به گزارش اکوایران، «حضور پررنگ روس‌ها در همایشِ ابوظبی»، «آزادی عمران خان با قید وثیقه»، «پیشروی ارتش اوکراین در باخموت»، «واکنش مسکو به ادعای رقیب اردوغان»، «ادعای بلینکن درباره ایران در دیدار با وزیر خارجه کویت» و «تاکید میلی بر عدم تغییر سیاست واشنگتن در ارتباط با ایران» بخشی از سرخط مهم ترین اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

حضور پررنگ روس‌ها در همایشِ ابوظبی

روسیه در میانه جنگ اوکراین برای حفظ پویایی اقتصاد خود که تحت تأثیر تحریم‌های شدید غرب و خروج شرکت‌های بین‌المللی قرار گرفته در پی تقویت همکاری با کشورهای عربی، به ویژه امیرنشین‌های نفتی ثروتمند خلیج فارس است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، در همین راستا مسئولان اقتصادی و شرکت‌های روسی این هفته در رویداد تجاری مهمی در ابوظبی تحت عنوان «مجمع بین‌المللی سرمایه‌گذاری» حضوری پر‌رنگ داشتند.در این گزارش ِآمده است که امارات عربی متحده به عنوان یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان نفت خام در جهان به یک قطب اقتصادی در منطقه تبدیل شده است.پاول کالمیچک، از مسئولان وزارت توسعه اقتصادی روسیه در این همایش به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما اینجا هستیم تا سرمایه‌گذاران، به‌ویژه سرمایه‌گذاران کشورهای عربی را به سوی خود جذب کنیم».اکثر کشورهای نفت خیز حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان به شمار می‌رود و اقتصاد پیشرو کشورهای عربی را در اختیار دارد پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته میلادی بر خلاف غرب که تحریم‌های شدیدی راعلیه مسکو اعمال کرد از این مناقشه فاصله گرفتند.

آزادی عمران‌خان با قید وثیقه

دادگاه عالی پاکستان بازداشت عمران خان، نخست وزیر برکنار شده این کشور را غیرقانونی اعلام و دستور آزادی فوری او را صادر کرد.به نوشته الجزیره، یک گروه دو نفره در دادگاه عالی اسلام آباد برای عمران خان، رهبر اصلی اپوزیسیون پاکستان که توسط دفتر ملی پاسخگویی کشور بازداشت شده بود، قرار وثیقه و ازادی موقت را صادر کرد.عمران خان، رهبر تحریک انصاف پاکستان روز سه شنبه از محل همین دادگاه دستگیر شده بود.عصر پنجشنبه، دادگاه عالی پاکستان دستگیری عمران خان را غیرقانونی اعلام کرد و به مقام‌ها دستور داد که او را روز جمعه به دادگاه اسلام آباد معرفی کنند.درخواست وثیقه عمران خان در مورد پرونده صندوق الغدیر قرار بود در دادگاه بررسی شود اما نزدیک به چهار ساعت به تاخیر افتاد. عمران خان حین انتظار برای از سرگیری جلسه دادگاه به خبرنگاران گفت که از محل دادگاه ربوده شد.او با بیان اینکه بیم آن دارد بار دیگر و پس از این حکم مبنی بر صدور قرار وثیقه آزادی دستگیر شود، گفت: در دادگاه بودم که آنها بی هیچ دلیلی من را دستگیر کردند. من از اینجا ربوده شدم. وقتی هم من را بردند، تازه به من حکم دستگیری را نشان دادند. این قانون جنگل است؟

پیشروی ارتش اوکراین در باخموت؛ تایید رهبر واگنرها، تکذیب وزارت دفاع روسیه!

درحالی که مقامات دفاعی روسیه بر عدم موفقیت ضدحمله‌های سنگین اوکراین در جبهه باخموت تاکید دارند، بنیانگذار گروه نظامی روسی واگنر بر موفقیت ارتش اوکراین در این حملات صحه گذاشت.به نوشته خبرگزاری رویترز، در تازه‌ترین تحولات میدانی، پدافند اوکراین اعلام کرد که نیروهایش در اطراف این شهر واقع در منطقه دونتسک در شرق اوکراین که ماه‌هاست صحنه تمرکز نبرد با روسیه است، به پیش‌روی قابل توجهی دست یافتند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفت: «دشمن متحمل خسارات زیادی در زمینه نیروی انسانی شده است». او همچنین افزود که نیروهای اوکراینی، دو کیلومتر در نزدیکی باخموت پیشروی داشته و ارتش طی هفته جاری، هیچ موضعی را در باخموت از دست نداده است.

