به گزارش اکوایران، «سفر وزیر دفاع روسیه به باخموت»، «هشدار ایروان نسبت به ماجراجویی علی اف»، «خط و نشان پیونگ یانگ برای آمریکا»، «اتحاد مخالفان برای عبور از اردوغان»، «خیز اژدهای زرد برای مقابله با تهدیدهای امنیتی»، «روایت مثبت گروسی از رایزنی ها با مقام های تهران»، «جزئیات دیدار گروسی و امیرعبداللهیان» و«موضع گیری تازه السودانی درباره رایزنی تهران و بغداد» بخشی از مهم ترین سرخط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

سفر وزیر دفاع روسیه به باخموت؛ اروپا خواستار مجازات روس ها شد

همزمان با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره باخموت، شهری در شرق اوکراین که نظامیان روس از چند ماه گذشته در پی تصرف آن هستند وزیر دفاع روسیه از یک پست فرماندهی در این بخش از مناطق نبرد میان بازدید کرد. به نوشته یورونیوز، وزارت دفاع روسیه بدون اعلام زمان و مکان دقیق این بازدید یادآور شد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور یک مقر فرماندهی نظامیان روس را در جبهه شرقی و در مسیر جنوب دونتسک مورد بازدید قرار داد.این بازدید که تصاویر ویدیویی آن نیز توسط وزارت دفاع روسیه منتشر شده در حالی انجام می‌‌شود که نبردها میان دو طرف مخاصمه برای کنترل این شهر شدت گرفته است.ناظران می گویند،تصرف قریب ‌الوقوع باخموت می‌تواند برای پیش‌‌روی‌های نیروهای ارتش روسیه در منطقه دونباس بسیار راه‌گشا باشد.در میانه سفر وزیر دفاع روسیه به شرق اوکراین، اتحادیه اروپا که تاکنون تحریم‌های پرشماری را علیه مسکو اعمال کرده و در تجهیز نظامی اوکراین نیز نقش مهمی داشته به دنبال تنبیه روسیه به عنوان کشور متجاوز و آغازگر بزرگ‌ترین و پردامنه‌ترین مناقشه نظامی در اروپا پس از جنگ دوم جهانی است.اورزولا فن‌ درلاین، رئیس کمیسیون اروپا روز شنبه همزمان با انتشار پیامی خواستار مجازات عاملان حمله به خاک اوکراین و محاکمه جنایتکاران جنگی در این کشور شد.

هشدار ایروان نسبت به ماجراجویی علی اف؛ ارمنستان خود را برای حمله نظامی باکو آماده می کند

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان نسبت به تشدید اوضاع در مرزهای کشورش با جمهوری آذربایجان هشدار داد و گفت که باکو در حال آمادگی برای حمله گسترده به ارمنستان است.به نوشته ارمن پرس، نخست‌وزیر ارمنستان در این دیدار گفت: به دلیل مسدود شدن مداوم کریدور لاچین توسط جمهوری آذربایجان، اوضاع همچنان متشنج است. متاسفانه با وجود تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری، آذربایجان هنوز کریدور لاچین را باز نکرده است. او در ادامه تاکید کرد: ما مطمئن هستیم که هدف آذربایجان انجام پاکسازی قومی در قره باغ کوهستانی و پاکسازی ارامنه از قره باغ کوهستانی است. او سپس به اظهارات الهام علی اف اشاره کرد که گفته بود کریدور لاچین برای ارمنی‌هایی که می‌خواهند قره باغ را ترک کنند باز استبه باور پاشینیان این عبارت به طور خودکار به این معنی است که کریدور لاچین برای ارمنی‌هایی که در قره باغ کوهستانی زندگی می‌کنند، بسته شده است.پاشینیان گفت: نگرانی هایی وجود دارد که این تازه آغاز تشدید تنش در قره باغ کوهستانی، شاید در امتداد مرز ارمنستان و آذربایجان نیز باشد، زیرا آذربایجان همچنان به بیان افکار تهاجمی و لفاظی‌های تهاجمی خود ادامه می‌دهد.

