استیضاح وزیر دفاع شد

یک نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا طرح استیضاح لوید آستین، وزیر دفاع این کشور را به دلیل آنچه «جرایم سنگین و جنایات» مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان خواند، ارائه کرد.

کوری میلز، نماینده جمهوریخواه که خواستار استیضاح آستین شده می‌گوید خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با مدیریت آستین یک «عقب‌نشینی آشفته» بوده که به رها شدن شهروندان و متحدان آمریکایی منجر و به تلفات گسترده نظامیان و غیرنظامیان منتهی شده است. 

در این طرح که در دومین سالگرد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ارائه شد، همچنین تاکید شده که آستین در انجام وظایف خود کوتاهی کرده است. 

میلز که از کهنه سربازان آمریکایی است و در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان حضور دارد، در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «مقامات بلندپایه در این دولت، آشکارا اطلاعاتی را نادیده گرفتند که آمریکایی‌ها و شرکای متحد ما در کابل را در معرض خطر قرار داد.»

او همچنین با انتقاد از عملکرد دولت بایدن در قبال راهبرد این کشور در افغانستان، تاکید کرد که هیچ یک از اعضای کابینه بایدن در این دو سال پاسخگو نبوده‌اند و همین مسئله لزوم تغییر را بیشتر می‌کند. 

پنتاگون هنوز واکنشی به این طرح استیضاح نشان نداده است.

سفر فضاپیمای ناسا به ایستگاه فضایی با فرماندهی یاسمین مقبلی آغاز شد

شرکت «اسپیس ایکس» و اداره کل ملی هوانوردی و فضا در آمریکا (ناسا) روز شنبه چهار فضانورد را با فضاپیمای «دراگن» به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستادند.

فرماندهی این ماموریت فضایی که قرار است بیش از شش ماه طول بکشد برعهده یاسمین مقبلی، فضانورد آمریکایی و ایرانی‌تبار است. فضاپیمای «دراگن» با موشک «فالکون ۹» متعلق به «اسپیس ایکس» از ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد. 

چهار فضانورد حاضر در این ماموریت هر کدام نماینده یکی از آژانس‌های فضایی جهان هستند و فضانوردانی از دانمارک، ژاپن و روسیه به همراه یاسمین مقبلی در این ماموریت حضور دارند. 

یاسمین مقبلی پس از جدا شدن فضاپیمای «دراگن» از موشک «فالکون» در فضا گفت: «ما شاید اهل چهار کشور مختلف باشیم اما گروهی متحد با ماموریتی مشترک هستیم.»

آغاز این ماموریت پیش از این برای روز جمعه برنامه‌ریزی شده بود اما پرتاب «فالکون ۹» برای بررسی یکی از اجزای فضاپیمای «دراگن» به روز شنبه موکول شد. 

کمپین ضد فساد «بی‌سابقه» دولت چین در بخش بهداشت و درمان

چین در حالی که با چالش‌های اقتصادی فزاینده از جمله هزینه‌های بالای مراقبت‌های بهداشتی دست و پنجه نرم می‌کند، کمپین ضد فساد گسترده‌ای را علیه بیمارستان‌ها، صنعت داروسازی و صندوق‌های بیمه آغاز کرده است.

بنا بر اعلام رسانه‌های این کشور، در چهارچوب اقدام جدید دولت تا کنون بیش از ۱۸۰ رئیس بیمارستان از جمله افراد عضو حزب کمونیست در سال جاری تحت بازجویی قرار گرفته‌اند و دست‌کم ۱۰ نفر از آن‌ها نیز از ماه ژوئن داوطلبانه تسلیم شده‌اند.

هدف از این کمپین ضد فساد، کشف و مقابله با فساد سازمان‌یافته در سیستم بهداشت و درمان این کشور است. بطور مثال در یکی از آخرین تحقیقات مشخص شده است که رئیس یک بیمارستان کوچک در جنوب غربی استان یون‌نان، در سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۲.۲ میلیون دلار در چهارچوب خرید دستگاه‌های پزشکی درمان سرطان سود برده است.

