به گزارش اکوایران، گروهی از رهبران منطقه پس از دیدار در عربستان سعودی برای گفت‌وگو درباره سرنوشت سیاسی سوریه، روز شنبه وعده دادند که مذاکرات را برای دستیابی به راه‌حل سیاسی مناقشه سوریه ادامه دهند، اما از موافقت با بازگشت این کشور به اتحادیه عرب خودداری کردند. این نشست که شامل دیپلمات‌های ارشد کشورهای عربی خلیج فارس و همچنین مصر، اردن و عراق بود، چند روز پس از سفر وزیر خارجه سوریه به عربستان سعودی -برای اولین بار از زمان قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در سال 2012- برگزار شد.

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، سوریه و عربستان سعودی روز پنج‌شنبه اعلام کردند که پس از بیش از یک دهه، به سمت بازگشایی سفارتخانه‌ها و از سرگیری پروازهای بین دو کشور حرکت می‌کنند. دولت‌های عربی پس از سرکوب معترضان توسط بشار اسد در سال 2011 که به جنگ داخلی منجر شد، به سوریه پشت کردند. فروپاشی روابط با اخراج سوریه از اتحادیه عرب به اوج خود رسید.

با این حال، در سال‌های اخیر، با تثبیت کنترل اسد بر اکثر مناطق کشور، همسایگان سوریه شروع به برداشتن گام‌هایی برای نزدیک شدن کرده‌اند. این اقدامات پس از زمین لرزه عظیم 6 فوریه در ترکیه و سوریه و برقراری مجدد روابط بین عربستان سعودی و ایران که از طرف‌های مخالف در مناقشه سوریه حمایت می‌کردند، سرعت گرفت.

عربستان سعودی میزبان نشست بعدی اتحادیه عرب در ماه مه است، زمانی که انتظار می‌رود مسئله عضویت سوریه همچنان روی میز باشد. برخی از اعضا، از جمله قطر، با بازگشت دمشق به سازمان مخالفت کرده‌اند. به نظر نمی‌رسد که قطر پس از جلساتی که روز جمعه در جده برگزار شد، موضع خود را تغییر داده باشد.

TPG7C5MMIH3IHI7QL6TNVPGLWE

در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی که روز شنبه منتشر شد، آمده است: وزیران «تاکید کردند که راه حل سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است و نقش رهبری عرب در تلاش برای پایان دادن به بحران اهمیت دارد». 

در همین شرایط، رسانه دولتی سوریه گزارش داد وزیر امور خارجه این کشور به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای احیای روابط دیپلماتیک در جهان عرب، سفر خود را به الجزایر و تونس  آغاز کرده است. فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه روز شنبه در سالن فرودگاه الجزایر مورد استقبال احمد عطاف همتای الجزایری خود قرار گرفت.

الجزایر یکی از معدود کشورهای عربی است که در جریان جنگ داخلی پس از قیام 2011، روابط خود را با سوریه قطع نکرد. مقداد به ویژه کمک‌های الجزایر پس از زمین لرزه ویرانگر 6 فوریه را ستایش کرد، زلزله‌ای که ده‌ها هزار نفر را در سوریه و همسایه‌اش ترکیه کشت.

خبرگزاری رسمی الجزایر APS گزارش داد که وی همچنین حامل پیامی از اسد به همتای الجزایری خود عبدالمجید تبون بود. مقداد همچنین اخیراً در گامی در جهت عادی‌سازی روابط به مصر سفر کرد. او قرار است روز دوشنبه به تونس برود و در آنجا سفارت سوریه را بازگشایی کند.

قیس سعید، رئیس جمهور تونس در اوایل ماه جاری اعلام کرد که به وزارت خارجه این کشور دستور داده است تا سفیر جدیدی در سوریه منصوب کند. به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه سانا، این اقدام وی متقابلاً توسط دولت سوریه نیز انجام شد.