به گزارش اکوایران، ماه گذشته در میدان جنگ الکترونیک الخریص عربستان سعودی، یگان‌های پدافند هوایی سلطنتی عربستان سعودی و ایالات متحده، مانوری برای تمرین مقابله با پهپادهای آموزشی که سرعت و ارتفاع پهپادهای تهاجمی ایران را داشتند، به صورت مشترک انجام دادند.

شن‌های سرخ

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه (سنتکام) در مصاحبه اختصاصی با المانیتور، اولین رزمایش «رِد سندز» (شن‌های سرخ) را موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

هر سامانه تسلیحاتی، مناسب هر سناریویی نیست، اما چندین سلاح آمریکایی و سعودی موفق شدند که اهداف را ساقط کنند. از جمله «لیدس» (سیستم یکپارچه شکست هواپیمای بدون سرنشین)، «کایوتی» و سایر سیستم‌های ضد پهپاد جدید که توسط ارتش ایالات متحده به رزمایش آورده شده بود. کوریلا توضیح داد که «سعی می‌کنیم توانایی‌های خود را تقویت کنیم و این به تقویت شرکای ما نیز کمک می‌کند.»

سال گذشته، کوریلا سکان فرماندهی سنتکام را در دوران افت نفوذ ارتش ایالات متحده در خاورمیانه به دست گرفت. او گفت که می‌خواهد درجه سختی و خطر رویداد بعدی شن‌های سرخ در ماه سپتامبر را افزایش دهد. کوریلا گفت: شاید کشورهای دیگر را پس از مانور بعدی دعوت کنیم. می‌خواهیم مطمئن شویم که دو دور اول آن را درست انجام داده‌ایم.

هدف این رزمایش، ایجاد و تقویت قابلیت‌های دفاع هوایی ایالات متحده و عربستان سعودی اعلام شده است تا پیش از افزودن هر سیستم جدیدی مانند تسلیحات هدایت‌شونده مبتنی بر انرژی، لایه‌های بیشتری به سیستم‌های آزمایشی افزوده و سناریوی حملات پیچیده پهپادی از چندین زاویه مختلف مانند حمله سال ۲۰۱۹ علیه تأسیسات آرامکو را شبیه‌سازی کرد.

کوریلا گفت که در نهایت، مقامات سنتکام قصد دارند مراکز فرماندهی و کنترل پدافند هوایی خود را با هوش مصنوعی مرتبط کرده تا در اولویت‌بندی حمله به اهداف، به فرماندهان کمک کنند.

اما اول باید بدانیم که کدام یک از ده‌ها سلاح ضدپهپادی موجود، در سناریوهای خاص بهترین عملکرد را دارند. بیش از سه سال از تأسیس دفتر اختصاصی پنتاگون برای اختراع فناوری ضد پهپادی می‌گذرد و ارتش این کشور هنوز در حال بررسی ابزاری برای مقابله با تهدیداتی همچون پهپاد انتحاری سری شاهد ۱۳۶ است.

در ماه نوامبر، دولت بایدن فروش اولین سامانه ضد پهپادی ساخت آمریکا، متشکل از سیستم‌های کایوتی شرکت «ریثیان» و اف‌اس-لیدس به قطر را تأیید کرد که نشانه‌ای از تغییر موضع واشنگتن در فروش سلاح به خاورمیانه است. پایگاه بریکینگ دیفنس در ماه فوریه گزارش داد که تقریباً دو سال پیش، امارات متحده عربی به طور رسمی درخواست خرید سیستم لیدس را داده بود.

شن‌های سرخ تنها یکی از چندین طرح فرماندهی جدید سنتکام است تا از طریق آن، سربازان آمریکایی و خاورمیانه‌ای فناوری‌های نوظهوری که در رقابت استراتژیک با چین و روسیه اهمیت دارند را آزمایش کنند.

کوریلا استراتژی خود را «مردم، شرکا و نوآوری» می‌نامد. هدف از آن، جلوگیری از کاهش دارایی‌های نظامی آمریکا در منطقه و حل بحران عدم اعتماد کشورهای خلیج‌فارس به تعهد آمریکا نسبت به تأمین امنیت آن‌ها است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، زمانی که دولت ترامپ از توافق برجام خارج شد، جمهوری اسلامی بزرگترین زرادخانه موشکی و پهپادی خاورمیانه را ساخته بود و گفته شده بسیاری از موشک‌های ایرانی می‌تواند از سیستم‌های پدافند هوایی آمریکا که در شبهه جزیره عربستان مستقر است، عبور کند.

به همین دلیل، کوریلا خاورمیانه را مکانی برای تقویت و آزمایش ابزارهای جدید مسابقه تسلیحاتی می‌داند که سلاح‌های بدون سرنشین، سرآمد آن‌ها است؛ بویژه اکنون که اروپایی‌ها نسبت به پهپادهای ایرانی احساس خطر کرده‌اند و مدعی هستند که ممکن است به‌زودی توسط فناوری‌های روسی تقویت شود.

بادهای مخالف ژئوپلیتیکی 

به گفته تحلیل‌گران و برخی مقامات سابق، موانع خرید سامانه‌های ضدپهپادی آمریکایی، به‌علاوه خروج چندین سیستم دفاع هوایی ایالات متحده در سال‌های اخیر، کشورهای خلیج‌فارس را بیش‌ از پیش مجاب کرده که به تسلیحات خارجی خود تنوع داده و روابطشان با چین را تعمیق ببخشند.

با وجود توافق ماه گذشته تهران و ریاض، فرمانده سنتکام و کارکنانش به راهبرد خود ادامه می‌دهند. کوریلا با اذعان به وجود بادهای مخالف ژئوپلیتیکی، اصرار دارد که برای تقویت روابط نظامی آمریکا در منطقه خیلی دیر نیست.

این ژنرال چهارستاره به المانیتور گفت: ما باید قبل از نفوذ چین به منطقه، دست بجنبانیم.

هوش مصنوعی

دشواری موجود نسبت به پرتابه‌های ایرانی نه فقط در سرنگون‌سازی آن‌ها، بلکه در شناسایی و اطلاع‌رسانی به نیروهای محلی نیز دیده می‌شود.

مقامات پنتاگون مدعی‌اند که پیشرفت‌های قابل‌توجهی حاصل شده است. با این حال، برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس همچنان ارزشِ به‌اشتراک‌گذاری داده‌های رادار پدافند هوایی خود با همسایگان را نپذیرفته‌اند.

به این منظور، تیم‌های عیب‌یابی فناوری جدید در سنتکام باور دارند که حداقل یک راه‌حل جزئی در قالب یک تلفن همراه کشف پیدا کرده‌اند.

کوریلا به المانیتور گفت که گروه ۳۹ ضربت ارتش و گروه ۹۹ ضربت نیروی هوایی در حال اتمام کارهای نهایی بر روی برنامه‌ای هستند که به کاربران گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد تا پهپادهای پرنده را با قراردادن دوربین‌های خود به سمت آسمان ردیابی کنند.

کوریلا توضیح داد: همه این اطلاعات، به مرکز عملیات دفاعی داده می‌شود و سپس کمک می‌کند تا با استفاده از آن بتوانید درگیر شوید. این برنامه همچنین می‌تواند پهپادهای شناسایی را ردیابی کند.