به گزارش اکوایران، روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که در حال مبارزه با حملات فرامرزی با خرابکارانی است که از سمت مرز اوکراین به خاک این کشور هجوم آورده‌اند. به نظر می‌رسد این یکی از بزرگ‌ترین حملات در نوع خود از زمان آغاز جنگ در سال گذشته باشد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، فرماندار منطقه بلگورود روسیه گفت که یک  «گروه خرابکار» اوکراینی وارد خاک روسیه در منطقه گرایورون در مرز اوکراین شده و نیروهای روسی در حال عقب راندن آن‌ها است.

با این حال، روزنامه اوکراینی هرمادسک با استناد به اطلاعات نظامی اوکراین گفته که دو گروه مخالف مسلح روسیه -لژیون آزادی روسیه و سپاه داوطلب روسیه (RVC) که هر دو متشکل از شهروندان روسی هستند- این حمله را انجام داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ریانووستی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از ماجرا مطلع شده و کار برای عقب راندن «خرابکاران» در حال انجام است. ویاچسلاو گلادکوف فرماندار بلگورود در تلگرام گفت که ارتش روسیه، گارد مرزی، گارد ریاست جمهوری و سرویس امنیتی FSB در این عملیات شرکت داشتند. وی گفت که حداقل شش نفر زخمی شده و سه خانه و یک ساختمان اداری آسیب دیده اند.

در واکنش به این داستان، یکی از دستیاران ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت که کی‌یف هیچ ارتباطی با این حمله ندارد و آن را به عنوان «جنبش مقاومت مسلح» در حال ظهور روسیه قلمداد می‌کند.

کانال تلگرامی «بلگورود باز» که با سرویس‌های امنیتی روسیه ارتباط دارد، اعلام کرد که نشانه‌هایی از درگیری در سه شهرک در امتداد جاده اصلی منتهی به روسیه وجود دارد. این کانال تلگرامی  اعلام کرد برق و آب چندین روستا قطع شده است.

گروهی که خود را «لژیون آزادی روسیه» می‌نامند -یک گروه شبه‌نظامی روسی مستقر در اوکراین به رهبری ایلیا پونومارف، چهره مخالف روسی که می گوید در داخل روسیه برای سرنگونی پوتین کار می‌کند - در توییتر نوشت که شهر مرزی کوزینکا را «به طور کامل‌» آزاد کرده است. این بیانیه گفته که واحدهای پیشرو به مرکز ناحیه گریوورون در شرق آن رسیده و نوشته: «روسیه آزاد خواهد شد!»

میخائیلو پودولیاک، دستیار ارشد زلنسکی در پاسخی ای کتبی به رویترز گفت: «جنبش آزادی‌بخش روسیه می‌تواند به چیزی تبدیل شود که به پایان صحیح جنگ در اوکراین کمک کند و به طور قابل‌توجهی آغاز رویدادهای دگرگون‌کننده در نخبگان سیاسی روسیه را تسریع بخشد... جنبش مقاومت مسلحانه روسیه که معماران آن منحصراً شهروندان خود روسیه هستند، به تدریج از زیرزمین بیرون می‌آیند. آن‍‌ها در تصمیم‌گیری‌های خود مستقل هستند، تجربه خاصی دارند و از ترس رها هستند».

کاربران رسانه‌های اجتماعی اوکراینی به طور مداوم به «جمهوری خلق بلگورود» اشاره می‌کنند -اشاره‌ای به رویدادهای شرق اوکراین در سال 2014، زمانی که شبه‌نظامیان مورد حمایت روسیه که  علیه دولت کی‌یف می‌جنگند، «جمهوری‌های مردمی» را در استان‌های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین اعلام کردند. 

حمله مذکور دو روز پس از آن صورت می گیرد که روسیه اعلام کرد که چند بلوک آخر باخموت در شرق اوکراین را تصرف کرده است. این اولین ادعای پیروزی قابل توجه مسکو از تابستان گذشته، در پی خونین‌ترین نبرد زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود.

اما حتی با وجود پیشروی روس‌ها در داخل باخموت، نیروهای آن‌ها در حومه شمالی و جنوبی شهر هفته گذشته با سریع‌ترین  عقب‌نشینی کردند طی شش ماه مواجه شدند.

مسکو می گوید که تصرف باخموت اکنون راه را برای پیشرفت بیشتر در شرق اوکراین باز می‌کند. اوکراین می‌گوید پیشروی‌اش در جناح‌های در تصرف نیروهای روسی ارزشمندتر از عقب‌نشینی‌اش از مرکز باخموت است و روسیه باید خطوط خود را در جاهای دیگر تعدیلکند تا نیروهای کمکی برای حفظ شهری کاملا ویران‌شده ارسال کند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین روز دوشنبه در اظهاراتی تلویزیونی گفت: «از طریق حرکت در جناحین -به سمت شمال و جنوب- ما موفق می‌شویم دشمن را نابود کنیم... نیروهای مسلح ما با حرکت از جناحین و اشغال برخی ارتفاعات در آن‌جا، استقرار دشمن در شهر را بسیار سخت کرده‌اند». مالیار همچنین گفت که اوکراین همچنان در داخل شهر جای پایی دارد، اگرچه ناظران مستقل می گویند بعید است حضور اوکراینی در آن مناطق قابل توجه باشد.

مؤسسه مطالعات جنگ روز دوشنبه گفت: «مزدوران گروه واگنر احتمالاً امنیت مرزهای غربی شهر باخموت را تامین کرده‌اند و این در حالی است که نیروهای اوکراینی همچنان با اولویت‌بندی ضدحملات خود در حومه باخموت ادامه می‌دهند.»

نبرد بر سر باخموت شکاف بین نیروهای مسلح منظم روسیه با گروه واگنر -ارتشی خصوصی به رهبری یوگنی پریگوژین که روزانه با انتشار پیام‌های صوتی و تصویری ژنرال‌های روس را مسخره می‌کند- آشکار کرده است.

او در آخرین پیام خود در روز دوشنبه، قول داد که نیروهایش را از باخموت بیرون بکشد و به نیروهای ارتش تحویل دهد. او گفت: «اگر نیروهای وزارت دفاع کافی نیست، ما هزاران ژنرال داریم، یک گردان از ژنرال‌ها را جمع‌آوری کنیم، همه اسلحه‌ها را به آن‌ها بدهیم، آن وقت همه چیز مرتب می‌شود».