به گزارش اکوایران، هم‌زمان با صدای انفجار و تیراندازی، سودانی‌های ساکن خارطوم و دیگر شهرها برای سومین در خانه‌های خود پناه گرفتند. هم‌زمان ارتش و نیروهای شبه‌نظامی رقیب در خیابان‌ها می‌جنگیدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که فولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل به خبرنگاران گفت که از زمان شروع درگیری‌ها حداقل ۱۸۵ نفر کشته و بیش از ۱۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند. دو طرف در مناطق پرجمعیت از تانک، توپخانه و سایر سلاح‌های سنگین استفاده می‌کنند. جت‌های جنگنده به پرواز درآمده و آتش ضدهوایی آسمان را روشن کرد.

احتمالاً تلفات بسیار بیشتر از این باشد؛ زیرا اجساد زیادی در خیابان‌های اطراف مرکز خارطوم وجود دارد که به دلیل ادامه درگیری‌ها هیچ‌کس نمی‌تواند به آنها رسیدگی کند. هیچ اطلاعات رسمی در مورد تعداد غیرنظامیان یا جنگجویان کشته شده وجود ندارد. پیش‌تر، یک گروه از پزشکان تعداد کشته‌های غیرنظامی را ۹۷ نفر اعلام کرده بودند.

وقوع ناگهانی خشونت‌ها در آخر هفته بین دو ژنرال ارشد کشور که توسط ده‌ها هزار سرباز تا دندان مسلح حمایت می‌شوند، میلیون‌ها نفر را در خانه‌هایشان یا سرپناه دیگری به دام انداخته است. همچنین ذخایر در حال تمام‌شدن هستند و چندین بیمارستان نیز مجبور به تعطیلی شدند.

12

دیپلمات‌های ارشد چهار قاره به دنبال میانجی‌گری آتش‌بس بوده و قرار شد که اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره این بحران گفتگو کنند.

در مرکز خارطوم، تیراندازی بی‌وقفه جریان داشته و دودی سفید در نزدیکی مقرهای اصلی ارتش، بلند است. یکی از دانشجویان در ویدئویی که دوشنبه در اینترنت منتشر شد، گفت که در همان نزدیکی، حداقل ۸۸ دانشجو و کارمند در کتابخانه دانشکده مهندسی دانشگاه خارطوم گیر شده‌اند. او گفت که یک دانشجو در جریان کشته شد و یک دانشجوی دیگر نیز زخمی شد. او گفت که آنها آب و غذای کافی نداشته و اتاقی پر از مردمی را نشان داد که روی زمین خوابیده بودند.

11

از رفقای کودتاچی تا دشمنان خونین؛ پشت پرده شورش نظامیان در سودان

حتی در کشوری باسابقه طولانی کودتاهای نظامی، صحنه‌های نبرد پایتخت و شهر هم‌جوار آن در سوی دیگر رود نیل بی‌سابقه است.

ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانده نیروهای مسلح در مقابل ژنرال محمد حمدان دقلو، رئیس گروه شبه‌نظامی نیروهای پشتیبانی سریع (آراِس‌اِف) برای کسب قدرت می‌جنگند. این دو متحدان سابقی هستند که کودتای نظامی اکتبر ۲۰۲۱ را سازماندهی کرده بودند. این خشونت‌ها درست در زمانی که سودانی‌ها تلاش می‌کردند پس از دهه‌ها حکومت دیکتاتوری نظامی، یک حکومت دموکراتیک غیرنظامی را ایجاد کنند، رخ داد.

باز شدن پای قدت‌های فرامنطقه‌ای

اخیراً برهان و دقلو تحت‌فشارهای بین‌المللی با احزاب سیاسی و گروه‌های طرفدار دموکراسی توافق کرده بودند؛ اما امضای آن بارها به تعویق افتاد، زیرا مسئله ادغام نیروهای آراس‌اف در ارتش به تنش‌ها دامن زد.

ایالات متحده، سازمان ملل و دیگران خواستار برقراری آتش‌بس شده‌اند. مصر که از ارتش سودان حمایت می‌کند و عربستان سعودی و امارات متحده عربی که در جنگ یمن با نیروهای آراس‌اف متحد بودند، از هر دو طرف خواسته‌اند که دست نگه دارند.

به گفته ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده که در نشست گروه هفت در ژاپن حضور دارد، به طور جداگانه با برهان و دقلو به صورت تلفنی بر ضرورت دستیابی به آتش‌بس تأکید کرد.

تلفات بازی قدرت جنگ‌سالارهای سودانی به ۱۸۵ نفر رسید

روز سه‌شنبه، بلینکن به خبرنگاران در ژاپن گفت که به سمت کاروانی از خودروهای سفارت آمریکا در روز دوشنبه حمله شد و گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که کار مهاجمان آر‌اس‌اف بوده است. وی گفت همه افراد حاضر در این کاروان سالم و در خانه‌هایشان هستند.

بلینکن خواستار آتش‌بس فوری ۲۴ ساعته به عنوان گامی به سوی آتش‌بسی طولانی‌تر شد.

روز سه‌شنبه، وزرای خارجه گروه ۷ در بیانیه‌ای مشترک این جنگ را محکوم کردند. در این بیانیه آمده است: ما از طرف‌ها می‌خواهیم که فوراً و بدون پیش‌شرط به درگیری‌ها پایان دهند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر اواخر دوشنبه گفت که قاهره با ارتش و نیروهای آراِس‌اف مرتباً در تماس بوده و از آنها خواسته است که نبرد را متوقف کنند و به میز مذاکرات بازگردند.

اما دو ژنرال تا کنون فقط خواستار تسلیم‌شدن دیگری هستند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت که سفیر اتحادیه اروپا در سودان در محل اقامت خود مورد حمله قرار گرفته است.

دقلو که نیروهایش از شبه‌نظامیان بدنام جَنجوید منطقه دارفور سودان شکل گرفته بود، خود را مدافع دموکراسی دانسته و برهان را متجاوز و اسلام‌گرای افراطی می‌خواند. هر دو ژنرال سابقه‌ای طولانی در نقض حقوق بشر داشته و فعالان دموکراسی‌خواه را سرکوب کرده‌اند.

12

نبرد سنگین در چندین بخش از پایتخت و ام‌درمان جریان دارد. سندیکای پزشکان سودان گفت که از مجموع ۲۰ بیمارستان، ۱۲ تا در پایتخت به زور تخلیه شده‌اند و سرویس نمی‌دهند.

ارتش روز دوشنبه ادعا کرد که پس از چند روز درگیری با نیروهای آراس‌اف، امنیت ساختمان اصلی تلویزیون دولتی در ام‌درمان را برقرار کرده است. پخش برنامه‌های تلویزیونی از سر گرفته شد.

روز یکشنبه، آراِس‌اف گفت که پایگاه اصلی خود در ام‌درمان که مورد حمله هوایی ارتش قرار گرفته بود را رها کرده است. تصاویری در روز دوشنبه، ده‌ها جسد را نشان می‌دهد که ظاهراً متعلق به سربازان آراِس‌اف هستند.

همچنین ارتش و نیروهای آر‌اس‌اف در مناطق اصلی کشور، از جمله در غرب منطقه دارفور و بخش‌هایی از شمال و شرق، در کنار مرزهای مصر و اتیوپی درگیر هستند. روز دوشنبه، درگیری‌های اطراف یک پایگاه هوایی استراتژیک در ۳۵۰ کیلومتری شمال غربی پایتخت درگرفت و هر دو طرف ادعا کردند که کنترل این مکان را به دست گرفتند.