در جنوب شهر گوانگژو نیز مقامات ماه گذشته بیش از ۷۰۰ هزار دلار را به اتهام رشوه مصادره کردند.

تحقیقات گسترده دولت برای مبارزه با سودجویی، رشوه دادن و استفاده نادرست از صندوق‌های بیمه پزشکی، با همکاری ۱۰ آژانس ملی انجام می‌شود.

سازمان ملل: قلمرو داعش در «مالی» دو برابر شده است

به گزارش فرانس24، کارشناسان سازمان ملل در گزارشی اعلام کردند که افراط گرایان داعش در کمتر از یک سال، قلمرو تحت کنترل خود در کشور مالی را تقریباً دو برابر کرده‌اند. دیگر رقبای این گروه که مرتبط با القاعده هستند هم از بن بست و ضعف گروه‌های مسلحی که توافقنامه صلح 2015 را امضا کردند، به خوبی برای رشد استفاده کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: گروه داعش و گروه‌های مرتبط با القاعده مثل جماعت نصرت الاسلام و المسلمین وابسته به القاعده به قدرت بیشتری دست یافته‌اند به طوریکه داعش از شمال مالی که خشک و بی آب و علف است به مرکز این کشور نقل مکان کرده است.

در ماه ژوئن، حکومت نظامی و کودتا در مالی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و 15000 نیروی بین‌المللی آن دستور داد پس از یک دهه تلاش برای متوقف کردن شورش تکفیری، این کشور را ترک کنند. شورای امنیت هم مأموریت نیروهای خارجی را در 30 ژوئن خاتمه داد.

تجارت 48 میلیارد دلاری عراق و چین در سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک

وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد حجم مبادلات تجاری با چین در سال 2022 میلادی بیش از 48.5 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الفرات، «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی فردا با طرف چینی مراسمی به مناسبت گذشت شصت و پنجمین سالگرد برقراری روابط دوجانبه برگزار خواهد کرد.

الصحاف با بیان اینکه میانگین مبادلات تجاری با چین در سال 2022 میلادی بیش از 48.5 میلیارد دلار بوده است، گفت: برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور از سال 58 میلادی آغاز شده است.

وی در پایان اظهار کرد: عبدالحق فاضل، نخستین سفیر عراق در چین در تاریخ 23/3/1960 استوارنامه امضا شده خود توسط نجیب الربیعی، رئیس شورای حاکمیت عراق را به دولت چین تحویل داد.

رئیس بانک بریکس به ایران مى‌آید

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در حاشیه نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی با دیلما روسف، رئیس بانک توسعه نوین - بانک بریکس - دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف درباره فرآیند پیوستن ایران به این بانک صحبت کردند.

معاون وزیر خارجه ضمن اشاره به شروع گفتگوها برای پیوستن ایران به بانک توسعه نوین در سال ۲۰۱۷، آمادگی کشورمان برای از سرگیری و سرعت بخشیدن به این گفت‌وگوها را اعلام کرد.

روسف نیز ضمن تبریک عضویت ایران در بریکس از پیوستن ایران به بانک بریکس استقبال و حضور ایران در این بانک را موجب ارتقای قدرت و موقعیت بین المللی این بانک دانست. در این دیدار طرفین نمایندگان خود برای پیگیری عضویت ایران در بانک توسعه نوین را تعیین نمودند.

صفری از روسف برای سفر به ایران دعوت کرد که او نیز آمادگی خود برای سفر در آینده نزدیک را اعلام کرد.

بانک توسعه نوین در سال ۲۰۱۵ توسط ۵ کشور عضو بریکس یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با سرمایه ۱۰۰ میلیارد دلار ایجاد گردید.

امارات متحده عربی، مصر و بنگلادش نیز متعاقبا به این بانک پیوستند.