خط و نشان پیونگ یانگ برای آمریکا و متحدانش؛ شبه جزیره کره روی باروت قرار دارد

کره شمالی ایالات متحده را به دلیل فروپاشی سیستم های بین المللی کنترل تسلیحات به چالش کشید و گفت تسلیحات هسته ای پیونگ یانگ پاسخی عادلانه برای تضمین توازن قوا در منطقه است. به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه این کشور در تفسیر تحولات این منطقه گفت که شبه جزیره کره به دلیل طرح توسعه نظامی به رهبری ایالات متخده و متحدانش در حال تبدیل شدن به بزرگ ترین میدان باروت و تمرین های جنگی در جهان است. تحرکات اخیر کره جنوبی و ژاپن نشان داد که تقویت قدرت نظامی آمریکا و متحدانش در حال عبور از خط قرمز است و این قابل تحمل نمی باشد. این اظهارات در حالی ایراد شد که ایالات متحده و کره جنوبی قصد دارند تا تمرین های نظامی در مقیاس بزرگ را بین 13 تا 23 مارس برای تقویت موضع دفاعی ترکیبی متحدان و با تمرکز بر پیونگ یانگ، برگزار کنند.

اتحاد مخالفان برای عبور از اردوغان

یکی از رهبران حزب حامی کردهای ترکیه، یک روز پس از انشعاب ائتلاف شش حزبی با هدف شکست رجب طیب اردوغان برای نامزدی در انتخابات ماه می، از مخالفان خواست تا متحد شوند. به نوشته خبرگزاری رویترز، میثات سانچار پس از نشست فوق العاده رده های ارشد حزب دموکراتیک خلق گفت ما از همه مخالفان اجتماعی و سیاسی می خواهیم که حول اهداف دموکراتیک، عدالت و آزادی متحد شوند تا امید را افزایش دهند. حزب ملی گرای راست میانه در اقدامی شوکه کننده که چشم انداز انتخاب دوباره اردوغان را تقویت کرد، از بزرگ ترین بلوک اپوزسیون، اتحاد ملت، به دلیل انتخاب نامزد ریاست جمهوری از سوی پنج حزب دیگر، کنار رفت. حزب دموکراتیک خلق که سومین حزب بزرگ با حمایت 12 درصدی در سطح ملی است، بخشی از ائتلاف نیست اما در سال 2019 حامیان عمدتا کرد این جریان به ائتلاف کمک کردند تا در انتخابات شهرداری استانبول، انکارا و دیگر شهرها پیروز شود. سانچار سال ها است به دلیل ارتباط با گروه شبه نظامی حزب کارگران کردستاتن با محدودیت ها و ممنوعیت ها رو رو است.

افزایش بودجه نظامی چین؛ خیز اژدهای زرد برای مقابله با تهدیدهای امنیتی

یک مقام چینی اعلام کرد که این کشور به منظور پاسخگویی به نیازهای امنیتی خود، قصد افزایش بودجه نظامی را دارد.به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، وانگ چائو، سخنگوی اولین نشست چهاردهمین کنگره ملی خلق چین می گوید این کشور خود را برای مواجهه با چالش های امنیتی تازه آماده می کند.به گفته این کقام چینی پکن برای مقابله با چالش های امنیتی پیچیده وعمل به تعهدات خود، بودجه دفاعی خود را افزایش می دهد.این مقام چین در جمع خبرنگاران بار دیگر تاکید کرد که چنین اقدامی (افزایش هزینه‌های دفاعی) هم ناشی از ضرورت پاسخگویی به چالش‌های امنیتی پیچیده چین است و هم لازم است تا این کشور به تعهدات یک خود عمل کند.وانگ یادآور شد که هزینه های نظامی چین با توجه به نیازهای اساسی ساخت و ساز دفاعی و میزان توسعه اقتصاد ملی مشخص می شود.وانگ یادآور شد که افزایش بودجه نظامی چین تهدیدی برای هیچ کشوری در پی نخواهد داشت، بلکه برعکس تاثیر مثبتی بر حفظ ثبات و صلح در منطقه و سراسر جهان خواهد داشت.

