به گزارش اکوایران، «بیانیه گروه هفت با محوریت روسیه و چین»، «فرصت صد روزه مکرون برای بازگشت آرامش به فرانسه»، «حمله به کاروان سفارت آمریکا در سودان»، «تاکید بروکسل بر نزدیکی به چین»، «حمایت رقیب اردوغان از حقوق کردها»، «حمله مدودف به بلینکن»، «ممنوعیت فعالیت نهادهای آموزشی در قندهار و هلمند» و«سفر وزیر خارجه اسرائیل به باکو» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

بیانیه گروه هفت با محوریت روسیه و چین

وزرای امور خارجه گروه هفت کشور بزرگ صنعتی موسوم به جی-۷ در شهر کاروایزاوا، ژاپن متعهد شدند در برابر حمله روسیه به اوکراین یک جبهه متحد تشکیل دهند و اعلام کردند تحریم‌های سختگیرانه‌ای علیه مسکو به اجرا درخواهند آورد.به نوشته یورونیوز، علاوه براین دیپلمات‌های ارشد گروه هفت در بیانیه‌ای اعلام کردند در برابر تهدیدهای فزاینده چین و کره شمالی در شمال شرق آسیا خواهند ایستاد.

حمله های فزاینده چین و مانورهای نظامی در اطراف تایوان و حمله روسیه به اوکراین دو موضوع اصلی در این نشست بود.تهاجم‌های روسیه تا حد زیادی متوقف شده است و اوکراین در حال تدارک یک حمله متقابل است، اما نگرانی‌ها در مورد تهدیدهای مکرر پوتین برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی همچنان وجود دارد.دولت بایدن گفت‌وگوهای ژاپن را راهی برای حمایت از اوکراین می‌داند، از جمله ابتکار بزرگی در مورد زیرساخت‌های انرژی اوکراین که در گردهمایی سال گذشته گروه هفت در آلمان آغاز شد. کشورها همچنین به دنبال تشدید مجازات‌ها علیه روسیه هستند، به ویژه از طریق تحریم های اقتصادی و مالی.

فرصت صد روزه مکرون برای بازگشت آرامش به فرانسه

امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه پس از هفته‌‌ها نا‌آرامی در کشورش روز دوشنبه به خود ۱۰۰ روز فرصت داد تا شرایط کشور را بهبود بخشد. پس از تصمیم آقای ماکرون برای افزایش سن بازنشستگی شهرهای مختلف فرانسه از جمله پاریس برای هفته‌‌ها به صحنه اعتراضات و خشم مردم تبدیل شد. این قانون سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ افزایش داد.

به نوشته یورونیوز، ماکرون از دولتش خواسته تا مذاکرات را با اتحادیه‌ها در مورد طیف وسیعی از موضوعات آغاز کند.رئیس‌ جمهوری فرانسه دو روز پس از امضای نهایی قانون جدید بازنشستگی شب گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی گفت از نخست‌وزیرش خواسته تا اقداماتی در مورد شرایط کار، قانون و نظم، آموزش و مسائل بهداشتی انجام دهد.او با اشاره به روز ملی فرانسه که اغلب نقطه عطفی در سیاست فرانسه است، گفت تا ۱۴ ژوئیه، ما نتایج این کارها را خواهیم دید. او همچنین تاکید کرد: «ما ۱۰۰ روز مماشات، وحدت، جاه طلبی و اقدام برای فرانسه در پیش داریم.دولت فرانسه می‌گوید تغییر در قوانین بازنشستگی برای جلوگیری از کسری سالانه میلیاردها یورو و فروپاشی سیستم بازنشستگی ضروری بود.برهمین اساس ماکرون با توجه به احتمال مخالفت پارلمان با این تغییرات به ماده ۴۹.۳ استناد کرد و بدون ارائه طرح به پارلمان آن را به تصویب رساند. دولت با انجام این کار هزینه‌های سیاسی زیادی را متحمل شد.

حمله به کاروان سفارت آمریکا در سودان؛ بلینکن محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن ادامه درگیری‌های مسلحانه‌ی چند روز اخیر در شهرهای مختلف سودان، اعلام کرد که کاروان سفارت آمریکا در شهر خارطوم مورد حمله قرار گرفته است.او به خبرنگاران گفت که کاروان خودروهای سفارت در حالیکه کاملا نشانه‌های خودروهای دیپلماتیک را با خود به همراه داشتند مورد حمله قرار گرفت.

