به گزارش اکوایران، ایالات متحده و متحدانش با نحوه کاهش روابط اقتصادی شان با چین دست به گریبان اند و تلاش دارند روابطشان با پکن را در بخش های استراتژیک، محدود کرده و در عین حال تعامل های تجاری و سرمایه گذاری شان را با دومین اقتصاد بزرگ جهان حفظ کنند.

هراس غرب از استراتژی محرمانه پکن

حمله روسیه به اوکراین، تفکر قدرت های غربی در باب استراتژی شان در ارتباط با چین، یکی از رقبای ژئوپلتیکی و متحد نزدیک مسکو را تغییر داد. روسیه صادرات گاز طبیعی به اروپا را کاهش داد و بازارهای جهانی انرژی را بی ثبات کرد. به گفته مقام های ارشد غربی فعال در حوزه اقتصاد، گروه هفت نگران آن است که چین، تامین کننده بسیاری از کالاها، به سان روسیه صادرات محصولات کلیدی را در صورت وقوع همه گیری قطع کند. این گروه همچنین هراس دارد که سرمایه گذاری و تخصص غربی در صورتی که محدود نشود، به توسعه ارتش چین کمک کند.

با این همه رهبران گروه هفت می گویند که از هر اقدامی که زمینه ساز تضعیف اقتصاد جهانی شود، دوری خواهند کرد چرا که تلاش دارند در باب سیاست هایی که وابستگی به چین را کاهش می دهد، متحد شوند. جرمی هانت، وزیر خزانه داری بریتانیا در مصاحبه ای گفت که گزینه استراتژیکی که در اختیارمان قرار دارد تلاش برای تقویت انعطاف پذیری زنجیره تامین است. ما این گزینه را به گونه ای اجرایی خواهیم کرد که جهان را به سوی حمایت گرایی بازگردانیم.

هم صدایی ظاهری گروه هفت 

رهبران گروه هفت، هفته گذشته در حاشیه نشست های شش ماهه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی درباره ابتکارهایی برای تقویت زنجیره تایمن توافق کرده اند. این توافق به دنبال تعهد اخیر ایالات متحده و متحدانش برای توسعه ابزارهای سیاسی برای مقابله با اقدام های اقتصادی خصمانه حاصل شده است.

صندوق بین المللی پول هفته گذشته با انتشار گزارشی هشدارهای پیشین خود در باب حک کردن اقتصاد جهانی توسط بلوک های ژئوپلتیکی رقیب به رهبری ایالات متحده و چین را تکرار کرد.این سازمان مالی چندجانبه هشدار داد که چنین شکافی تجارت و رشد جهانی ا کاهش می دهد. در میان اعضای گروه هفت، ایالات متحده برای تغییر مسیر اقتصاد جهانی بیشترین فشار را تحمیل کرده است.

تلاش واشنگتن برای دلربایی از متحدانش

برخی از متحدانی که با اهداف ایالات متحده همسو هستند در باب رویکرد دولت بایدن برای کاهش روابطش با چین نگرانی هایی را مطرح کرده اند. یارانه های اختصاص داده شده آمریکا برای فن اوری انرژی پاک که در درجه اول با هدف ایجاد صنعت در خارج از چین، انجام می شود، مقام های اروپایی را خشمگین کرده؛ براساس استدلال آنها یارانه های جدید، شرکت های آنها را در معرض آسیب های جدی قرار می دهد.

ایالات متحده برای به دست آوردن دل متحدانش به دنبال راه اندازی مجمعی از اعضای اتحادیه اروپا است تا در باب مشوق های مرتبط با انرژی پاک با آنها به اجماع دست یابد و مانع از وقوع جنگ یارانه ها شود.

حمله به تایوان به چالشی فراآتلانتیکی تبدیل شده است

آنگونه که وال استریت ژورنال نوشته، در میانه چنین شرایطی، هراس از حمله نظامی به تایوان، هراس اروپا را افزایش داده است. مکرون در جریان سفرش به چین گفته بود که پیروی از سیاست های آمریکا در ارتباط با تایوان بدترین رویکردی است که بروکسل می تواند بدان متوسل شود.این موضع گیری واکنش های تند بسیاری را به دنبال داشت تا جایی که از آن بازه زمانی تا به امروز مقام های فرانسوی در تلاش اند تا به خشم متحدان فرانسه پایان دهند. بی دلیل نبود که وزیر دارایی فرانسه گفت که این کشور به سان ایالات متحده در ارتباط با چین و سیاست هایش نگران است.به باور او در عرصه ریسک زدایی فرانسه همان نگاه آمریکایی ها را دارد.

با این همه به گفته منابع نزدیک به دولت بایدن، تدوین سیاستی در ارتباط با چین می تواند برای واشنگتن چالش برانگیز باشد و زمان بر.به عنوان نمونه ایالات متحده امروز تلاش دارد تا بخش هایی که به افزایش قابلیت های نظامی پکن کمک می کند را محدود کند.به گفته منابع آشنا این ممنوعیت ها در عرصه سرمایه گذاری در بخش خصوصی و سرمایه گذاری ایالات متحده در نیمه های های پیشرفته تعریف شده. همچنین گفته می شود مقام های دولتی در ارتباط با مقوله هوش مصنوعی درگیر مشکل شده اند چرا که نتوانسته اند میان اشکال هوش مصنوعی که می توانند برای اهداف نظامی استفاده می شوند و سایر اشکال آن در حوزه غیر نظامی ارتباطی تعریف کنند.

اروپا نباید اشتباه هایش را تکرار کند

فعلا مقام های آمریکایی امیدوارند که متحدان این کشور( اعضای گروه هفت) برای تحت فشار قرار دادن پکن با واشنگتن به اجماع دست یابند. برخی از مقام های غربی بر این باورند که چین در عرصه تجارت به رویکرد خصمانه متوسل شده. پکن تحریم هایی را علیه استرالیا وضع کرده آن هم صرفا به واسطه آن که این کشور از پکن خواست تا درباره منشا کووید تحقیق کند و لیتوانی را به واسطه آن که به تایوان مجوز افتتاح یک پایگاه دیپلماتیک را داده، تحت فشار قرار داده است.

چین همچنین در حال بررسی محدودیت اعمالی بر صادرات فن آوری های کلدی تولید پنل های خورشیدی است. نهاد اجرایی اتحادیه اروپا در باب پیش نویس اهرم  اجبار اقتصادی به توافق رسیدند؛ راهکاری که می تواند هزینه هایی را به چین تحمیل کند. انتظار می رود این موضوع در دستور کار نشست گروه هفت تعریف شود. آنگونه که وزیر امور همکاری اقتصادی و توسعه پارلمانی آلمان در مصاحبه اخیرش تاکید داشته، اروپا نباید اشتباه هایی را که در ارتباط با روسیه مرتکب شده را ر باب سایر کشورهای بزرگ تکرار کند.