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه ضمن تکذیب دستیابی کی‌یف به پیشروی در باخموت، در بیانیه‌ای اعلام کرد: اعلامیه‌های جداگانه در تلگرام مبنی بر رخنه در چندین نقطه در خط مقدم، با واقعیت ارتباطی نداردو نیروهای روسیه، چندین حمله اوکراین در چندین نقطه را دفع کردند.

واکنش مسکو به ادعای رقیب اردوغان؛ راوی دروغگو است

سخنگوی کاخ کرملین، شایعات درباره دخالت مسکو در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه را رد کرد.به نوشته تاس دیمیتری پسکوف خاطرنشان کرد: رسما اعلام می کنیم که دخالتی در انتخابات ترکیه نداریم و کسی که چنین اطلاعاتی به قلیچدار اوغلو (نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه) ارائه کرده، دروغگوست.این مقام روس بر اهمیت روابط حسنه با ترکیه تاکید کرد و مواضع این کشور را در مورد مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی ستود.

پسکوف از قلیچدار اوغلو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خواست پرونده ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را مرور کند تا ببیند چطور واشنگتن میلیون ها دلار صرف تحقیقات کرد و به این نتیجه رسید که کرملین دخالتی نداشته است. پیشتر، کمال قلیچدار اوغلو رقیب اصلی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در پیامی توئیتری به زبان روسی، از کرملین خواسته بود تا در انتخابات این کشور دخالت نکند.

ادعای بلینکن درباره ایران در دیدار با وزیر خارجه کویت

انتخاب: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در واشنگتن با شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح، همتای کویتی خود دیدار کرد.بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، آنها در جریان این دیدار بر ماهیت پایدار مشارکت‌های راهبری آمریکا و کویت همچنین بر تعمیق همکاری‌های دوجانبه با توجه به طیف وسیع منافع مشترک تاکید کردند.

وزیر خارجه بلینکن همچنین از تلاش‌های کویت در راه خروج امن شهروندان آمریکایی از سودان تشکر کرد. بحران سوریه و اوکراین همچنین ماجرای توقیف نفتکش‌های عبوری از آب‌های بین‌المللی توسط ایران، از دیگر موضوعات گفتگوی آنها بود.بلینکن در جریان این دیدار اعلام کرد: «مزاحمت‌های ایران برای کشتی‌ها، مغایر با قوانین بین‌المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است و ایالات متحده به همکاری با شرکا و متحدان خود برای ارتقای آزادی دریانوردی ادامه خواهد داد.»

تاکید میلی بر عدم تغییر سیاست واشنگتن در ارتباط با ایران

انتخاب: رئیس نیروهای مسلح ایالات متحده مدعی شد که ایران همچنان در حال افزایش ظرفیت‌های خود برای تولید سلاح هسته‌ای است.ژنرال مایک میلی که در جلسه کمیته فرعی اعتبارات دفاعی سنا حضور یافته بود اظهار داشت که ایران می‌تواند به سرعت مواد لازم برای ساخت سلاح اتمی را تولید کند و پس از آن تنها چند ماه لازم دارد تا این سلاح را در اختیار داشته باشد.

این مقام نظامی ایالات متحده ماه گذشته نیز در یکی از نشست‌های کمیته دفاعی مجلس نمایندگان گفته بود که آمریکا به عدم استفاده ایران از سلاح هسته‌ای «میدانی» و آماده شلیک متعهد است.او اما چند روز بعد در نشست دیگری در کنگره، کلمه «میدانی» را به کار نبرد و صرفا با اشاره به پیشرفت‌ در برنامه هسته‌ای ایران گفت که اگر جمهوری اسلامی به غنی‌سازی ۹۰ درصدی دست بزند، تا احتمال ساخت بمب اتمی تنها چند ماه فاصله دارد. ژنرال میلی اما در سخنان اخیرش بر عدم تغییر سیاست‌های واشنگتن در قبال برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.