براساس گزارش های اولیه، حمله‌کنندگان احتمالا از اعضای گروه موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» بوده‌اند.حمله به کاروان خودروهای سفارتی، در کنار سایر حملات قبلی به امدادگران بین‌المللی و همچنین حمله به محل اقامت نماینده اتحادیه اروپا در خارطوم، از وخیم‌تر شدن اوضاع و حرکت به سمت هرج و مرج بیشتر دلالت دارد.بر اساس آمار سازمان ملل، تا کنون دست‌کم ۱۸۵ نفر کشته و بیش از ۱۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند. تعداد کشته‌شدگان می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد چرا که اجساد زیادی در خیابان‌های پایتخت سودان، به‌ویژه در اطراف شهر وجود دارد که به دلیل درگیری‌ها، هیچکس امکان دسترسی به آن‌ها را ندارد.

تاکید بروکسل بر نزدیکی به چین

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا با تاکید بر نیاز اتحادیه اروپا به تدوین «رویکرد متمایز» خود در قبال چین گفت: «برقراری توازن مجدد در روابطمان بر پایه شفافیت، پیش‌بینی پذیری و عمل متقابل یک نیاز مبرم است».

به نوشته یورونیوز، فن درلاین این اظهارات را در جلسه عمومی پارلمان اروپا با موضوع بررسی روابط میان اتحادیه اروپا و چین بیان کرد. رئیس کمیسیون اروپا گفت که وضعیت بین‌المللی و اقتصادی چین و منافع اتحادیه اروپا بر اهمیت مدیریت روابط با چین بیش از پیش می‌افزاید. جدایی نه تنها برای اروپا با دوام نیست بلکه مطلوب و یا حتی کاربردی هم نیست.اورزولا فن در‌لاین با تاکید بر تهدید‌ها و فرصت‌ها در تعامل اتحادیه اروپا و چین هشدار داد که باید به صراحت اقرار کرد که اقدامات حزب کمونیست چین با آرمان‌هایش و تقویت وضعیت کلی استراتژیک چین در سال‌های اخیر هماهنگ شده است.سخنرانی او در حالی انجام شد که او و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هفته پیش از چین بازدید کردند. تنها چند روز پیش از سفر آن‌ها به پکن، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا به چین سفر کرده بود.

حمایت رقیب اردوغان از حقوق کردها

کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و شانس مهم پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور با دفاع از حقوق کردها، اردوغان را به «افزایش تنش های قومی برای منافع سیاسی» متهم کرد. حمایت کمال قلیچداراوغلو از کردهای ترکیه بی‌سابقه نیست اما از زبان سیاستمداری به محبوبیت او نشان می‌دهد که امکان دارد پس از انتخابات ماه مه تحولات زیادی در این کشور رخ دهد.اردوغان و حامیانش هفته هاست که مخالفان دولت را وابسته به شبه نظامیان کرد گروه حزب کارگران کردستان، پ کا کا، می‌خوانند.

نظرسنجی‌ها نشان می ‌دهند که قیلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ۶ حزب مخالف دولت ترکیه تا امروز بیشترین شانس را برای احراز پست ریاست جمهوری دارد. رای گیری کمتر از یکماه دیگر، در چهاردهم ماه مه برگزار می شود.کمال قلیچداراوغلو با دفاع از کردهای ترکیه نشان داد که می‌تواند خطر بزرگی برای پیروزی اسلام گرایان و محافظه کاران وابسته به دولت رجب طیب اردوغان در انتخابات آتی باشد.