روایت مثبت گروسی از رایزنی با مقام های تهران

انتخاب: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و به ویژه دیدار با ابراهیم رئیسی، همکاری ایران و آژانس را دیرینه و مثبت خواند و اظهار داشت: تداوم این روند نیازمند یک همکاری مستمر و سطح بالا به منظور تقویت روابط دوجانبه است.گروسی با تاکید بر اینکه امروز استفاده از انرژی هسته‌ای برای رفاه مردم اجتناب‌ناپذیر است، به گفتگوهای اخیر خود با مقامات ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: بنده و همکاران ملاقات‌های بسیار سازنده و مثبتی با مقامات ایرانی داشتیم و مطمئن هستم که زمینه‌ساز خوبی برای تعاملات آینده بوده و در نتیجه این سفر همکاری‌ها تقویت خواهد شد.مدیرکل آژانس انرژی اتمی با بیان اینکه به خوبی مشخص است که چه کسی در وضعیت کنونی برجام مقصر بوده است، اظهار داشت: بدخواهان نمی‌خواهند همکاری‌های دوجانبه ایران و آژانس موفقیت آمیز باشد و بهترین پاسخ به آنها توسعه همکاری‌های دوجانبه است.گروسی اظهار داشت: در گفتگو با مقامات ایرانی اراده آنها برای مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام در جهت تامین منافع مردم ایران را جدی یافتم و مطمئنم اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، بازگشت به برجام امکان‌پذیر است.ابراهیم رئیسی نیز با اشاره به مذاکرات گروسی با مقامات ایرانی در سفر به تهران ابراز امیدواری کرد که آژانس براساس رفتار حرفه‌ای و منصفانه و رعایت اصل بی طرفی نسبت به بیان واقعیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و شفاف‌سازی پایبندی کشورمان به قوانین آژانس انرژی اتمی اقدام کند.

جزئیات دیدار گروسی و امیرعبداللهیان

انتخاب:رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، دیدار و گفت‌گو کرد. در این دیدار روند همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس مرور شد و بر تقویت تعاملات مورد توافق تاکید شد.امیرعبداللهیان در این دیدار بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران جهت حل فنی موضوعات پادمانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید کرد.رافائل گروسی نیز در این دیدار بر آمادگی آژانس جهت حل مباحث از مسیر فنی تاکید کرد.گروسی افزود: ضمن تاکید بر اهمیت دیپلماسی و گفت‌وگو جهت حل موضوعات، برای کمک به پیشرفت و نتیجه‌بخشی جمع بندی مذاکرات وین، از هر ابتکار سازنده‌ای استقبال می‌کند.

موضع گیری تازه السودانی درباره رایزنی تهران و بغداد؛ نخست وزیر عراق: ما پیام رسان نیستیم!

ایسنا: نخست وزیرعراق با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی این کشور مرزها با ایران و ترکیه را کنترل می‌کنند گفت که بغداد پیام رسان تهران و واشنگتن نیست بلکه در این زمینه صاحب ابتکارعمل است.محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق همچنین در گفت و گو با شبکه سعودی العربیه تاکید کرد که بغداد هرگونه تجاوز در مرزهایش را نمی پذیرد.او گفت که بغداد به طور رسمی اقدامات ایران و ترکیه در خاک این کشور را محکوم کرد و نیروهای امنیتی دولت فدرال عراق با همکاری اربیل، مرزهای عراق با ایران و ترکیه را کنترل کرد.نخست وزیر عراق گفت که مخالفت با کشورهای دیگر از داخل کشور ما باید مسالمت آمیز و غیرمسلحانه باشد.السودانی تاکید کرد که بغداد پیام رسان تهران و واشنگتن نیست بلکه ما صاحب ابتکار عمل برای نزدیک کردن رویکردها میان این کشورها هستیم.

تحریم وزیر اسراییلی 

کاخ سفید اعلام کرده که دولت آمریکا دیدار با وزیر تندروی دارایی رژیم صهیونیستی را که قرار است به واشنگتن سفر کند، تحریم کرده است.کاخ سفید رسما اعلام کرد که جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در سفر بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل به واشنگتن با وی دیدار نخواهد کرد.

در همین راستا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات اسموتریچ درباره «محو شهرک حواره» را غیر مسئولانه، توهین آمیز و نفرت انگیز توصیف کرد.طبق این گزارش، اسموتریچ یکشنبه برای اولین بار از زمان انتصابش به عنوان وزیر در کابینه بنیامین نتانیاهو برای شرکت در کنفرانس سازمان "Bunds" که مسئول جمع آوری کمک‌های مالی یهودیان در جهان برای اسرائیل است، به واشنگتن سفر می‌کند.