به گزارش اکوایران، روز چهارشنبه، جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا با تصویب لایحه‌ای، در ازای محدودیت شدید در هزینه‌ها، سقف بدهی قانونی دولت را ۱.۵ تریلیون دلار افزایش دادند. این یک پیروزی تاکتیکی برای کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان است که همچنین جو بایدن را برای مذاکره و جلوگیری از نکول فاجعه‌بار فدرال در تابستان امسال به کشیده است.

به نوشته پایگاه آسوشیتدپرس، بایدن تهدید کرده که بسته مالی جمهوری‌خواهان که البته هیچ شانسی هم برای تصویب در سنای به رهبری دموکرات‌ها ندارد را وتو خواهد کرد. او تاکنون از مذاکره بر افزایش سقف بدهی خودداری کرده است. کاخ سفید مصرانه می‌گوید که افزایش سقف بدهی باید بدون هر شرط و شروطی تصویب شده تا دولت بدهی‌هایش را بپردازد.

اما موفقیت مک‌کارتی برای متحدکردن اکثریت حداقلی جمهوری‌خواهان و گذر از این مخالفت‌های درون‌حزبی و برون‌حزبی، جای پایی برای فشار به رئیس‌جمهور برای مذاکره و گرفتن امتیاز خواهد داد.

این لایحه با اختلاف ۲ رأی به تصویب رسید.

مک‌کارتی پس از رأی‌گیری گفت: ما کار خود را انجام دادیم. حالا رئیس‌جمهور باید مذاکره کند.

در حین اینکه بحث افزایش سقف بدهی در کنگره در جریان بود، در روز چهارشنبه بایدن نشان داد که مایل است با مک‌کارتی گفتگو کند. اما نه بر سر اولین نکول تاریخ آمریکا که اقتصاد این کشور و فراتر از آن را متزلزل می‌کند.

بایدن گفت: دوست دارم که با مک‌کارتی گفتگو کنم، اما نه در مورد افزایش یا عدم افزایش سقف بدهی. این قابل مذاکره نیست.

تصویب بسته گسترده ۳۲۰ صفحه‌ای در کنگره شروع یک دعوای سیاسی خواهد بود. زیرا رئیس‌جمهور و کنگره در تلاش برای دستیابی به توافقی هستند که سقف بدهی کشور ۳۱ تریلیون دلاری کشور را برداشته تا امکان استقراض بیشتر و جلوگیری از بحران مالی فراهم شود.

آمریکا هرگز از پرداخت بدهی خود نکول نکرده و اکثریت جمهوری‌خواه مجلس امیدوار است که بایدن را مجبور کند تا با طرح کاهش هزینه‌های فدرال و محدود‌کردن یک‌درصدی افزایش هزینه‌های آتی در طول دهه آینده و کنار سایر تغییرات موافقت کند.

مک‌کارتی بی‌وقفه برای متحدسازی اکثریت جمهوری‌خواه تلاش کرد، با انجام تغییرات شبانه در کمیته قوانین توانست بر مخالفین خود پیروز شود.

چهار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ایالت آیووا در بیانیه‌ای مشترک با اعلام حمایت خود را از این لایحه گفتند: گروه ما در حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان آیووا برای اصلاح اعتبارات مالیاتی سوخت‌های زیستی، متحد هستند.

جمهوری‌خواهان همچنین موافقت کردند که با سرعت بیشتری الزامات شغلی دریافت کمک‌های دولتی که آغاز کنند که توسط یکی دیگر از مخالفین جمهوری‌خواه به نام مت گیتس پیشنهاد شده بود. گیتس قبلاً نیز با مک‌کارتی مخالفت کرده بود و این بار نیز در نهایت به افزایش سقف استقراض رأی منفی داد.

این هفته، اکثریت شکننده جمهوری‌خواهان در کنگره با غیاب چند تن از اعضای آن، کار مک‌کارتی را دشوارتر کرد. در نهایت، چهار جمهوری‌خواه به علاوه تمام دموکرات‌ها، به این لایحه رأی منفی دادند.

حکیم جفریس، رهبر دموکرات‌های کنگره گفت: این لایحه غیرقابل‌قبول، غیرمنطقی، غیرقابل‌اجرا و غیرآمریکایی است. به همین دلیل با آن مخالفیم.

دموکرات‌ها طرح جمهوری‌خواهان را باج‌گیری، غل‌وزنجیر و لایحه‌ای بی‌ارزش می‌دانند که خطرات مالی را به دنبال خواهد داشت.

در حالی که مک‌کارتی برای جلب رأی بیشتر تلاش می‌کرد، برخی از محافظه‌کارترین جمهوری‌خواهان که قبلاً هرگز به افزایش سقف بدهی رأی نداده بودند، با اعلام موافقت خود گفتند که از استراتژی رئیس مجلس برای فشارآوردن به بایدن برای مذاکره حمایت می‌کنند.

در حالی که نگرانی‌ها در مورد توانایی واشنگتن برای حل مشکلات بزرگ از جمله افزایش سقف بدهی تشدید می‌شود، این اولین آزمون بزرگ رئیس‌جمهور و رئیس جمهوری‌خواهان کنگره خواهد بود.

وزارت خزانه‌داری در حال انجام «اقداماتی ضروری» برای پرداخت بدهی‌های دولت است. اما انتظار می‌رود بودجه در تابستان امسال تمام شود. اقتصاددانان هشدار داده‌اند که حتی خطر جدی نکول بدهی فدرال نیز باعث شوک در اقتصاد خواهد شد.

در ازای افزایش سقف بدهی به میزان ۱.۵ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۴، لایحه جمهوری‌خواهان برخی از هزینه‌های بزرگ فدرال را کاهش می‌دهد. از جمله: بازگرداندن پول‌های خرج‌نشده بسته‌های کمکی کرونا، الزامات شغلی سخت‌گیرانه برای دریافت کالابرگ غذا و سایر کمک‌های دولتی، توقف برنامه بخشش وام‌های دانشجویی و پایان‌دادن به بسیاری از معافیت‌های مالیاتی انرژی‌های تجدیدپذیر.

طبق تحلیل دفتر بودجه کنگره، طرح جمهوری‌خواهان می‌تواند در ده سال آینده، کسری بودجه فدرال را به میزان ۴.۸ تریلیون دلار کاهش دهد.

از طرف دیگر نیز، چاک شومر، رهبر اکثریت سنا گفت که تصویب این قانون بیهوده است و مک‌کارتی باید با دموکرات‌ها بر سر سقف بدهی مذاکره کند.

همچنین کِرین ژان‌پِیر، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که جمهوری‌خواهان کنگره باید فوراً و بدون قیدوشرط برای جلوگیری از نکول اقدام کنند. این وظیفه آن‌ها است.