حمله مدودف به بلینکن؛ غربی ها ریاکارند

معاون رئیس شورای امنیت روسیه غرب را به داشتن مواضع متناقض در زمان درخواست از کشورش از بابت تضمین دادن درباره تسلیحات هسته‌ای متهم کرد.به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت، غرب در حالی از روسیه خواستار دریافت تضمین در مورد تسلیحات هسته‌ای است که همزمان از وقوع جنگ هسته‌ای در آینده بین روسیه و ناتو صحبت می‌کند..مدودف در مطلبی که در پیام رسان تلگرام منتشر کرد نوشت: آنها بی‌حد و حصر ریاکار بوده و به خودشان و دیگران دروغ می‌گویند؛ اما می‌گویند که کشور ما در حال گسترش دادن اطلاعات دروغ درباره اوکراین است. آنها خواستار آن هستند که روسیه به آنها نوعی تضمین درباره تسلیحات هسته‌ای بدهد؛ اما در حقیقت صحبت از جنگ هسته‌ای در آینده میان کشور ما و ناتو می‌کنند. دیمیتری مدودف همچنین به آنتونی بلینکن پس از آنکه این وزیر امور خارجه آمریکا به ابراز تاسف از درد و رنج تحمیل شده در اثر بمباران اتمی به مردم ژاپن بدون اشاره به عاملیت کشورش در این حملات پرداخت تاخت.

ممنوعیت فعالیت نهادهای آموزشی در قندهار و هلمند

بر اساس دستور مولوی حبیب‌الله آغا، وزیر معارف طالبان، فعالیت تمامی سازمان‌های آموزشی در قندهار و هلمند در جنوب افغانستان متوقف شد.در نامه وزیر معارف طالبان که در فضای مجازی بازتاب یافته، آمده است: تا زمان بررسی و اخذ تایید از مردم، فعالیت تمامی سازمان‌های آموزشی در قندهار و هلمند متوقف شود.در شرح این دستور وزیر معارف طالبان آمده که هیئتی از طرف این وزارتخانه برای بررسی فعالیت سازمان‌های آموزشی فعال در قندهار و هلمند موظف شده است تا «موارد اختلافی با مردم» را بررسی کند. مشخص نیست منظور طالبان از موارد اختلافی میان سازمان‌های آموزشی و ساکنان قندهار و هلمند چیست.به نوشته ایندیپندنت، مقام‌های طالبان از جمله نورالله منیر، وزیر پیشین معارف این گروه، قبلا ادعا کرده بود که بسته نگه داشتن مدارس دخترانه خواست مردم است و آنان باید به خواسته‌های مردم توجه کنند.

سفر وزیر خارجه اسرائیل به باکو

وزیر خارجه رژیم اسرائیل عازم جمهوری آذربایجان می‌شود که او این سفر را مهم خواند.به ادعای روزنامه جروزالم پست، الی کوهن، در این باره گفت: «من امروز برای یک سفر مهم سیاسی اسرائیل را ترک می‌کنم تا به همراه دوستان خوب خود در باکو به ایجاد یک جبهه متحد و قوی در مواجهه با چالش‌های مشترک و تعمیق همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی را ادامه دهیم».بر اساس این گزارش، کوهن را در این سفر ۲۰ هیات در زمینه سایبری، امنیتی، اقتصادی و همچنین مدیریت آب و کشاورزی همراهی می‌کنند.رژیم صهیونیستی از جمله تامین کنندگان مهم سلاح برای جمهوری آذربایجان است.جمهوری آذربایجان در صدر فهرست خریداران سلاح از رژیم موقت اسرائیل است و پهپادهای خریداری شده از این رژیم در جنگ دوم قره‌باغ علیه مواضع ارتش ارمنستان مورد استفاده قرار گرفت.در حالی که زمزمه‌هایی در باره سوء استفاده تل آویو از پایگاه‌های هوایی جمهوری آذربایجان علیه ایران مطرح است، ماه گذشته «مختار ممدوف» سفیر تازه منصوب شده جمهوری آذربایجان در فلسطین به جروزالم پست گفت که کشورش اجازه نخواهد داد از این پایگاه‌های هوایی برای حمله به ایران استفاده شود.

اتهام زنی وندی شرمن علیه برنامه هسته‌ای ایران

معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در هجدمین نشست سالانه ناتو درباره منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی، افزایش غنی‌سازی اورانیوم در ایران را «مخوف» توصیف کرد. وندی شرمن با استناد به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره جهش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران ابراز نگرانی کرد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم‌چنین با اشاره به شکل‌گیری رقابت تسلیحاتی گسترده در جهان، از عدم شفافیت فعالیت‌های تسلیحاتی و هسته‌ای برخی کشورها از جمله چین، روسیه، کره شمالی و ایران انتقاد کرد.