به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، قدرت اقتصادی کشورش را علی‌رغم اعمال تحریم‌های شدید بین‌المللی بر سر درگیری در اوکراین ستایش کرد، ولودیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین را مایه شرم مردم یهود خواند و گفت که کی‌یف هیچ شانسی برای پیروزی در جنگ ندارد.

مطابق آنچه در گزارش الجزیره آمده، پوتین روز جمعه در سخنرانی خود در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ -که از آن با عنوان نسخه روسی مجمع اقتصادی داووس یاد می‌شود- از حاضران خواست به احترام سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا که روز دوشنبه درگذشت، یک دقیقه سکوت کنند.

اقتصاد روسیه

پوتین گفت: «در آوریل امسال، تولید ناخالص داخلی سالانه 3.3 درصد رشد کرد و تا پایان سال به بیش از یک درصد خواهد رسید».وی افزود: سیاست های بودجه‌ای و پولی مسئولانه دولت او تضمین کرده بود که روسیه به پایین‌ترین سطوح بیکاری در تاریخ خود رسیده است که در حال حاضر 3.3 درصد است.

درگیری در اوکراین

پوتین گفت: «حمله متقابل اوکراین شکست خواهد خورد زیرا نیروهای کیف به دنبال پیشروی در چندین جهت بودند، از جمله در منطقه جنوب شرقی زاپوریژیا. من فکر می‌کنم که نیروهای مسلح اوکراین در اینجا و همچنین در سایر نقاط هیچ شانسی ندارند. من در این مورد تردیدی ندارم.»

این رهبر 70 ساله گفت که اوکراین تقریباً تمام تسلیحات خود را مصرف کرده است و به زودی تنها به تدارکات از سوی متحدان خود متکی خواهد شد.

به زودی اوکراین استفاده از تجهیزات خود را به طور کامل متوقف خواهد کرد. زیرا که چیزی از آن باقی نمی ماند. هر چیزی که با آن می‌جنگند و هر چیزی که استفاده می کنند از بیرون مرزها آورده می‌شود. شما نمی‌توانید برای مدت طولانی اینطور بجنگید.»

خطر برای ناتو

تانک‌های [غربی] در حال سوختن هستند. چندین تانک منهدم شده است، از جمله لئوپارد. F-16 ها نیز خواهند سوخت، شکی نیست. اما اگر آنها در خارج از اوکراین قرار داشته باشند و در خصومت‌ها مورد استفاده قرار گیرند، باید ببینیم چگونه و کجا می‌توانیم سلاح‌هایی را که در خصومت‌ها علیه ما استفاده می‌شود، بزنیم.»

او درباره ائتلاف نظامی هشدار داد: «خطر جدی کشاندن ناتو به این درگیری مسلحانه وجود دارد.»وی همچنین افزود: «ما هرگز در را [بر روی ایده مذاکرات صلح اوکراین] نبستیم.»

کلاهک‌های هسته‌ای در بلاروس

پوتین تأیید کرد که مسکو تسلیحات اتمی برای متحد خود بلاروس که هم مرز با اوکراین است ارسال کرده است.پوتین گفت: «اولین کلاهک های هسته ای به قلمرو بلاروس تحویل داده شد  این اولین بخش ماجرا است.»

او در ماه مارس اعلام کرده بود که قصد دارد تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را به بلاروس ارسال کند.پوتین افزود: «تا پایان تابستان، فرآیند انتقال سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی به بلاروس را تکمیل خواهیم کرد».

او همچنین گفت که «استفاده از سلاح‌های هسته‌ای قطعاً از نظر تئوری امکان پذیر است. برای روسیه، اگر تهدیدی برای تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت ما و موجودیت کشور روسیه ایجاد شود، استفاده از سلاح‌های مذکور ممکن است.

حملات به خاک روسیه

در مورد [حمله] به این مناطق مرزی [روسیه]، خوب، این تلاشی است برای منحرف کردن حواس ما. برای مجبور کردن ما به انتقال برخی از واحدهای مستقر در سایر نقاط خط مقدم.»

میراث زلنسکی

پوتین از زلنسکی انتقاد کرد و او را "مایه ننگ" خواند.

وی گفت: «من دوستان یهودی زیادی دارم. آنها می گویند زلنسکی یهودی نیست، او مایه ننگ مردم یهود است.»

رهبر روسیه بارها اوکراین را به عنوان یک کشور نازی توصیف کرده است و از این ادعای نادرست برای توجیه تهاجم خود استفاده کرده است.

در حالی که دارایی عمومی کشور «به طور کلی متعادل بود»، پوتین گفت که در حال حاضر کسری بودجه کمی وجود دارد و بودجه اضافی برای تقویت قابلیت های دفاعی روسیه مورد نیاز است.

«ما موظف هستیم برای حفظ حاکمیت کشورمان این کار را انجام دهیم.»

روابط آمریکا و روسیه

او در رابطه با روابط پرآشوبی که پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته میلادی بیشتر شد، گفت: ما عملاً هیچ تماسی نداریم و این ما نبودیم که آنها را رد کرده‌ایم.

اگر تمایلی برای انجام نوعی گفت‌وگو با ما وجود داشت، آنها به سادگی تامین تسلیحات اوکراین را به این گفتگو ترجیح دادند. 

رئیس جمهور بایدن یک مرد بالغ و یک سیاستمدار کارکشته است. این من نیستم که به او بگویم چه کار کند. بگذارید او هر طور که صلاح می‌داند عمل کند و ما آنچه را که معتقدیم به نفع فدراسیون روسیه و مردم روسیه است، انجام خواهیم داد. و همه باید این را در نظر بگیرند.»

پوتین هم‌چنین از اروپا به دلیل راه‌اندازی مجدد نیروگاه‌های زغال سنگ انتقاد کرد و در عین حال از سیاست آب و هوای کرملین تمجید کرد.

«بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر، ما به تمام تعهداتی که در این زمینه پذیرفته‌ایم عمل می کنیم. حتی زودتر از موعد مقرر.»

مسدود کردن دارایی‌های روسیه

رئیس‌جمهور گفت که واریز وجوه به‌دست‌آمده در روسیه به حساب های خارجی «خطرات غیرقابل قبولی» را نه تنها برای دولت، بلکه برای مشاغل روسی نیز به همراه دارد.

وی افزود: «بسیاری از بازرگانان ما وقتی دیدند که حساب‌ها و دارایی‌هایشان در غرب مسدود شده است، بسیار متعجب شدند».

او هم‌چنین گفت: «من می‌گویم اگر تولیدکنندگان خارجی بخواهند دوباره برگردند، ما درها را به روی کسی نمی‌بندیم... شما به خوبی می دانید که ما هرگز کسی را از بازار یا اقتصاد خود بیرون نکرده‌ایم.»