به گزارش اکوایران، روز شنبه درگیری‌های شدیدی بین ارتش سودان و نیروهای شبه‌نظامی قدرتمند این کشور در پایتخت و سایر شهرهای سودان رخ داد و نگرانی‌ها را از درگیری گسترده‌تر در این کشور آشوب‌زده افزایش داد.

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، در خارطوم صدای تیراندازی شدید در تعدادی از مناطق از جمله مرکز شهر و محله بحری شنیده می‌شود. گروه شبه نظامی نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) در یک‌ سری بیانیه ارتش سودان را به حمله به نیروهایش در یکی از پایگاه‌هایش در جنوب خارطوم متهم کرد. آن‌ها مدعی شدند که فرودگاه شهر را تصرف کرده‌اند و کاخ جمهوری خارطوم، مقر اقامت رئیس‌جمهوری این کشور را «به طور کامل در کنترل گرفته‌اند». این گروه همچنین گفت که یک فرودگاه و پایگاه هوایی را در شهر شمالی مرو در حدود 350 کیلومتری شمال خارطوم تصرف کرده است. آسوشیتدپرس نتوانست این ادعاها را تأیید کند.

ارتش سودان گفت که درگیری پس از آن آغاز شد که نیروهای RSF سعی کردند به نیروهای آن در بخش جنوبی پایتخت حمله کنند و این گروه را به تلاش برای کنترل مکان‌های استراتژیک در خارطوم از جمله کاخ ریاست جمهوری متهم کرد. ارتش همچنین RSF را به طور رسمی یک نیروی شورشی اعلام کرد و اظهارات شبه نظامیان را «دروغ» توصیف کرد. یک مقام نظامی سودان به آسوشیتدپرس گفت که جت‌های جنگنده از یک پایگاه نظامی در شمال پایتخت برخاسته و به مواضع نیروهای RSF در خارطوم و اطراف آن حمله کرده‌اند. 

این درگیری‌ها در حالی رخ داد که تنش‌ها بین ارتش و نیروهای RSF در ماه‌های اخیر تشدید شده و امضای توافقنامه‌ احیای گذار دموکراتیک این کشور توسط احزاب سیاسی -با حمایت بین‌المللی-  به تاخیر افتاده است.

در این شرایط، هواپیماهای تجاری که سعی داشتند در فرودگاه بین المللی خارطوم فرود بیایند، شروع به بازگشت کردند تا به فرودگاه مبدأ خود برگردند.

تنش بین ارتش و شبه نظامیان ناشی از اختلاف نظر در مورد چگونگی ادغام نیروهای RSF -به رهبری ژنرال محمد حمدان داگالو- در ارتش و نظارت بر این روند است. این ادغام شرط کلیدی توافقنامه انتقال قدرت امضا نشده سودان است.

با این حال، رقابت ارتش و RSF به دوران حکومت عمر البشیر، رئیس جمهور مستبد سابق برمی‌گردد  که در سال 2019 برکنار شد. در زمان البشیر، نیروهای پشتیبانی سریع از شبه نظامیان سابق موسوم به جنجاوید تشکیل شدند؛ که طی دهه‌ها درگیری در این کشور سرکوب وحشیانه‌ای را در منطقه دارفور سودان انجام دادند.

 در یک سخنرانی تلویزیونی نادر روز پنجشنبه، یک ژنرال ارشد ارتش نسبت به درگیری احتمالی با نیروهای شبه نظامی هشدار داد و آنها را به استقرار نیروهایشان در خارطوم و سایر مناطق سودان بدون رضایت ارتش متهم کرد. RSF در بیانیه‌ای دیگر از حضور نیروهای خود در شهرهای سودان دفاع کرد.

جان گادفری، سفیر ایالات متحده در سودان، به صورت آنلاین نوشت که «در حال حاضر به همراه تیم سفارت در پناهگاه هستند، همان کاری که سودانی‌ها در سرتاسر خارطوم و جاهای دیگر انجام می‌دهند.» گادفری نوشت: «تغییر ماهیت تنش‌ها در بخش نظامی به یک نبرد مستقیم بسیار خطرناک است. من از رهبران ارشد نظامی می‌خواهم که فوراً جنگ را متوقف کنند.»

درگیری‌ها پس از آن در سودان آغاز شد که اختلافات میان ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان با سرلشکر «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» فرمانده نیروهای واکنش سریع شعله‌ور شده‌‌ است، ریشه این اختلاف کاهش قدرت و اختیارات فرمانده نیروهای واکنش سریع و حتی مطرح شدن بحث ادغام این نیروها در ارتش سودان است، به‌علاوه، این دو فرمانده درباره توافقنامه چارچوب (تشکیل دولت مدنی و خروج نظامیان از صحنه سیاست) اصلاح ساختار ارتش و تشکیلات امنیتی، روابط خارجی سودان با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

حمیدتی در اولین مصاحبه خود گفته: «ما در بیانیه پیشین اعلام کردیم هیچ دشمنی با ارتش نداریم. ما متاسفیم که با فرزندان مردم خود نبرد می‌کنیم اما یک جنایتکار ما را به این کار مجبور کرد. وضعیت ما خوب است و کنترل همه مقرهای خود را در دست داریم. آن‌ها یک طرح جنایتکارانه دارند و به دنبال بازگشت به کودتا هستند. ما از افراد شریف در نیروهای مسلح می‌خواهیم که به مردم بپیوندند. این نبرد طی روزهای آتی به پایان می‌رسد. نیروهای ما مجبور به ورود به این درگیری شدند. آن‌چه که اکنون در جریان است، بهای دموکراسی است. نیروهای پشتیبانی سریع وارد درگیری شدند و تلاش کردند کنترل فرودگاه‌های خارطوم و مروی را به دست گیرند. ما برای حمایت از دموکراسی و مردم سودان فعالیت می‌کنیم. من به کمیته چهارجانبه و گروه میانجیگر گفتم این مرد (البرهان، رئیس شورای حاکمیتی)، دروغگو است و سودان را نابود خواهد کرد. از ارتش می‌خواهیم به مردم بپیوندد. ما به تعقیب البرهان و تحویل او به عدالت ادامه خواهیم داد».

در بیانیه روز شنبه، RSF اعلام کرد که سه رهبر سابق شورشیان که سمت‌های دولتی را در اختیار دارند، در تلاشی آشکار برای کاهش تنش با آن‌ها تماس گرفته‌اند. در بیانیه‌ای مشترک، امضاکنندگان غیرنظامی توافقنامه چارچوب دسامبر نیز خواستار کاهش فوری تنش شدند. در این بیانیه آمده است: «ما از رهبری نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع می‌خواهیم تا فوراً درگیری‌ها را متوقف کنند.»

سودان از اکتبر 2021، زمانی که یک کودتا باعث سرنگونی دولت تحت حمایت غرب شد و آرزوهای سودان برای یک حکومت دموکراتیک را پس از سه دهه خودکامگی و سرکوب تحت حاکمیت عمر البشیر، حاکم اسلامگرا، از بین برد- دچار آشوب بوده است.