به گزارش اکوایران، آخرین آتش‌بس جناح‌های درگیر سودان که با میانجیگری سودان جنوبی به دست آمده بود، بلافاصله شکسته شد که مانند تمام آتش‌بس‌های قبلی است که از آغاز جنگ بر آن موافقت شده بود.

ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش کشور و محمد حمدان دقلو حمیدتی، رهبر نیروهای واکنش سریع (آراس‌اف) در پایان سومین هفته درگیری‌ها به نبرد ادامه دادند.

شب چهارشنبه، دفالله الحاج، فرستاده البرهان به الجزیره گفت که این توافقنامه فقط برای آتش‌بس بوده و نه برای حل‌وفصل مناقشه.

آیا آتش‌بسی که قرار بود از روز پنجشنبه آغاز شود موفقیت جزئی بود؟ چرا آتش‌بس‌های قبلی شکست خورد؟

در آتش‌بس‌های قبلی چه گذشت؟

آتش‌بس‌هایی چندساعته تا چندروزه اعلام شده بود اما در حقیقت، درگیری‌ها در سطوح مختلف ادامه داشت. حتی برخی از مردم به شوخی می‌گفتند که انفجارها در واقع صدای آتش‌بس است.

درگیری‌ها به ویژه در اطراف مراکز اصلی دولتی و نظامی پایتخت شدید بود؛ زیرا دو طرف تلاش می‌کنند تا برای کسب مشروعیت، کنترل مناطق و نهادهای مهم را به دست بگیرند. اما حتی بیمارستان‌ها هم از این درگیری در امان نبوده‌اند.

در حال حاضر، تعداد تلفات بیش از ۵۰۰ نفر است. اگرچه ممکن است بیشتر باشد؛ زیرا اکثر بیمارستان‌ها قادر به فعالیت کامل نیستند.

چرا آتش‌بس‌ها نقض می‌شوند؟

هر دو طرف باور دارند که می‌توانند در یک رویارویی نظامی پیروز شوند و از جنگ استفاده می‌کنند تا در صورت افزایش فشار بین‌المللی و آغاز گفتگوهای صلح، دست بالاتر را داشته باشند.

جامعه بین‌المللی تلاش کرده تا گفت‌وگو را آغاز کند، اما تاکنون تنها توانسته است شهروندان خارجی تخلیه کند.

اینکه چه مشوق‌هایی به دو طرف داده شده تا به حرف حساب گوش کنند، هنوز مشخص نیست و نیروهای دموکراسی‌خواه سودان از گفتگوها بیرون گذاشته شده‌اند.

در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۹ که منجر به سرنگونی رئیس‌جمهور سابق، عمر البشیر شد، نیروهای دموکراسی‌خواه حضور پررنگی داشتند، اما به تدریج کنار گذاشته شدند. بزرگ‌ترین ضربه واردشده به آن‌ها، کودتای مشترک ارتش و آراس‌اف در سال ۲۰۲۱ بود.

آیا هر یک از آن‌ها می‌تواند دیگری را شکست دهد؟

هر دو طرف نقاط قوتی دارند و تاکنون هیچ یک از ژنرال‌ها نشانه‌ای از عقب‌نشینی نشان نداده‌اند و هیچ یک نتوانسته تا طرف مقابل را به اندازه کافی تضعیف کند.

عمدتاً ارتش سعی کرده از برتری آتش هوایی خود استفاده کند.

آراس‌اف در مناطق مسکونی مستقر شده تا کمتر توسط حملات هوایی ارتش تلفات بدهد.

این تاکتیک‌ها ارتش را مجبور می‌کند که بین تخریب مناطق وسیعی از خارطوم یا یک نبرد کندتر، یکی را انتخاب کند.

البرهان از مزایای فرماندهی ارتش، یک نهاد دولتی تمام‌عیار برخوردار است. اما آراس‌اف جنگ‌دیده‌تر به نظر می‌رسد، زیرا قبلاً در منطقه غربی دارفور، برای دولت جنگیده است.

آیا ژنرال‌ها می‌توانند نیروهای خود را کنترل کنند؟

البرهان و حمیدتی پیش از متحدشدن برای برکناری عمر البشیر در سال ۲۰۱۹، از متحدان دیرینه دیکتاتور مخلوع سودان بودند و ممکن است نگران باشند در صورت عدم موفقیت در کنترل متحدان خود، سرنوشت مشابهی در انتظارشان باشد.

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه البرهان در معرض سرنگونی توسط ژنرال‌های خود است. برخی از آنها روابط نزدیکی با البشیر و جنبش اسلامی سیاسی سودان داشته و ممکن است البرهان را تحت فشار قرار دهند تا عقب‌نشینی نکرده و حساب حمیدتی را برسد.

حمیدتی نیز خود به عنوان سنگری مقابل بازگشت هواداران البشیر نشان داده است.

همچنین رهبر آراِس‌اف باید نیروی عظیم خود را راضی نگه دارد؛ به ویژه در دارفور، جایی که با جنگیدن علیه گروه‌های جدایی‌طلب و قبایل محلی، به شهرت رسید.

اما حتی در آنجا نیز حمیدتی با یک رقیب روبرو است. موسی هلال، یکی رؤسای قبایل پس از درگیری با دولت، از سمت خود به عنوان رئیس آراس‌اف برکنار شد و حمیدتی به جای او فرماندهی این گروه شبه‌نظامی را به دست گرفت. اکنون هلال ممکن است به دنبال بازپس‌گیری موقعیت قبلی خود بوده و ممکن است ارتش طرف او را بگیرد.